E-EU-POVJERENSTVO-SKUPŠTINA-Organizacije/savezi-Vlada-Parlament +NJ14.I.SZ:EU-POVJERENSTVO-SKUPŠTINA ++NJEMAČKA+SUEDDEUTSCHE ZEITUNG+14. I. 1999.+Kucnuo je trenutak za zakonodavno tijelo+"Dosad je postojala sklonost - poduprta brojnim
valjanim razlozima +- za jako dobro mišljenje o Europskom povjerenstvu. Unatoč pokojim +prigovorima ili čak prijekorima, koji su se neprekidno javljali u +takozvanom nacionalnom interesu pojedinih članica EU, Europsko je +povjerenstvo vodilo svoju politiku, orijentiranu na promicanje +europske integracije. Takav pothvat nalikuje putovanju brodom na +daleke, egzotično primamljive žale, koje se pak većinu vremena +prilično prozaično sastoji u prvom redu od svladavanja nepovoljnih +struja i visokih valova. Odbacimo li takve metafore, reći ćemo da +rad Povjerenstva nalazi svoj odraz u tisućama odredaba i propisa +koji čas izazivaju bijes, čas radost, ali redom znače djelić puta +prema cilju. Takve su stvari - kao što je već rečeno - izazivale +veliko poštovanje.+No, bezuvjetna pretpostavka za to poštovanje prema tihom radu i +nepokolebljivoj upornosti Povjerenstva jest njezina prožetost +duhom zajedništva, čija su najvažnija obilježja kompetentnost i +transparentnost. No, sada se pokazuje da povjerenstvu nedostaje
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
14. I. 1999.
Kucnuo je trenutak za zakonodavno tijelo
"Dosad je postojala sklonost - poduprta brojnim valjanim razlozima
- za jako dobro mišljenje o Europskom povjerenstvu. Unatoč pokojim
prigovorima ili čak prijekorima, koji su se neprekidno javljali u
takozvanom nacionalnom interesu pojedinih članica EU, Europsko je
povjerenstvo vodilo svoju politiku, orijentiranu na promicanje
europske integracije. Takav pothvat nalikuje putovanju brodom na
daleke, egzotično primamljive žale, koje se pak većinu vremena
prilično prozaično sastoji u prvom redu od svladavanja nepovoljnih
struja i visokih valova. Odbacimo li takve metafore, reći ćemo da
rad Povjerenstva nalazi svoj odraz u tisućama odredaba i propisa
koji čas izazivaju bijes, čas radost, ali redom znače djelić puta
prema cilju. Takve su stvari - kao što je već rečeno - izazivale
veliko poštovanje.
No, bezuvjetna pretpostavka za to poštovanje prema tihom radu i
nepokolebljivoj upornosti Povjerenstva jest njezina prožetost
duhom zajedništva, čija su najvažnija obilježja kompetentnost i
transparentnost. No, sada se pokazuje da povjerenstvu nedostaje
upravo to. Čitavo su povjerenstvo na loš glas i u tešku krizu dovele
u prvom redu dvije crne ovce: francuska povjerenica Edith Cresson i
španjolski povjerenik Manuel Marin. Njih dvoje našlo se u žiži
kritike zbog sumnje u nepotizam i osjetne slabosti pri obavljanju
posla.
Moguća je ostavka Cressonove i Marina na dužnosti u povjerenstvu -
što bi odgovaralo i važećim uzancama - ali čini se da njih dvoje,
čiji mandat ionako istječe krajem ove godine, i ne pomišljaju na
takav potez. Neće koristiti ni blag pritisak preostalih 18 članova
Povjerenstva jer se sada jasno pokazuje da je to tijelo zapravo
hermafrodit. S jedne strane Povjerenstvo ima karakter kolegija s
predsjednikom kao primus inter pares, što znači da on ne može vetom
utjecati ni na kadrovski sastav ni na donošenje odluka. S druge su
pak strane članove povjerenstva imenovale pojedine vlade članica
EU te oni stoga u krajnju ruku ovise isključivo o njihovoj
naklonosti. Takav im položaj donosi neovisnost u okviru
povjerenstva, koja pak ujedinjuje blagoslov i prokletstvo. U
tvrdoglavoj obrani položaja gospođi Cresson ne pomaže samo puka
indolentnost, koju neki potvrđuju kao njezino obilježje, već i
naznaka francuskog predsjednika Chiraca da je ne smjenjuju ni u kom
slučaju.
Posrijedi je medvjeđa usluga budući da Chiracovi
unutarnjopolitički obziri u odnosu prema njegovim socijalističkim
kohabitacijskim partnerima, iz čijih redova potječe i gospođa
Cresson, osjetno štete ugledu europskih ciljeva. Ta je šteta
dodatno povećana činjenicom što Europska skupština naslućuje još
jednu priliku da galamom nadjača svoju institucionalnu nemoć.
Budući da pravila EU ne dopuštaju smjenu dva povjerenika
izglasavanjem nepovjerenja, Europska skupština može birati samo
između odustajanja bez borbe i i povike na svoju hotimičnu nemoć s
jedne i posezanja za najoštrijim oružjem drugi put u svojoj
povijesti - bio bi to prvi slučaj smjene čitavog povjerenstva
izglasavanjem nepovjerenja, poduprtim dvotrećinskom većinom
glasova.
Danas će Europska skupština glasovati o prijedlogu za takvo
izglasavanje povjerenja. Nije potrebno biti prorok da bi se već
sada prognoziralo kako ni ovaj put neće biti postignut potrebni
kvorum. Takvim pak ishodom ne može biti oduševljen nitko kome je
stalo do Europe. Europska skupština time će ponovno opskrbiti
streljivom one koji je preziru, smatrajući je tek dobro zagrijanom
'parlaonicom' ili skupom mjerom zapošljavanja inače beskorisnih
profesionalnih skupštinskih zastupnika. S druge će pak strane
Povjerenstvo - čiji je ugled teško narušen - još čitavu godinu dana
morati raditi u istom sastavu, što također baš neće biti sretan
ishod. Naime, bude li izglasavanje nepovjerenja neuspješno kao što
se očekuje, takav će ishod biti tek pokušaj spiranja krivnje s dvije
crne ovce.
No, ta kriza, u koju su upletene dvije najvažnije europske
institucije, posreduje dojam da Europa hitno treba javnost, koja će
s velikom sviješću o odgovornosti i velikom kompetentnošću bdjeti
nad razvojem svojih interesa. Reprezentativan izraz takve javnosti
može pak biti samo svim političkim pravima i nadležnostima
opremljeno zakonodavno tijelo, na koje će biti prenesene opsežne
kontrolne mogućnosti izvršne vlasti (čitaj: Europskog
povjerenstva) (...)", smatra Johannes Willms.