IT-afere-diplomati LA STAMPA 17. III.- EU POVJERENSTVO ITALIJALA STAMPA17. III. 1999.Kriza nepostojeće vlasti"Cijelo izvršno povjerenstvo u Bruxellesu nije pokopala neka vrsta europske korupcionaške afere. Na planu morala i zakona to
je mnogo manje, ispod razine talijanskih škandala. 'Administrativne nepravilnosti', uz poneki trag nepotizma i favoriziranja, za koje pet odabranih sudaca europskog parlamenta optužuje Povjerenstvo, optužbe su koje u najboljem slučaju mogu izazvati krizu nekog općinskog vijeća, sigurno ne i velikog operativnog motora treće svjetske gospodarske sile.(...) Dakle, nakon 34 godine već povijesnog rada, najozbiljnija optužba koje je 'stručno povjerenstvo petorice' uspjelo uobličiti protiv povjerenice, francuskinje Edith Cresson, jest ta da je svom zubaru povjerila organizaciju istraživanja o AIDS-u. Je li moguće da se radi guranja nekog zubara otvorila, tri mjeseca od rođenja eura i nekoliko dana nakon paralize njemačke vlade, kriza bez presedana u radu europskih institucija? Sigurno ne. 'Prijavljene 'nepravilnosti' samo su najmanja izlika, da ne kažemo smiješna, s kojom se zapravo htjelo osloboditi i istaknuti krizu koja nije kriza nastala zbog
ITALIJA
LA STAMPA
17. III. 1999.
Kriza nepostojeće vlasti
"Cijelo izvršno povjerenstvo u Bruxellesu nije pokopala neka vrsta
europske korupcionaške afere. Na planu morala i zakona to je mnogo
manje, ispod razine talijanskih škandala. 'Administrativne
nepravilnosti', uz poneki trag nepotizma i favoriziranja, za koje
pet odabranih sudaca europskog parlamenta optužuje Povjerenstvo,
optužbe su koje u najboljem slučaju mogu izazvati krizu nekog
općinskog vijeća, sigurno ne i velikog operativnog motora treće
svjetske gospodarske sile.(...) Dakle, nakon 34 godine već
povijesnog rada, najozbiljnija optužba koje je 'stručno
povjerenstvo petorice' uspjelo uobličiti protiv povjerenice,
francuskinje Edith Cresson, jest ta da je svom zubaru povjerila
organizaciju istraživanja o AIDS-u. Je li moguće da se radi guranja
nekog zubara otvorila, tri mjeseca od rođenja eura i nekoliko dana
nakon paralize njemačke vlade, kriza bez presedana u radu europskih
institucija? Sigurno ne. 'Prijavljene 'nepravilnosti' samo su
najmanja izlika, da ne kažemo smiješna, s kojom se zapravo htjelo
osloboditi i istaknuti krizu koja nije kriza nastala zbog
neodgovornog upravljanja ni, još manje, neviđene pokvarenosti.
Stoga što je prava kriza, mimo lakoumnosti pojedinog povjernika,
ona koja pogađa sustav Europe u cjelini. To je kriza
transnacionalnog mehanizma, njegovih funkcija i ovlasti, njegovih
demokratskih manjkavosti, neprikladnosti njegovih sve važnijih
institucija, a ipak, lišenih stvarnih i ustavnih vlasti, kakve bi
omogućile da se pomoću jedinstvene valute i političkog širenja
suoči sa širinom planetarnih problema: agresivnom kompetitivnošću
dolara, japanskim trgovinskim ratom, ekspanzijom Kanade,
nezaustavljivim rastom Kine i onim, opasnim, Indije. Takozvani
'trokut' triju središnjih institucija zastarjele Zajednice,
Vijeće koje predstavlja udružene vlade, Povjerenstvo koje provodi
njegove odluke, Parlament koji bi ih formalno trebao nadzirati,
više ne funkcionira. Postao je potpuno neprimjeren stvarnosti
kontinenta i svijeta nakon Maastrichta, pokretanja eura,
pretvaranja starih i podijeljenih 'europskih zajednica' u jednu
organskiju i dinamičniju Europsku uniju. Nekada je Povjerenstvo
bilo samo izvršna sluškinja Vijeća, sjedišta egocentričnih i
pronevjeriteljskih vlada, neke vrste zajedničkog apsolutnog
monarha Europe. No s dolaskom Delorsova predsjedanja, povjerenstvo
je od 1984. počelo mijenjati ulogu, težinu, ovlasti i prirodu.
Suprotstavljajući se oligarhijskim nacionalnim vladama pomalo je
postajalo prikrivenom vladom nadnacionalne Unije.
Tu je autentična kriza, a ne ona zbog skromnih ili
'pretpostavljenih' malverzacija povjerenika. Parlament, rušeći
Povjerenstvo, paradoksalno se okoristio tim istim Povjerenstvom
učinivši da njegova sudbina ne ovisi više o kolegijalnom monarhu
već o narodnoj skupštini. To je odlučujući skok prema onom 'balance
of power' koji Europi uvijek nedostaje. I možda jedan korak, ne
manje odlučujući, prema onoj europskoj ustavotvornoj skupštini
koja će jednog dana morati demokratizirati odnos između
institucija i postaviti temelje federalne države koja postoji u
premisama, ali još ne u stvarnosti", piše Enzo Bettiza.