E-DE-EU-REFORMA-Organizacije/savezi-Vlada-Proračun AU 20. I. DIE PRESSE: NJ.I REFORME EU AUSTRIJADIE PRESSE20. I. 1999.Ništa se ne miče s mrtve točke: reforma EU zapela u slijepoj ulici"Predsjednik Povjerenstva EU Jacques Santer već
upozorava na krizu. Pregovori o reformi EU koja bi trebala biti dovršena do kraja ožujka ove godine, zapeli su u slijepoj ulici. Nervoza raste i u diplomatskim krugovima: 'Bit će još jako teško, jako dramatično', ističu u Bruxellesu. Već tjednima nije zabilježen napredak u pitanju Agende 2000, kojom bi trebalo reformirati financiranje te strukturnu i agrarnu politiku EU. I dalje su na stolu samo oni kompromisni dokumenti koje je predložilo austrijsko predsjedateljstvo. Njemačko predsjedateljstvo u EU izloženo je sve jačem pritisku. Do izvanrednog sastanka na vrhu, sazvanog za 24. i 25. ožujka u Bruxellesu, gotovo i neće biti moguće razmrsiti gordijski čvor, sačinjen od uglavnom potpuno različitih stajališta članica. Primjerice, postojan napredak u pregovorima onemogućuje u prvom redu međusobna povezanost nužne reforme subvencijske politike EU i rasprave o poziciji netto-platiša, koju imaju neke države. Budući da je subvencioniranje agrara i strukture EU u posljednjoj instanci ovisno o financiranju i obratno -
AUSTRIJA
DIE PRESSE
20. I. 1999.
Ništa se ne miče s mrtve točke: reforma EU zapela u slijepoj ulici
"Predsjednik Povjerenstva EU Jacques Santer već upozorava na
krizu. Pregovori o reformi EU koja bi trebala biti dovršena do kraja
ožujka ove godine, zapeli su u slijepoj ulici. Nervoza raste i u
diplomatskim krugovima: 'Bit će još jako teško, jako dramatično',
ističu u Bruxellesu. Već tjednima nije zabilježen napredak u
pitanju Agende 2000, kojom bi trebalo reformirati financiranje te
strukturnu i agrarnu politiku EU. I dalje su na stolu samo oni
kompromisni dokumenti koje je predložilo austrijsko
predsjedateljstvo. Njemačko predsjedateljstvo u EU izloženo je sve
jačem pritisku. Do izvanrednog sastanka na vrhu, sazvanog za 24. i
25. ožujka u Bruxellesu, gotovo i neće biti moguće razmrsiti
gordijski čvor, sačinjen od uglavnom potpuno različitih stajališta
članica. Primjerice, postojan napredak u pregovorima onemogućuje u
prvom redu međusobna povezanost nužne reforme subvencijske
politike EU i rasprave o poziciji netto-platiša, koju imaju neke
države. Budući da je subvencioniranje agrara i strukture EU u
posljednjoj instanci ovisno o financiranju i obratno -
rasterećenje pojedinih zemalja glede doprinosa za članstvo ovisi o
reformi izdataka EU - pojedina stručna ministarska vijeća
međusobno se blokiraju.
Ozbiljna će u prvom redu biti svađa između Njemačke i Francuske.
Naime, dok njemačka vlada želi osuditi članice EU na pojačano
izravno subvencioniranje vlastitih seljaka, Francuska se striktno
protivi takvom modelu sufinanciranja. Pomaka nema ni u
stajalištima sjevernih i južnih članica EU. Primjerice, Španjolska
ne krije da ni u kom slučaju neće pristati na smanjivanje subvencija
koje bi joj trebale pripasti. Madrid vjerojatno neće biti
pretjerano motiviran ni za prihvaćanje kompromisnog rješenja.
Naime, Španjolska će manje profitirati od stvarnog razloga reforma
- proširenja - nego srednjoeuropske zemlje.
Kako bi ipak pokrenula reformu s mrtve točke, njemačka vlada
planira održati još jedan izvanredni sastanak na vrhu 26. veljače
na Petersbergu kraj Bonna. No, odluka o (ne)uspjehu pregovora
vjerojatno će biti donesena tek u dugim noćima potkraj ožujka. U
bruxelleskim krugovima upozoravaju da će i tada postojati samo
jedno rješenje za uspješan završetak: 'Njemačka mora kupiti
uspjeh' - drugim riječima, Bonn mora popustiti u svojim
financijskim zahtjevima. No, takav ishod neće proći bez gubitka
obraza za novu njemačku vladu. Naime, i u samom sporazumu o
vladajućoj koaliciji stoji da u EU treba izboriti model
sufinanciranja u subvencioniranju agrara radi smanjenja uplata u
bruxellesku blagajnu", podsjeća Wolfgang Boehm na kraju članka.