E-EU-SKUPŠTINA-POVJERENSTVO-Organizacije/savezi-Vlada-Parlament-Izbori A22.III.DER STANDARD:PARLAMENTARIZAM-EU AUSTRIJADER STANDARD22. III. 1999.Europa treba vodstvo"Teško je reći tko bi brže spasio nasukanoga europskog kita -
Nizozemac Wim Kok ili Talijan Romano Prodi. Kok je favorit njemačke crveno-zelene koalicije zato što potječe iz sindikalnog pokreta. Time je signalizirano da će u prvom planu biti pitanje radnih mjesta. Na tom je području (kao i u rješavanju problema financiranja mirovina) Nizozemska najuspješnija euro-zemlja. Dok je Kok kalvinist, južnoeuropljanin i kršćanski demokrat, Prodi je uvijek naglašavao svoje katoličko podrijetlo. Prodi nije slučajno favorit Britanca Tonyja Blaira, također katolika. Prodijeva najvažnija kvalifikacija: sanirao je propusni državni brod i istodobno raspolaže velikim znanjem iz suzbijanja korupcije.Čini se da će kadrovske smjernice bar neslužbeno biti postavljene već ovoga tjedna na summitu u Berlinu. Činilo se također da će Blair prevladati svojim glasovanjem za Romana Prodija. Naime, gledano iz realpolitičke perspektive, jasno je da u fazi izgradnje eura stabilnost mora obilježavati i čelništvo EU. Dulji interregnum nije poželjan. Premijeri istodobno moraju voditi računa o izborima
AUSTRIJA
DER STANDARD
22. III. 1999.
Europa treba vodstvo
"Teško je reći tko bi brže spasio nasukanoga europskog kita -
Nizozemac Wim Kok ili Talijan Romano Prodi. Kok je favorit njemačke
crveno-zelene koalicije zato što potječe iz sindikalnog pokreta.
Time je signalizirano da će u prvom planu biti pitanje radnih
mjesta. Na tom je području (kao i u rješavanju problema
financiranja mirovina) Nizozemska najuspješnija euro-zemlja. Dok
je Kok kalvinist, južnoeuropljanin i kršćanski demokrat, Prodi je
uvijek naglašavao svoje katoličko podrijetlo. Prodi nije slučajno
favorit Britanca Tonyja Blaira, također katolika. Prodijeva
najvažnija kvalifikacija: sanirao je propusni državni brod i
istodobno raspolaže velikim znanjem iz suzbijanja korupcije.
Čini se da će kadrovske smjernice bar neslužbeno biti postavljene
već ovoga tjedna na summitu u Berlinu. Činilo se također da će Blair
prevladati svojim glasovanjem za Romana Prodija. Naime, gledano iz
realpolitičke perspektive, jasno je da u fazi izgradnje eura
stabilnost mora obilježavati i čelništvo EU. Dulji interregnum
nije poželjan. Premijeri istodobno moraju voditi računa o izborima
za Europsku skupštinu, zakazanim za 13. lipnja. Stoga je
novoimenovano povjerenstvo s nekoliko visoko kvalificiranih
članova jedna od malobrojnih mogućnosti za sprječavanje masovnog
prijelaza birača-prosvjednika na stranu ekstremnih desničarskih i
ljevičarskih stranaka.
Nitko ne bi mogao zamjeriti biračima na takvoj odluci. Predugo se
otezalo s povlačenjem konzekvencija iz skandala Cresson.
Opravdanja predsjednika na odlasku, Jacquesa Santera, bila su
nerazumljiva. Valja također napomenuti da su upravo drski sadašnji
pokušaji velikodušnog oproštaja od bivših članova povjerenstva.
Dovoljno je razloga za promjenu bruxelleskog sustava.
Ključ promjene je Europska skupština. Doduše, prilikom
ocjenjivanja EU valja spomenuti da su (skromne) reforme iz
proteklih godina rezultirale, između ostalog, i jačanjem
parlamentarizma. Inače zastupnici EU ne bi ni mogli stvarati
pritisak, koji je i potaknuo zajedničku ostavku Povjerenstva.
Alternativa: vlada EU bila bi otjerana s dužnosti izglasavanjem
nepovjerenja u Europskoj skupštini.
Što učiniti? Nužna je potpuna promjena načina razmišljanja u
reformi institucija.
Varijanta broj jedan: birati skupštinu kao i dosad i graditi
njezina zakonodavna prava. Birati predsjednika referendumom po
uzoru na Sjedinjene Države. No, još nije kucnuo trenutak za tu
opciju koja bi izazvala striktno opiranje nekih država - ponajprije
Francuske.
Varijanta broj dva: od sljedećeg zakonodavnog mandata Europska
skupština mogla bi dobiti pravo na biranje predsjednika
Povjerenstva. Kandidati bi vjerojatno morali nositi i liste
nekoliko zemalja kako bi birači stekli pregledan uvid u stanje.
Sustav informiranja tako je dobro razvijen da je moguće steći dojam
o sposobnosti takvih političara. Aktualni europski premijer morao
bi posredstvom koalicije osigurati nužnu većinu u skupštini i u
većini članica EU.
Kako bi Europljani još prije izbora shvatili ozbiljnu potrebu za
reformama, premijeri bi trebali imenovati novu bruxellesku upravu
tako brzo da je može potvrditi i stara skupština. Amsterdamski
sporazumi, koji stupaju na snagu 1. svibnja, ionako predviđaju
pojačano pravo na sudjelovanje u odlučivanju. U izboru povjerenika
može sudjelovati i novi šef EU. Te mogućnosti moraju biti ubrzane.
Naime, u tom bi slučaju biračice i birači bar mogli biti sigurni da
glasovanje za Europsku skupštinu ima smisla. Ono nije puko mazanje
očiju već doprinos demokratizaciji EU", naglašava Gerfried Sperl.