IT-kriza-intervencija IT-28.6.CORRIERE-INTELEKTUALCI-INTERVENCIJA ITALIJACORRIERE DELLA SERA28. VI. 1999.Pouka mira"Rat je završen. NATO nije uspio spriječiti protjerivanja i ubijanja kosovskih Albanaca. Ali potvrdio je, protivno
očekivanjima mnogih, vlastite izjave, a zračnim je ratom postigao i svoje ciljeve. Povukli su se srpski vojnici i pripadnici paravojnih postrojba, a izbjeglice se vraćaju. Generali, političari i humanitarne organizacije sastavljaju svoje računice. (...)No, što ćemo sa sudionicima intelektualnog rata koji je bjesnio na stranicama novinama? Jesu li već zaboravljena sva stajališta? Zašto je došlo do ove iznenadne šutnje, sada kad je prigoda za suočavanje vlastite ocjene i predviđanja s činjenicama koje su u međuvremenu ustanovljene? Zašto bi intelektualce trebalo poštedjeti provjere njihovih sudova? Zašto bi trebali uživati povlasticu da mogu govoriti što žele, ne podnoseći račun za svoje pogreške? (...)Upada u oči to da oni koji su zločinačkom ocijenili NATO-ovu intervenciju, nisu nijednu riječ potrošili na njezine razloge, masovna protjerivanja i pokolje nad albanskim stanovništvom
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
28. VI. 1999.
Pouka mira
"Rat je završen. NATO nije uspio spriječiti protjerivanja i
ubijanja kosovskih Albanaca. Ali potvrdio je, protivno
očekivanjima mnogih, vlastite izjave, a zračnim je ratom postigao i
svoje ciljeve. Povukli su se srpski vojnici i pripadnici paravojnih
postrojba, a izbjeglice se vraćaju. Generali, političari i
humanitarne organizacije sastavljaju svoje računice. (...)
No, što ćemo sa sudionicima intelektualnog rata koji je bjesnio na
stranicama novinama? Jesu li već zaboravljena sva stajališta?
Zašto je došlo do ove iznenadne šutnje, sada kad je prigoda za
suočavanje vlastite ocjene i predviđanja s činjenicama koje su u
međuvremenu ustanovljene? Zašto bi intelektualce trebalo
poštedjeti provjere njihovih sudova? Zašto bi trebali uživati
povlasticu da mogu govoriti što žele, ne podnoseći račun za svoje
pogreške? (...)
Upada u oči to da oni koji su zločinačkom ocijenili NATO-ovu
intervenciju, nisu nijednu riječ potrošili na njezine razloge,
masovna protjerivanja i pokolje nad albanskim stanovništvom
Kosova. Pobornici teorije globalne medijske manipulacije
pokušavali su, u prvom redu, sami sebe uvjeriti, a i javnost, da su
izvješća o albanskim izbjeglicama jednostrana ili preuveličana te
da slična istjerivanja i ubijanja, naravno u odgovarajućoj mjeri,
postoje i kod srpskoga stanovništva. Što pristaše toga gledišta
kažu danas, kad postrojbe NATO-a svakodnevno nalaze nove skupne
grobnice, a istražitelji međunarodnog suda za ratne zločine govore
o 10.000 žrtava? Što kaže Gabriel Garcia Marquez koji nije našao
niti jednu riječ za patnje izbjeglica, no cinično je pohvalio svoga
starog prijatelja Javiera Solanu za to što je, zajedno s generalom
Wesleyem Clarkom, uspio 'otvoriti put trećem svjetskom ratu'? Što
kaže Gyorgy Konrad, predsjednik berlinske akademije umjetnosti,
koji je smatrao da NATO bombardira Srbe jer se 'naljutio na
Miloševića'? Što kaže Peter Handke, koji se uzdigao u branitelja
jezika, tvrdeći kako je 'prva žrtva rata jezik', i, kako bi pokazao
koji je odgovarajući jezik, optužio NATO da je u Srbiji izazvao novi
'Auschwitz', a bijeg Albanaca pred srpskim eskadronima smrti
nazvao 'gužvom na albanskim granicama'? Što ostaje od svih drugih
špekulacija 'pacifista' o skrivenim razlozima NATO-a, da je
Clinton izazvao spor kako bi 'uspostavio novi svjetski poredak',
kako bi 'skrenuo pozornost sa skandala Lewinsky', kako bi 'na
koljena bacio euro'? Ne bi li si podržavatelji tih izmišljotina,
pred činjenicama koje svakodnevno izbijaju na svjetlo dana trebali
postaviti pitanje, nije li im bilo važnije brinuti se za vlastite
teorijske konstrukcije nego za sudbinu tisuća Kosovara? Nije li im
pri srcu više bilo umirivanje vlastite savjesti, nego mir na
Kosovu?
Sve to nije potrebno. Pred činjenicama, protivnicima intervencije
NATO-a ostaju samo dvije opcije: ili će nastaviti nijekati
činjenice, ili će morati objasniti kako priznaju težinu zločina, no
da smatraju kako je bolje pustiti ih da se dogode nego ih spriječiti
silom. Ta posljednja teza čini mi se utemeljnom. No zasigurno ne
može očekivati da na njezinoj strani stoji neki veći moral.
Zašto bi onaj tko promatra zločin, prekriženih ruku, ne
intervenirajući, zasluživao veće poštovanje od onoga tko ga
pokušava spriječiti? Tko ne djeluje ne može pogriješiti, ali zbog
toga ne ostaje i bez krivnje(...)", piše Peter Schneider.