FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

REVIZIJA POSLOVANJA BANAKA, A NE FINANCIJSKIH IZVJEŠćA HNB NAJAVLJUJE NIZ AKTIVNOSTI ZA JAČANJE NADZORA NA RADOM BANAKA

ZAGREB, 1. lipnja (Hina) - Intenzivan rad na projektu poboljšanja sustava izvješćivanja, te na odluci o opsegu, obliku i sadržaju programa revizije, neke su od aktivnosti Hrvatske narodne banke (HNB) usmjerene jačanju nadzora i kontrole nad radom banaka i štedionica. Te aktivnosti, uz izradu novog nacrta zakona o bankama i štedionicama i neke druge mjere, središnja hrvatska banka najavljuje u Izvješću o stanju u bankovnom sustavu o kojem se ovaj tjedan očekuje i rasprava u Zastupničkom domu Hrvatskog državnog sabora. Izvješće se odnosi na bankovni sustav u kojem trenutno djeluje 60 banaka, jedna podružnica strane banke, te 33 štedionice.
HNB NAJAVLJUJE NIZ AKTIVNOSTI ZA JAČANJE NADZORA NA RADOM BANAKA ZAGREB, 1. lipnja (Hina) - Intenzivan rad na projektu poboljšanja sustava izvješćivanja, te na odluci o opsegu, obliku i sadržaju programa revizije, neke su od aktivnosti Hrvatske narodne banke (HNB) usmjerene jačanju nadzora i kontrole nad radom banaka i štedionica. Te aktivnosti, uz izradu novog nacrta zakona o bankama i štedionicama i neke druge mjere, središnja hrvatska banka najavljuje u Izvješću o stanju u bankovnom sustavu o kojem se ovaj tjedan očekuje i rasprava u Zastupničkom domu Hrvatskog državnog sabora. Izvješće se odnosi na bankovni sustav u kojem trenutno djeluje 60 banaka, jedna podružnica strane banke, te 33 štedionice. #L# U kontekstu opetovanih poziva za što većom javnosti njihova rada, HNB jednim od ključnih elemenata afirmacije ažurnosti, točnosti i javnosti smatra i reviziju u bankama. Naime, usprkos teorijskim načelima i zakonskoj regulativi, središnja banka na nekoliko mjesta upozorava na probleme revizije, zamjećujući veliki raskorak teorije i prakse. Tako se u Izvješću mogu iščitati i ocjene da "podaci banaka o klasifikaciji aktive nisu potpuno pouzdani, jer neke banke teže prikazivanju ljepše slike od stvarne", kao i da "banke često samo kupuju papir o svojoj poslovnosti". Ustvrđujući kako državne ustanove ne mogu zamijeniti ulogu koju privatna revizija ima u tržišnom gospodarstvu, HNB najavljuje da će se uskoro pred Savjetom HNB-a naći nova odluka o obuhvatu revizije. Cilj te odluke koja je u završnoj fazi obrade je i postavljanje minimalnih standarda kojima bi se osiguralo da revizija obuhvati sve aspekte poslovanja banaka kako bi se dobila istinita i objektivna slika stanja. "Revizija će biti revizija banke, odnosno njezina poslovanja, a ne revizija financijskih izvještaja", najavljuju iz HNB-a. O značaju koji središnja banka daje reviziji govori i činjenica da se u Izvješću tim problemima posvećuje posebno poglavlje. Napominje se uz ostalo da je nasuprot državama s razvijenom revizijom gdje izravno nadziranje nije ni potrebno (Austrija, Njemačka), u Hrvatskoj zbog nerazvijenosti revizije HNB morala uzeti učešća u tom dijelu posla "koristeći pritom i formalne i neformalne, javne i manje javne, pritiske na revizore". O težini kritika koje središnja banka izriče na postojeću praksu, govori i ocjena da "banke često samo kupuju papir o svojoj poslovnosti", kao i najava da HNB ne isključuju ni mogućnost "postavljanja pitanja odgovornosti pojedinih revizora", ako u najkraćem roku ne dođe do promjene prakse. Posebna se zabrinutost izražava zbog slučajeva u kojima je naknadnom kontrolom utvrđeno postojanje značajnih "netočnosti glede izvješćivanja o zaradi i kvaliteti aktive, a upitna je i točnost izvješćivanja o kreditima povezanim osobama i/ili dioničarima banke". Zabrinutost postoji i zbog činjenice da su banke "možda uključene u transakcije namijenjene skrivanju opsega njihove izloženosti pojedinim dioničarima i povezanim osobama". Najavljujući stoga novu odluku o obuhvatu revizije, središnja banka ističe da bi revizija bila "šira i dublja". Uz izravni nadzor i nadzor analizom financijskih izvješća, nezavisna tržišna revizija bila bi "treći stup" nadzora, predviđa HNB. Prema najavama iz te odluke, revizor bi morao najprije dati opću sliku banke, potom prikazati i ocijeniti sve bitne rizike iz kojih mogu proizlaziti opasnosti za sigurnost i stabilnost banke, a u zaključnoj ocjeni dati i mišljenje o svim bitnim pitanjima poslovanja banke. Važnim aspektom revizije HNB ocjenjuje provjeru ispravnosti i urednosti izvješćivanja HNB od strane banaka. A upravo za izvješćivanje središnja banka najavljuje novi nadzorni izvještaj i naputke za njegovo popunjavanja. Novo bi se nadzorno izvješće sastojalo od 26 izvješća, a u sebi bi uključivalo i posebna financijska izvješća koja bi bila i podloga za mjerenje specifičnih rizika. Tako bi banke uz ostalo bile obvezne na posebna izvješća koja bi omogućavala analizu rizičnosti plasmana, koncentracije plasmana i obveza, analizu sektorske koncentracije, ročnosti, kamatnih stopa, adekvatnosti kapitala i sl. Posebno bi se izvješće odnosilo i na plasmane dioničarima i ostalim povezanim osobama, kao što su članovi uprave i nadzornog odbora. Novi projekt izvješćivanja uključuje i dvosmjernu razmjenu podataka, jer bi banke od HNB dobile analitičke pokazatelje izračunate iz izvješća, a uz to i pokazatelje za grupu institucija podjednake veličine što bi joj omogućavalo uspoređivanje s konkurentskim institucijama. Uz daljnje poslove na transformaciji platnog prometa, HNB za jačanje nadzora predlaže i osnivanje državne komisije/agencije koja bi se bavila razmjenom informacija i koordinacijom aktivnosti nadzora i regulacije različitih segmenata financijskog tržišta. To se tržište, naime, sve više razvija, a granice među pojedinim financijskim proizvodima i institucijama sve više gube. Ocjenjujući da neki segmenti traže pažnju više državnih tijela, npr. dokapitalizacija banaka, osiguranje štednih uloga, bankovni poslovi, trgovanje na burzama, HNB predlaže koordinacijski mehanizam koji bi okupio sve potrebne institucije. Nevenka Brčić (Hina) bn ds 010848 MET jun 98

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