US-MJERE PD, PN, PL, PAN, PC, PR, TR-Zanimljivosti-Životinje US CSM 12.V.SANKCIJE I MIR. NASTOJANJA SJEDINJENE DRŽAVETHE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR12. V. 1999.Sankcije i mirovna nastojanja u Jugoslaviji"Nakon ponude Slobodana
Miloševića da će povući neke od svojih vojnih postrojba s Kosova i NATO-va slučajnog i nesretnog bombardiranja kineskog veleposlanstva u Beogradu, potreba za alternativama nastavku bombardiranja Jugoslavije sve je veća. Najbolje rješenje bila bi diplomacija i dobro osmišljene sankcije.Odluka Clintonove vlade da Jugoslaviji nametne trgovinske i naftne sankcije nakon početka rata naopak su pristup koji konja stavlja iza kočije. Sankcije su obično zamišljene kao uvod u rat ili alternativa ratu, a ne predomišljaj usred rata koji traje. Sankcije najbolje funkcioniraju kao instrumenti uvjeravanja, a ne kao kazna. Najuspješnije su kad imaju multilateralnu potporu i potporu Vijeća sigurnosti UN-a, a u sadašnjem slučaju nemaju ni jedno ni drugo.Nametanje opsežnih trgovinskih sankcija vjerojatno će pogoršati patnju jugoslavenskog naroda. Sankcije bi mogle još više destabilizirati to područje i povrijediti upravo one zemlje kojima
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
12. V. 1999.
Sankcije i mirovna nastojanja u Jugoslaviji
"Nakon ponude Slobodana Miloševića da će povući neke od svojih
vojnih postrojba s Kosova i NATO-va slučajnog i nesretnog
bombardiranja kineskog veleposlanstva u Beogradu, potreba za
alternativama nastavku bombardiranja Jugoslavije sve je veća.
Najbolje rješenje bila bi diplomacija i dobro osmišljene
sankcije.
Odluka Clintonove vlade da Jugoslaviji nametne trgovinske i naftne
sankcije nakon početka rata naopak su pristup koji konja stavlja
iza kočije. Sankcije su obično zamišljene kao uvod u rat ili
alternativa ratu, a ne predomišljaj usred rata koji traje. Sankcije
najbolje funkcioniraju kao instrumenti uvjeravanja, a ne kao
kazna. Najuspješnije su kad imaju multilateralnu potporu i potporu
Vijeća sigurnosti UN-a, a u sadašnjem slučaju nemaju ni jedno ni
drugo.
Nametanje opsežnih trgovinskih sankcija vjerojatno će pogoršati
patnju jugoslavenskog naroda. Sankcije bi mogle još više
destabilizirati to područje i povrijediti upravo one zemlje kojima
NATO želi pomoći. Crna Gora, Bugarska i Makedonija imaju važne
trgovinske odnose sa Srbijom i trpjet će zbog sankcija.
Rusija je osudila predloženi embargo na uvoz nafte i pozvala da ga
se zanemari. To neće samo oslabiti djelotvornost sankcija nego će
zamrsiti ionako loše odnose s Moskvom. Ako Washington nastavi sa
svojim prijetnjama da će kontrolirati brodove s teretom
namijenjenom Jugoslaviji, mogao bi potaknuti oružani sukob s
Rusijom. Čak su i neki od saveznika NATO-a doveli u pitanje
legalnost utvrđivanja pomorske blokade bez dopuštenja Vijeća
sigurnosti.
Ironija je sadašnje politike pogrješno usmjerenih sankcija u tome
da su gospodarski pritisci bili djelotvorno primijenjeni u slučaju
rata u Bosni.
Sankcije UN-a nametnute Jugoslaviji u razdoblju između 1992. i
1995. opisane su u izvješću OESS-a kao 'najvažniji razlog zbog
kojega je vlada u Beogradu promijenila svoju politiku i prihvatila
mirovni sporazum'. Vojni analitičar Edward Luttwak napisao je da su
'sankcije ublažile ponašanje beogradskoga najmanje blagog
čelništva'.
Sankcije UN-a primijenjene su ponovno na početku kosovske krize, no
nastojanja nisu bila dosljedna. U ožujku 1998., kad su se borbe na
Kosovu pojačale, Vijeće sigurnosti Jugoslaviji je nametnulo
embargo na uvoz oružja. Kako bilo, nisu provedena nikakva
nastojanja koja bi poduprla embargo kao ni budući koraci koji bi
povećali pritisak sankcija. Nastojanja u namjeri razvoja vrste
opsežnog nadgledanja i jačanja mira, koje su europske zemlje tako
djelotvorno primijenile tijekom rata u Bosni, također nisu
provedena.
Sankcije bi ipak mogle pridonijeti rješenju kosovske krize, i to
kao dio diplomatskog ugovora koji je zasnovan na nedavnom sporazumu
G-8. Ako Srbija povuče svoje snage s Kosova, NATO bi trebao
obustaviti zračne napade i početi primjenjivati mirovni sporazum.
Surađujući s UN-om, SAD i njezini partneri trebali bi osmisliti
vjerodostojan paket sankcija i poticaja koji bi pomogli ojačati
pojmove diplomatskog rješenja.
Paket sankcija mogao bi uključivati prijetnju da se krene dalje i od
sadašnjeg embarga na uvoz oružja - zabranu zračnog i ostalog
prometa, zamrzavanje novčane imovine i blokiranje svih vladinih i
transakcija čelništva. Trebala bi biti uključena i prijetnja
selektivnim embargom na uvoz nafte i rafiniranih naftnih
proizvoda.
NATO je pokušao zaustaviti dopremu nafte Jugoslaviji
bombardiranjem. Da su ta nastojanja umjesto toga bila usmjerena
pomoću multilateralnih sankcija, politički bi učinak na režim bio
veći. (...)
Mjere poticaja mogle bi uključivati sve veće uklanjanje sankcija,
poticanje ulaganja i trgovine, i opsežni program pomoći i
rekonstrukcije za uništene jugoslavenske gradove i oštećeno
gospodarstvo. Gospodarska pomoć i pomoć u razvoju bili bi
uvjetovani srbijanskim pristankom na sadašnji mirovni sporazum.
Glavna gospodarska pomoć bila bi potrebna za povratak kosovskih
izbjeglica i za osjetljive narode Jugoslavije i susjedne zemlje.
Cijena takve pomoći i ponuđenih mjera poticaja bit će golema, no bit
će manja od troškova nastavljanja bombardiranja ili kopnenog rata.
Cijena mira je svakako manja od cijene rata.
Umjesto pojačavanja sukoba, dajmo diplomaciji i gospodarskom
državništvu priliku", piše David Cortright, predsjednik Fourth
Freedom Forum.