ZAGREB, 22. lipnja (Hina) - Novi zakon o bankama odgovor je na uočene probleme u hrvatskom bankovnom sustavu, te veliki korak u daljnjem približavanju hrvatskih bankovnih propisa propisima Europske unije, ocjenjuju predlagatelji tog
zakonskog teksta o kojemu bi do kraja ovog mjeseca, kako se očekuje, trebao raspravljati i Hrvatski državni sabor. Nova zakonska regulativa za 60 banaka i 33 štedionice koliko ih trenutno djeluje u Hrvatskoj, uz ostalo ima za cilj pojačati nadzor središnje banke, te preciznije ograničiti izloženost poslovnih banaka prema povezanim osobama.
ZAGREB, 22. lipnja (Hina) - Novi zakon o bankama odgovor je na
uočene probleme u hrvatskom bankovnom sustavu, te veliki korak u
daljnjem približavanju hrvatskih bankovnih propisa propisima
Europske unije, ocjenjuju predlagatelji tog zakonskog teksta o
kojemu bi do kraja ovog mjeseca, kako se očekuje, trebao
raspravljati i Hrvatski državni sabor. Nova zakonska regulativa za
60 banaka i 33 štedionice koliko ih trenutno djeluje u Hrvatskoj, uz
ostalo ima za cilj pojačati nadzor središnje banke, te preciznije
ograničiti izloženost poslovnih banaka prema povezanim
osobama.#L#
Po prvi puta 1993. kada je donijet važeći zakon bila su uvedena
ograničenja poput velikog, najvećeg kredita, dozvoljene veličine
ulaganja u zgrade, vlasničke udjele. Međutim, te su se odredbe o
"disperziji rizika", podsjeća i viceguverner Hrvatske narodne
banke Relja Martić u razgovoru o novom zakonu, pokazale dosta
neučinkovite, jer se nije jasno stavilo do znanja da se kao jedan
dužnik promatra skupina kapitalski, upravljački ili na neki drugi
način povezanih osoba.
Stoga novi zakonski tekst predviđa restriktivnije odredbe o
izloženosti banke, te izričito definira pojam povezanih osoba.
Povezanim osobama smatrala bi se pravno samostalna društva koja u
međusobnom odnosu mogu stajati kao: društvo koje u drugom društvu
ima većinski udio ili pravo na odlučivanje, ovisno i vladajuće
društvo, društva koncerna, društva s uzajamnim udjelima te društva
povezana poduzetničkim ugovorima; fizičke osobe u bračnoj
zajednici te u srodstvu roditelja i djece; osobe koje nisu u
spomenutim odnosima, ali kod kojih zbog pogoršanja ili poboljšanja
gospodarskog i financijskog stanja jedne može doći do pogoršanja
ili poboljšanja stanja jedne ili više drugih osoba, zbog prijenosa
gubitaka, dobiti ili kreditne sposobnosti.
Izloženost pak prema jednoj ili više osoba uključivala bi iznose
kredita i drugih potraživanja, ulaganja u vrijednosne papire i
vlasničke uloge i preuzete obveza banke prema jednoj osobi (ne bi
uključivala jedino izloženost prema Republici Hrvatskoj i HNB-u).
Takva bi se izloženost prema skupinama upravljački i vlasnički
povezanih osoba ograničila na najviše 25 posto kapitala. Prema
jednom dioničaru i s njime povezanim osobama izloženost ne bi
smjela prelaziti pet posto jamstvenog kapitala.
Po riječima viceguvernera središnje banke, za sada ne postoji prava
slika kako bi izgledalo da se ta odredba sada primjeni u praksi. No,
napominje da je bankama ostavljen dovoljno dug rok prilagodbe.
Naime, od dana stupanja na snagu zakona, 1. siječnja iduće godine,
banke bi svakih šest mjeseci bile dužne za po 25 posto smanjivati
utvrđena prekoračenja, kako bi do kraja 2000. u potpunosti
uskladile svoje poslovanje s odredbama o izloženosti.
