E-EU-POVJERENSTVO-SKANDALI-Organizacije/savezi-Vlada +AU 11.I. DER STANDARD:POVJERENSTVO EU ++AUSTRIJA+DER STANDARD+11. I. 1999.+Teška vremena za Bruxelles+"Ovih dana ne treba zavidjeti Jacquesu Santeru. Skupština EU +započet će danas
konzultacije o posljedicama čitavoga niza +otkrivenih afera u Povjerenstvu kojemu je on predsjedatelj. +Bruxelleska središnjica ne mora strahovati od glatke smjene jer taj +potez po Sporazumu o EU pretpostavlja svladavanje visoke zapreke u +obliku 'dvostruke većine' glasova. Naime, za prijedlog o +izglasavanju nepovjerenja trebala bi glasovati najmanje polovica +od svih 626 zastupnika ali i dvije trećine predanih glasova.+To je u praksi teško postići budući da većina skupštinskih +zastupnika ne želi smijeniti čitavo povjerenstvo već samo pojedine +povjerenike, opterećene aferama. Posebno su se naoštrili na +Španjolca Manuela Marina, pod čijim su vodstvom prijevarom otuđena +sredstva pomoći iz okvira programa 'Echo', i na Francuskinju Edith +Cresson, koja je u svojim istraživačkim odjelima pretjerano +posluživala 'bliske prijatelje'. No, Sporazum o EU ne dopušta takvu +selektivnu smjenu: skupština može smijeniti samo čitavo +povjerenstvo.
AUSTRIJA
DER STANDARD
11. I. 1999.
Teška vremena za Bruxelles
"Ovih dana ne treba zavidjeti Jacquesu Santeru. Skupština EU
započet će danas konzultacije o posljedicama čitavoga niza
otkrivenih afera u Povjerenstvu kojemu je on predsjedatelj.
Bruxelleska središnjica ne mora strahovati od glatke smjene jer taj
potez po Sporazumu o EU pretpostavlja svladavanje visoke zapreke u
obliku 'dvostruke većine' glasova. Naime, za prijedlog o
izglasavanju nepovjerenja trebala bi glasovati najmanje polovica
od svih 626 zastupnika ali i dvije trećine predanih glasova.
To je u praksi teško postići budući da većina skupštinskih
zastupnika ne želi smijeniti čitavo povjerenstvo već samo pojedine
povjerenike, opterećene aferama. Posebno su se naoštrili na
Španjolca Manuela Marina, pod čijim su vodstvom prijevarom otuđena
sredstva pomoći iz okvira programa 'Echo', i na Francuskinju Edith
Cresson, koja je u svojim istraživačkim odjelima pretjerano
posluživala 'bliske prijatelje'. No, Sporazum o EU ne dopušta takvu
selektivnu smjenu: skupština može smijeniti samo čitavo
povjerenstvo.
Doduše, postoji formalna mogućnost da samo povjerenstvo ili
Ministarsko vijeće članica EU izruče pojedine povjerenike sudu EU
radi smjene s dužnosti, ali ona je praktički isključena iz više
razloga.
Naime, sam pokušaj poticanja većine povjerenika da iz vlastitih
redova eliminiraju jednog ili dvojicu kolega razbio bi čitavo
povjerenstvo. Treba samo zamisliti takvo suđenje u ministarskom
vijeću kakve nacionalne vlade. Osim toga, neki premijeri već dulje
vrijeme 'pritišću' Santera, signalizirajući mu da nikada neće
prihvatiti 'izbacivanje' svog nacionalnog predstavnika.
Tome valja dodati da važnu ulogu igraju i stranačko-politički
razlozi. Na zao glas dospjeli su uglavnom socijal-demokratski
povjerenici EU. Socijal-demokratska prevlast u EU ni izdaleka neće
dopustiti takvo poniženje - i to nekoliko mjeseci uoči izbora EU,
sazvanih za lipanj ove godine.
U 'porukama' Bruxellesu i Strassburgu neki su vlastodršci iz
metropola 'objasnili' i da smjena povjerenstva u sadašnjem
trenutku ne bi bila poželjna - jer inače neće biti moguće konačno
prihvaćanje velikog paketa reforma do kraja ožujka ove godine.
Sve su to možda neki od uzroka zašto Santer već tjednima žestoko
odbacuje kritike, usmjerene na vladanje Povjerenstva EU,
priznajući tek određenu 'upravnu akrobatiku'. Nije mu se potkrala
čak ni kritička polurečenica o poslovima pojedinih povjerenika.
No, čovjek koji je 1995. preuzeo dužnost predsjedatelja
Povjerenstva EU, zalažući se za čistoću, transparentnost i
bliskost građanima, već je platio visoku cijenu za takvu politiku.
Njegova su vjerodostojnost i energičnost odavno iščeznule.
Nikada ranije nije bila tako očita hitna potreba za demokratsko-
političkim reformama u međusobnom djelovanju institucija EU.
Neprihvatljivo je da povjerenstvo EU, koje sve više poprima ulogu
europske vlade, praktički nije moguće smijeniti sve dok nije
prisiljeno odgovarati za teška kaznena djela. Treba pronaći
mogućnosti za udaljavanje pojedinih nesposobnih ili
nepodnošljivih povjerenika. Prava je ludost što dužnosnici
povjerenstva i dalje uživaju diplomatski imunitet te što ih je jako
teško kaznenopravno goniti u slučaju počinjenih prijestupa. Treba
osjetno pojačati nadzorna i interventna prava skupštine EU.
Odgovornost za neprovođenje tih koraka snose u prvom redu vlade
zemalja-članica, koje su posljednji puta neuspješno pokušale
provesti reformu institucija u Amsterdamu 1997. Skupština bi im
sigurno mogla priskočiti u pomoć smjenom povjerenstva EU. Taj korak
sigurno ne bi značio raspad Europske unije", smatra Thomas Mayer.