VIŠE EUROPE-13. I. ++NJEMAČKA+DIE WELT+13. I. 1998.+Više Europe, više demokracije+"Možda je primjereno govoriti o tomu da se europska demokracija +iznova pronalazi. Jer ono što je u nacionalnim državama Europske +unije odavno čuvana
tradicija i najveće dobro, izvan EU-a je, barem +u javnim shvaćanjima, nedostajalo: stvaranje djelotovornog +europskog parlamenta koji to ime i zaslužuje. Europski parlament +postoji već doduše 20 godina, ali koje zadaće, koja prava ta +institucija ima, tek se postupno otkriva. Do sada je 626 zastupnika +slovilo gotovo kao produžena ruka vlasti EU-a. Inače uobičajeno +odvajanje po vladinim i oporbenim strankama u europskom parlamentu +je nepoznato, jer europska vlada ne postoji u klasičnom smislu. +Vladu Europe de facto tvore vlade država članica. No i povjerenstvo +EU-a preuzima zadaće koje zapravo pripadaju vladi.+Sve je nesigurno, nema ustava koji bi uravnotežio zajedničko +djelovanje tih triju institucija. Tako parlament sada polako traži +ulogu koja mu pripada - pronalazi samoga sebe uza svu zbrku koju +takav proces donosi. Povjerenstvo EU-a imat će posla sa +samosvjesnim parlamentom, samo ako iskoristi ono malo prava koja mu
NJEMAČKA
DIE WELT
13. I. 1998.
Više Europe, više demokracije
"Možda je primjereno govoriti o tomu da se europska demokracija
iznova pronalazi. Jer ono što je u nacionalnim državama Europske
unije odavno čuvana tradicija i najveće dobro, izvan EU-a je, barem
u javnim shvaćanjima, nedostajalo: stvaranje djelotovornog
europskog parlamenta koji to ime i zaslužuje. Europski parlament
postoji već doduše 20 godina, ali koje zadaće, koja prava ta
institucija ima, tek se postupno otkriva. Do sada je 626 zastupnika
slovilo gotovo kao produžena ruka vlasti EU-a. Inače uobičajeno
odvajanje po vladinim i oporbenim strankama u europskom parlamentu
je nepoznato, jer europska vlada ne postoji u klasičnom smislu.
Vladu Europe de facto tvore vlade država članica. No i povjerenstvo
EU-a preuzima zadaće koje zapravo pripadaju vladi.
Sve je nesigurno, nema ustava koji bi uravnotežio zajedničko
djelovanje tih triju institucija. Tako parlament sada polako traži
ulogu koja mu pripada - pronalazi samoga sebe uza svu zbrku koju
takav proces donosi. Povjerenstvo EU-a imat će posla sa
samosvjesnim parlamentom, samo ako iskoristi ono malo prava koja mu
za sada pripadaju. Najnoviji nastupi predsjednika povjerenstva
Jacquesa Santera u Strasbourgu to su opet jasno pokazali. Budući da
žele samo dobro - unatoč svim nezgodama i nepravilnostima - moraju
umiješati i parlament. Inače je Europa u opasnosti, kaže Santer.
Parlamentu još teško pada oslobađanje iz tog vazalskog odnosa.
Prije četiri tjedna ipak se pojavio znak rezanja pupčane vrpce i
pokazao je svoju moć. Suprotno od svih očekivanja, povjerenstvu je
pokazao žuti karton - upravo zbog nezgoda i nepravilnosti preko
kojih Jacques Santer želi tako brzo prijeći. Tek poslije mučne
rasprave o poslovniku i s taktičkim potezima, većina se zastupnika
izborila da se povjerenstvo ne oslobodi. Reakcija u širokoj
javnosti pokazuje da su ispravno odlučili dokazati suverenost.
Ovog četvrtka predstoji sljedeći dokaz parlamentarne neovisnosti -
glasovanje o nepovjerenju povjerenstvu. Jedinstven događaj u
povijesti EU-a.
Mnogi se parlamentarci boje takvog glasovanja. Jer što će se
dogoditi ako povjerenstvo bude otpušteno? Je li u opasnosti
predstojeća reforma agrarne politike, financija, proširenje na
istok? Dosadašnji europski sporazumi više ne pomažu. Već zbog toga
ministar vanjskih poslova Joschka Fischer ima pravo kad kaže da se
sada pitanje europskog ustava nameće snažnije nego prije. Takva će
razmišljanja izazvati oštre kritike, ponajprije među onima koji
gospodarsko i monetarno jedinstvo Europe drže vrhuncem europskog
ujedinjenja. No upravo primjer monetarne unije pokazuje da zadaću
nacionalne suverenosti stanovništvo prihvaća, ako iz toga
proizlazi vidljiva korist. Izostao je mamurluk kod oproštaja od D-
marke. Euro je blagonaklono prihvaćen. Drukčije od predviđanja
euroskeptika, mnogi ljudi u EU ne zahtijevaju manje nego više
Europe. I tu Fischer pogađa u srž kad kaže da se u doba globalizacije
'europske nacionalne države, čak i one veće među njima, neće moći
potvrđivati same'. Njegov je zaključak da se Europljani samo
ujedinjeni mogu suočiti s izazovima, bilo u vanjskoj ili
sigurnosnoj politici, unutarnjoj politici ili politici pravosuđa.
No sve to uz pretpostavku da je povezano s puno jačom legitimacijom
Europe. S pitanjem ustavnosti EU-a, Fischer pokreće raspravu na
čijem bi svršetku doista moglo nastati novo doba europskog
parlamenta i europske demokracije" - piše Andreas Middel.