CH-ORGANIZACIJA-DIPLOMACIJA-LJUDSKA-PRAVA-Organizacije/savezi-Diplomacija-Nac. manjine i etn. zajednice-Ratovi ŠV 25. IX. NZZ:INTERVENCIJE DOSLJEDNO? ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG25. IX. 1999.Istočni Timor, Kosovo - globalizirani
svijet?Hansrudolf Kamer počinje svoj komentar navodom iz govora koji je predsjednik Clinton u lipnju ove godine održao u Skopju: "'Bilo da živite u Africi, u srednjoj Europi ili negdje drugdje - počne li netko progoniti nevine civile i pokuša li ih masovno poubijati zbog njihove rase, njihova etničkoga podrijetla ili njihove vjere, a u našoj je moći da ga zaustavimo, mi ćemo to i učiniti'.Ovog je tjedna glavni tajnik UN-a Kofi Annan održao pred Glavnom skupštinom UN-a pledoaje za najnoviju inačicu takozvane Clintonove doktrine. U Istočnom Timoru - udaljenom od East Rivera pola zemaljske kugle - istodobno je pod australskim vodstvom oprezno izvedena provjera te doktrine na konkretnom primjeru. Sam američki Predsjednik objavio je tijekom posjeta postrojbama KFOR-a u skopjanskoj zračnoj luci pragmatično priopćenje da povrede ljudskih prava koje dosegnu veće razmjere ubuduće više neće biti tolerirane nigdje u svijetu: 'Ako je u našoj moći da to spriječimo, mi ćemo to i učiniti'. Što se tiče zamjenice 'mi', Clinton poseže za
manjine i etn. zajednice-Ratovi
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
25. IX. 1999.
Istočni Timor, Kosovo - globalizirani svijet?
Hansrudolf Kamer počinje svoj komentar navodom iz govora koji je
predsjednik Clinton u lipnju ove godine održao u Skopju:
"'Bilo da živite u Africi, u srednjoj Europi ili negdje drugdje -
počne li netko progoniti nevine civile i pokuša li ih masovno
poubijati zbog njihove rase, njihova etničkoga podrijetla ili
njihove vjere, a u našoj je moći da ga zaustavimo, mi ćemo to i
učiniti'.
Ovog je tjedna glavni tajnik UN-a Kofi Annan održao pred Glavnom
skupštinom UN-a pledoaje za najnoviju inačicu takozvane Clintonove
doktrine. U Istočnom Timoru - udaljenom od East Rivera pola
zemaljske kugle - istodobno je pod australskim vodstvom oprezno
izvedena provjera te doktrine na konkretnom primjeru. Sam američki
Predsjednik objavio je tijekom posjeta postrojbama KFOR-a u
skopjanskoj zračnoj luci pragmatično priopćenje da povrede
ljudskih prava koje dosegnu veće razmjere ubuduće više neće biti
tolerirane nigdje u svijetu: 'Ako je u našoj moći da to spriječimo,
mi ćemo to i učiniti'. Što se tiče zamjenice 'mi', Clinton poseže za
uvriježenim ogradama: prisjećajući se pasivnog odnosa prema
genocidu u Ruandi, Clinton je neobavezno izjavio da se ne može baš
posvuda sve učiniti.
Je li posrijedi najnovija doktrina? Clinton ih je tijekom godina
proizveo nekoliko, a očekivanja da Amerika pod aktualnom upravom
može realizirati tako očitovane visoke ambicije prilično su slaba.
Ionako bi opisana zadaća trebala pripadati u djelokrug zadaća
djelotvornih Ujedinjenih naroda - neprekidno prizivane ali
nepostojeće međunarodne zajednice, na koju se zapravo odnosi
zamjenica 'mi'. No, dok čekamo na njezin angažman, dok
priželjkivana UN-utopija ne postane stvarnost, ubijanje je
nastavljeno - žrtve toga zločina su nevini ljudi čija je zaštita
najavljena. Nesumnjivo se osjeća potreba za konkretnim
djelovanjem, ali čini se da intervencije kojima je zacrtani,
humanitarni cilj sprječavanje neke tragedije uvijek kasne -
sjetimo se Istočnoga Timora, Kosova, Bosne, Somalije, Kuvajta,
Haitija.
