FR-BL-US-GB-vojska-Obrana-Organizacije/savezi-Proračun-Diplomacija FR-LE MONDE 16.11.EUROPSKA OBRANA FRANCUSKALE MONDE16. XI. 1999.Europa traži mogućnost djelovanja u regionalnima krizama"Prvi put otkako se Europa počela ujedinjavati,
ministri obrane petnaestorice okupljaju se u ponedjeljak 15. studenoga u Bruxellesu s kolegama za vanjske poslove, kako bi dali poticaj programu zajedničke sigurnosne politike. Nakon francusko-britanske izjave iz Saint-Maloa prije godinu dana, francusko-njemačkog susreta na vrhu u Touluseu, u svibnju, i sjednice Europskoga vijeća u Koelnu, u lipnju, ovaj skup u Bruxellesu nova je etapa prije sjednice Europskog vijeća u Helsinkiju na kojoj će se utvrditi raspored koji će Europskoj uniji (EU) pružiti mogućnost da djeluje u regionalnim krizama.U Bruxellesu će se poduzeti koraci u trima pravcima: jačanje uloge visokog predstavnika za vanjsku i sigurnosnu politiku Unije ('g. Pesc'), institucionalni okviri obrambene politike i utvrđivanje europskih vojnih snaga.O prvoj točci, ministri vanjskih poslova petnaestorice najvjerojatnije će se složiti da se 'g. Pesc' - Javier Solana - sljedećega tjedna također imenuje za glavnoga tajnika
FRANCUSKA
LE MONDE
16. XI. 1999.
Europa traži mogućnost djelovanja u regionalnima krizama
"Prvi put otkako se Europa počela ujedinjavati, ministri obrane
petnaestorice okupljaju se u ponedjeljak 15. studenoga u
Bruxellesu s kolegama za vanjske poslove, kako bi dali poticaj
programu zajedničke sigurnosne politike. Nakon francusko-
britanske izjave iz Saint-Maloa prije godinu dana, francusko-
njemačkog susreta na vrhu u Touluseu, u svibnju, i sjednice
Europskoga vijeća u Koelnu, u lipnju, ovaj skup u Bruxellesu nova je
etapa prije sjednice Europskog vijeća u Helsinkiju na kojoj će se
utvrditi raspored koji će Europskoj uniji (EU) pružiti mogućnost da
djeluje u regionalnim krizama.
U Bruxellesu će se poduzeti koraci u trima pravcima: jačanje uloge
visokog predstavnika za vanjsku i sigurnosnu politiku Unije ('g.
Pesc'), institucionalni okviri obrambene politike i utvrđivanje
europskih vojnih snaga.
O prvoj točci, ministri vanjskih poslova petnaestorice
najvjerojatnije će se složiti da se 'g. Pesc' - Javier Solana -
sljedećega tjedna također imenuje za glavnoga tajnika
Zapadnoeuropske unije (WEU), jedine europske organizacije koja je
do sada bila ovlaštena za obranu, a uskoro bi se trebala stopiti s
EU-om. Ta će odluka imati dva ograničenja. Da bi se svladao otpor
zemalja članica WEU-a koje nisu u EU-u, treba naglasiti da to
gomilanje dužnosti neće biti konačno. Da se ne bi zastrašile
članice EU-a koje nisu u NATO-u, treba reći kako to dvostruko
zapovijedanje (Pesc i WEU) vrijedi samo za tzv. zadaće iz
Petersberga (svladavanje kriza) i neće se odnositi na članak 5.
ugovora WEU-a kojim se predviđa automatska solidarnost između
članica u slučaju vanjske prijetnje jednoj od njih. Tradicionalno
neutralne zemlje ne žele da EU bude vojni savez.
Ta dvostruka dužnost omogućuje g. Solani da kao glavni tajnik WEU-a
pribiva sjednici NATO-a koja će se održati u prosincu, dok se ne
riješe odnosi između EU-a i Sjevernoatlantskog saveza.
Kada je riječ o ustanovama, Francuska je u srpnju iznijela jasne
prijedloge o sastavu i radu Odbora za politiku i za sigurnost (COPS)
koji je predviđen u zaključcima s Europskog vijeća u Koelnu. U pismu
kolegama iz EU-a, Jacques Chirac je predložio da COPS-om predsjeda
'g. Pesc' i da ga čine stalni predstavnici petnaestorice na razini
veleposlanika, prema obrascu NATO-ova Vijeća. Te su zamisli naišle
na protivljenje nekih partnera: neće li predsjedanje 'g. Pesca'
COPS-om umanjiti važnost predsjedateljstva Ministarskog vijeća?
Ne trebaju li stalni predstavnici zemalja članica pri europskim
organizacijama sjediti također u Odboru za politiku i za sigurnost?
Može li se osnovati novi odbor, a da se ne mijenjaju ugovori?
Napokon, najvažniji dio na susretu ministara za vanjske poslove i
za obranu, trebao bi se ticati vojnih snaga kojima bi raspolagala
Europa, kako rasprava ne bi zaglibila u živom pijesku ustanova.
Prema lordu Robertsonu koji je kao britanski ministar obrane
sudjelovao u toj politici prije nego je imenovan glavnim tajnikom
NATO-a, 'na područje pogođeno krizom ne možemo poslati shemu radnih
mjesta s imenima njihovih izvršitelja, koliko god lijepa bila.'
Francuski dužnosnici dolaze u Bruxelles s dosta jasnim zamislima o
tome što treba učiniti na tom području. Kada je riječ o onome što
stručnjaci zovu 'vojnim pomagalima pri odlučivanju', Francuska uz
Odbor za politiku i za sigurnost predlaže osnutak europskog vojnog
odbora u koji bi ulazili predstavnici petnaest stožernih
zapovjednika, osnutak europskog stožera i skupine za planiranje
koja će biti kadra da načini sintezu podataka, istraži prilike i
predloži način djelovanja. (...)
Na dulji rok, Europljani bi trebali povećati svoje snage za
raspoređivanje i mogućnosti zapovijedanja uz osiguranje suradnje
između državnih združenih stožera i uz preustroj postojećih
europskih stožera, poput Eurocorpsa. Francuska nije sklona da se a
priori utvrde europski programi djelovanja koji bi mogli biti
ograničavajući, kao ni suviše točne zadaće koje bi pred EU
postavile uvjete na polju zajedničke obrane. Da bi se
racionalizirala i povećala europska vojna moć, predloženo je da se
za obranu utvrde 'mjerila usklađenosti' (napose u svezi s
proračunom), sukladno mjerilima za zajednički novac. Pojam mjerila
zamijenjen je pojmom 'pokazatelja usklađenosti', dijelom zato da
se ne bi zbunjivale zemlje koje trebaju sudjelovati u europskoj
obrani, a koje, istodobno, smanjuju izdatke za obranu. Ti bi
pokazatelji mogli biti koeficijenti kojima se određuje uvježbanost
snaga, mogućnost raspoređivanja i opremljenost", piše Daniel
Vernet.