No, pretpostavlja se da će najveća poteškoća biti kontrola
provođenja odredbi o povezanim osobama i o izloženosti. Svjesni su
toga i u središnjoj banci, ali, ističe viceguverner Martić, misle
da u tom pravcu jednostavno treba ići, razvijati takvu praksu i 'u
hodu' rješavati moguće probleme. "Bitno je da smisao zakonske
odredbe bude jasan, da to bude proklamirano u zakonu jer i to već ima
svoju težinu", naglašava Martić. Te odredbe, smatra, nisu samo
pomoć središnjoj banci, već i upravama banaka da se "ponašaju
profesionalno i da se odupru ponekad i pritscima vlasnika da se
ponašaju protivno načelima struke". Zbog toga i očekuje da će
krajnji rezultat biti pozitivan.
Druga velika skupina promjena su veće ovlasti HNB-a da djeluje kad
ustanovi da je neka banka zapala u teškoće ili kreće ka takvom
stanju. To su tzv. promptne korektivne akcije, a kreću se od
pismenih upozorenja i naloga, do imenovanja privremenog
upravitelja.
Kao jedan od glavnih indikatora za takve mjere, Martić ističe
stupanj "nagriženosti" minimalne adekvatnosti kapitala (odnos
rizične aktive i kapitala). Po važećem je zakonu minimalna
adekvatnost kapitala osam posto, a sada se predlaže povisiti na 10
posto. "Tu smo stroži od svijeta, jer mislimo da je i općenito
stupanj rizika kod naših banaka veći nego u razvijenim zapadnim
ekonomijama", naglašava Martić.
Zakonski tekst precizira mjere koje HNB može poduzeti u slučajevima
kada adekvatnost kapitala padne na tri četvrtine, na polovicu ili
na jednu četvrtinu. Padne li na jednu četvrtinu, to je, po
Martićevim riječima, zadnji trenutak kada treba reagirati
najčvršćim mjerama. U tom je slučaju središnja banka ovlaštena
imenovati privremenog upravitelja, koji preuzima ovlasti uprave i
u kratkom je roku dužan središnju banku izvijestiti o planovima
dokapitalizacije, prodaje ili spajanja banke, ili pak preporučiti
stečaj banke. "Ali sve je to na vrijeme i takav stečaj ne bi smio
ugroziti vjerovnike banke, već bi cjelokupni gubitak išao na teret
vlasnika", ističe Martić.
Mogućnosti pravovremene reakcije središnje banke, Martić
ocjenjuje značajnim za osiguranje stabilnosti ukupnog bankovnog
sustava, izbjegavanje domino efekta, a ne zanemaruje i
izbjegavanje sanacije iz proračuna. Napominje kako se u pripremi
zakona razmišljalo i o mogućnosti da se istodobno s novim zakonom
ukine Zakon o sanaciji banaka. No, predloženo je ipak srednje
rješenje, odnosno mogućnost samo iznimne sanacije banaka kada se
radi o širem državnom interesu.
Novi zakon predviđa i restriktivnije definiranje bankovnih
poslova. Ekskluzivan bankovni posao bilo bi prikupljanje novčanih
depozita i odobravanje plasmana iz tih depozita. Također se
predlaže i povećanje minimalnog iznosa temeljnog kapitala i to za
najmanju licencu 20 milijuna kuna, za srednju 40, a za punu 60
milijuna kuna. Ti iznosi nisu neko povećanje za banke i one će ih
vjerojatno zadovoljiti bez problema, no za štedionice, koje su se
do sada osnivale s minimalno 3,6 milijuna kuna, to znači ili gašenje
ili transformiranje u banke i to najkasnije do kraja 2001. godine.
Mišljenje je predlagatelja, naime, da štedionice, koje čine
trećinu bankovnog sustava sa samo jedan posto aktive tog sustava,
nisu opravdale očekivanja.
(Hina) bn dd
220835 MET jun 98