Clintonova retorika podsjeća na formulaciju koju je njegov uzor
Kennedy upotrijebio u svom inauguracijskom govoru g. 1961.: svijet
mora znati da će Amerikanci 'platiti svaku cijenu, preuzeti svaki
teret, pretrpjeti svako odricanje, poduprijeti svakog prijatelja i
odoljeti svakom protivniku' kako bi ispunili svoju misiju, kazao je
tada Kennedy. Potonji fijasko u kubanskom Zaljevu svinja,
nepromišljeni koraci koji su rezultirali vijetnamskom tragedijom i
ostali znaci slabosti tijekom dugotrajnoga sukoba u hladnom ratu
uskoro su ponovno poučili svijet da univerzalističke težnje
Amerike ne treba uvijek shvaćati doslovno. Ni danas stvari
vjerojatno ne stoje puno drugačije.
Ipak, krajnje je zanimljiva pojedinost da upravo aktualni
predsjednik, čiji je prvi državni tajnik rat u Bosni još
proglašavao 'humanitarnom krizom daleko od vlastitog dvorišta,
usred drugoga kontinenta', sada - bar na verbalnoj razini -
propovijeda intervencionizam gotovo bez ograda, iskazujući pritom
poštovanje Ujedinjenim narodima - kao što je to činio i dosad. Prije
samo šest godina Clinton je na istom mjestu zastupao sasvim
drugačiji stav, imenujući četiri uvjeta koji moraju biti ispunjeni
prije no što Amerika odluči sudjelovati u akcijama zaštite ili
uspostave mira: naime, prijetnju međunarodnoj sigurnosti, jasno
raspoznatljiv i čvrsto definiran cilj, dogledan, unaprijed određen
završetak angažmana i osiguranu financijsku konstrukciju.
Sve je to zameo vjetar. Već je gore opisana doktrina označavala
blago omekšavanje Weinberger-Powellove doktrine, koja je
osamdesetih godina pod utjecajem vijetnamskog sindroma utvrdila
još restriktivnije uvjete za angažman američke vojne sile širom
svijeta. Uvjeti koje je Clinton naveo 1993. nisu bili ispunjeni već
u Bosni i na Kosovu, a to još manje vrijedi za Istočni Timor.
Neizvjesnosti i rizici s kojima se danas suočavaju Australci i
ostali pripadnici postrojbe za uspostavu reda u Istočnom Timoru
daleko su pak veći. Clintonov savjetnik za sigurnost Sandy Berger
navodno je stanje u Indoneziji usporedio s neredom koji vlada u sobi
njegove kćeri na koledžu. Ponovno se nameće dojam da su donositelji
odluka u američkoj vladi prvo morali postati istinski svjesni
geopolitičke važnosti Indonezije da bi - vrlo polako - uspjeli
skupiti snage za utvrđivanje strategije.
No, zanemarimo li najnovija zbivanja u Istočnom Timoru, u
retrospektivi će nam se nametnuti dojam da se nakon raspada
Sovjetskog Saveza Amerikanci iz godine u godinu osjećaju sve
slobodnijima upotrijebiti vojnu silu za 'valjane ciljeve' -
neovisno o cilju u svakom pojedinačnom slučaju. Njihova znatna
ulaganja u suvremenu vojnu opremu povećavaju njihov manevarski
prostor i olakšavaju donošenje odluka jer sve više omogućuju
ratovanje na veliku udaljenost, bez 'krvi, znoja i suza', čak u
takvim razmjerima da je moguće izbjeći čak i riječ 'rat'.
