E-US-RU-ORGANIZACIJE-DIPLOMACIJA-OBRANA-Organizacije/savezi-Obrana-Diplomacija-Ratovi NJ 18.XI.SZ: NEMOĆ OESS-A U ISTANBULU NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG18. XI. 1999.Summit samovolje"Bit će to posljednji veliki svjetskopolitički
događaj ovoga stoljeća - u Istanbulu će se sastati više od 50 šefova država i vlada povodom summita Organizacije za europsku sigurnost i suradnju (OESS). Svi su doputovali - od moćnoga Billa Clintona do bolesnog Borisa Jeljcina. Što će tamo raditi? Kao što je već njihov običaj na sve učestalijim prigodama te vrste, očitovat će svoju odlučnost da svijet učine sigurnijim i boljim mjestom za život. Potom će tu odlučnost, poduprtu raspoloživom moći svojih položaja, utisnuti u zaključno priopćenje, Europsku povelju o sigurnosti i sporazum o razoružanju. Naravno, tom prigodom ne smije izostati ni ukazivanje počasti istaknutoj ulozi koju bi OESS trebao preuzeti u političkom krajoliku sljedećeg stoljeća. No, upravo će predstojeći summit ponovno pokazati da OESS jako zaostaje za njihovim zahtjevima i nadama koje su u njega položene.Ta organizacija nesumnjivo raspolaže dojmljivim potencijalom: 54 članice na potezu od dalekog europskog sjevera do središnje Azije; u okviru OESS-a Rusija i Sjedinjene Države nalaze se u često
Ratovi
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
18. XI. 1999.
Summit samovolje
"Bit će to posljednji veliki svjetskopolitički događaj ovoga
stoljeća - u Istanbulu će se sastati više od 50 šefova država i vlada
povodom summita Organizacije za europsku sigurnost i suradnju
(OESS). Svi su doputovali - od moćnoga Billa Clintona do bolesnog
Borisa Jeljcina. Što će tamo raditi? Kao što je već njihov običaj na
sve učestalijim prigodama te vrste, očitovat će svoju odlučnost da
svijet učine sigurnijim i boljim mjestom za život. Potom će tu
odlučnost, poduprtu raspoloživom moći svojih položaja, utisnuti u
zaključno priopćenje, Europsku povelju o sigurnosti i sporazum o
razoružanju. Naravno, tom prigodom ne smije izostati ni ukazivanje
počasti istaknutoj ulozi koju bi OESS trebao preuzeti u političkom
krajoliku sljedećeg stoljeća. No, upravo će predstojeći summit
ponovno pokazati da OESS jako zaostaje za njihovim zahtjevima i
nadama koje su u njega položene.
Ta organizacija nesumnjivo raspolaže dojmljivim potencijalom: 54
članice na potezu od dalekog europskog sjevera do središnje Azije;
u okviru OESS-a Rusija i Sjedinjene Države nalaze se u često
spominjanoj 'istoj kaši'; Istok i Zapad upregnuti su u kola
zajedničkog djelovanja. Temelj OESS-a čini uspješna europska
politika stišavanja napetosti i razoružanja iz sedamdesetih
godina. Preoblikovanje legendarne 'Konferencije o sigurnosti i
suradnji u Europi' (KESS) u čvrst organizacijski oblik OESS-a nakon
završetka hladnoga rata trebalo je funkcionirati kao određeni
signal. Europa je ubuduće trebala rješavati probleme interno, 'u
zajedničkoj kući'.
Toliko o golemu potencijalu - prijeđimo sada na praksu silovitih
promašaja. Kad bi negdje u Europi planuo požar, u akciju gašenja
redovito je kretao i OESS. Ovog su pak desetljeća požari bili česta
pojava - ponajprije na Balkanu i na području propaloga Sovjetskog
Saveza. OESS je pregovarao u Čečeniji, bio nazočan u Gruziji,
raspisivao je izbore u Bosni i na kraju krenuo u akciju uspostave
mira na Kosovu. Ni na jednom od tih područja nema tragova trajnih
uspjeha.
U prvom je redu misija na Kosovu, koja je trebala biti privremeni
vrhunac i istodobno vatreno krštenje za buduće zadaće, prerasla u
pravu katastrofu: OESS je u listopadu 1998. trebao u krizno
područje poslati 2000 promatrača radi operacije zaštite mira. Na
kraju OESS nije uspio prikupiti čak ni dovoljno ljudi, a oni koji su
već bili angažirani na Kosovu činili su se preopterećenima
bilježenjem srpskih strahota. OESS se vjerojatno neće tako brzo
oporaviti od toga promašaja.
Misija na Kosovu ogledni je primjer koji potvrđuje tezu da nitko
istinski ne polaže nade u OESS pri izradi projekata europske
sigurnosne arhitekture. Kada je situacija na Kosovu postala
ozbiljna, OESS se povukao kroz stražnja vrata. Na scenu su stupili
akteri koji danas stvarno kreiraju svjetsku politiku. Prvo je NATO
poslao u rat svoje borbene zrakoplove, a potom je mirovno rješenje
usmjeravalo tijelo čija je jedina legitimacija bila moć novca.
Naime, tu zadaću, koja bi u političkoj teoriji zapravo bila
namijenjena Ujedinjenim narodima ili njihovoj mlađoj europskoj
sestri OESS-u, preuzela je skupina G-8, udruženje velikih
industrijskih država plus Rusija.
Na istanbulskom summitu činjenična nemoć i beznačajnost OESS-a
očitovat će se u dominantnom pitanju Čečenije. Svojim državnim
terorom na Kavkazu članica OESS-a Rusija jasno krši duh i slovo
OESS-ovih pravila. Predsjedniku Jeljcinu bit će usmjereni
odgovarajući prijekori, ali u nacrtu zaključnog priopćenja, koje
mora biti doneseno konsenzusom, glavna tema bit će razmotrena tek u
točki 23. Nitko ne smije očekivati praktične posljedice tog poteza.
Ipak, diplomati su razmijenili mišljenja i ponovno su se vidjeli.
Do sljedećeg summita - na drugom mjestu, u drugom stoljeću, ali sa
sličnim problemima", ističe na kraju komentara Peter Muench.