Kofi Annan kreirao je u svom govoru i vezu s procesom globalizacije,
objasnivši da 'novi svijet' ne trpi sustavne povrede ljudskih prava
ni genocid - i to nigdje. I on je prilično apodiktički objavio da
ljudska prava nemaju granica. Je li možda započeo trend koji nije
moguće zaustaviti te kojemu će se sve države ovog svijeta - htjele-
ne htjele - morati prilagoditi? Ambivalentan odnos između
suverenosti država i univerzalne valjanosti ljudskih prava nije,
doduše, nikakva novost. Bio je prisutan već tijekom osnivanja
Ujedinjenih naroda, obilježivši tijekom hladnoga rata sukobe u
okviru Konferencije za europsku sigurnost i suradnju. No, budući da
se angažman za ljudska prava u okviru KESS-a oslanjao na nevojna
sredstva, vlade koje su kršile ta prava - poput, primjerice,
sovjetske - mogle su se ograđivati tek na žaljenje zbog upletanja u
unutarnja pitanja i nisu morale objavljivati uzbunu u svojim
postrojbama za protuzračnu obranu.
Jedan poznati američki stručnjak otvoreno je na godišnjem
zasjedanju Međunarodnoga instituta za strateške studije u San
Diegu izjavio sljedeće: 'Tko se želi ozbiljno angažirati na zaštiti
ljudskih prava, mora ući u same države!' - drugim riječima: ne
mariti za otpor odgovarajućih vlada. U svakom slučaju, onaj tko
zastupa takvo stajalište neće se pretjerano baviti pitanjima
legitimacije takvih akcija: primjerice, neće pitati što bi se
dogodilo kada bi - umjesto Australije i Tajlanda - u Indoneziji
intervenirala Kina, obrazloživši svoj potez napomenom o tlačenju
kineske manjine te o potrebi njezina očuvanja od genocida? Što
razlikuje ulazak vijetnamskih postrojba u Kambodžu, koje su ipak
potisnule masovnog ubojicu Pola Pota daleko u džunglu (...) od,
primjerice, NATO-ova angažmana na Kosovu? Odgovori na ta pitanja,
naravno, postoje - ali nisu bezuvjetno utemeljeni na međunarodnom
pravu.
Svijet je možda snažnije globaliziran nego ikad dosad; granice
možda naočigled iščezavaju brže a osjećaj za pravdu istodobno se
snažno mijenja - ali ne postoji opće prihvaćeni međunarodni
poredak, koji bi bez ikakva ostatka sumnje poslužio kao osnova za
intervenciju, usmjerenu na zaštitu ljudi i njihovih prava. Ni u kom
slučaju nije opće prihvaćena ocjena da su prioriteti promijenjeni -
te da apsolutno načelo suverenosti polako kopni. Nacionalne države
i dalje postoje - još su uvijek i u dogledno vrijeme ostaju
najvažniji legitimirani akteri. Pozivanje na Ujedinjene narode
nije pak automatski izlaz sve dok Vijeće sigurnosti ne bude
reprezentativnije za međunarodnu zajednicu današnjice. Ono
odražava odnose snaga na kraju Drugoga svjetskog rata i jako je
daleko od toga da od svojih članica dobije sredstva za realizaciju
Povelje UN.
Stoga zasad i dalje ostaju tek priručna rješenja. Kada Vijeće
sigurnosti ne ispuni svoje obveze, vezane za očuvanje kolektivne
sigurnosti - a ono to u kosovskoj krizi nije učinilo - otvara se
mogućnost samoobrane na temelju Povelje UN - uključujući i
sudjelovanje regionalnih sigurnosnih organzacija. Kada pak uspije
postići suglasnost - kao u slučaju Istočnog Timora - ni izdaleka još
nisu riješena sva pitanja 'gdje, kada, tko, kako, zašto?' kao ni
pitanje o posljedicama. No, odlučujuća je potreba istinskog
sprječavanja napada na ljude i povreda njihovih prava. Naknadne
akcije čišćenja nedostatna su zamjena", zaključuje Hansrudolf
Kamer.