GB-KRIZE-Parlament +GB FT11.I.EU POVJERENSTVO ++VELIKA BRITANIJA+THE FINANCIAL TIMES+11. I. 1999.+Životna odluka u Strasbourgu+"Europski parlament, ustanova zadužena za demokratski nadzor nad +djelovanjem Europske unije, razmotrit će
ovoga tjedna drastičan +potez. Ona će danas raspravljati o povjerenju Europskom +povjerenstvu, izvršnom tijelu EU, i o tomu glasovati u četvrtak. +Taj prijedlog jednak je ustavnom ekvivalentu nuklearnog oružja: +bude li ga dvotrećinska većina odobrila, dvadesetočlano +povjerenstvo bit će prisiljeno odstupiti s položaja, a aktivnosti +Unije bit će dovedene do potpunog zastoja.+Članovi parlamenta trebali bi dobro promisliti prije nego što +pritisnu to puce. Obje su ustanove u opasnosti da oslabe i izgube +vjerodostojnost.+Razumljivo da je parlament ljut i razočaran. Optužbe protiv +Povjerenstva govore o lošem upravljanju i korupciji, a u nekim +slučajevima i pravoj prijevari. Jacques Santer, predsjednik +Povjerenstva, i njegovi kolege nisu uspjeli dokazati da se +slučajevi prikladno istražuju te da će krivci (uključujući i same +povjerenike) snositi odgovornost. Oni su si sami krivi za prijedlog
VELIKA BRITANIJA
THE FINANCIAL TIMES
11. I. 1999.
Životna odluka u Strasbourgu
"Europski parlament, ustanova zadužena za demokratski nadzor nad
djelovanjem Europske unije, razmotrit će ovoga tjedna drastičan
potez. Ona će danas raspravljati o povjerenju Europskom
povjerenstvu, izvršnom tijelu EU, i o tomu glasovati u četvrtak.
Taj prijedlog jednak je ustavnom ekvivalentu nuklearnog oružja:
bude li ga dvotrećinska većina odobrila, dvadesetočlano
povjerenstvo bit će prisiljeno odstupiti s položaja, a aktivnosti
Unije bit će dovedene do potpunog zastoja.
Članovi parlamenta trebali bi dobro promisliti prije nego što
pritisnu to puce. Obje su ustanove u opasnosti da oslabe i izgube
vjerodostojnost.
Razumljivo da je parlament ljut i razočaran. Optužbe protiv
Povjerenstva govore o lošem upravljanju i korupciji, a u nekim
slučajevima i pravoj prijevari. Jacques Santer, predsjednik
Povjerenstva, i njegovi kolege nisu uspjeli dokazati da se
slučajevi prikladno istražuju te da će krivci (uključujući i same
povjerenike) snositi odgovornost. Oni su si sami krivi za prijedlog
glasovanja o povjerenju, budući da su ustrajali na tome da će
zajedno opstati ili pasti.
To bi se moglo pokazati legitimnom, ali pogrješnom solidarnošću.
Povjerenstvo je zbor, a članove imenuje svih 15 zemalja članica. No
njegovi članovi imaju veliku slobodu u svojim potezima, a g. Santer
ne može otpustiti pojedince, čak ni kad su lijeni i nesposobni. Bez
opsežne istrage Europskog suda, njih samo sramota može natjerati na
ostavku.
Posljednjih je godina učinjeno mnogo za poboljšanje upravljanja
financijama i ljudskim potencijalima, ne samo reformama koje je
uveo Erkki Litkanen, povjerenik za proračun, iako neki napadaju čak
i njega. Većina slučajeva o kojima se radi dogodila se prije mandata
ovog Povjerenstva. No i dalje dolazi do sumnjivog zapošljavanja,
kao i neprimjerenog financijskog nadgledanja.
Važan dio problema leži u umnožavanju zadaća koje Povjerenstvu
nameću često parlament i Vijeće ministara, no i ono samo, a da za to
nema prikladna sredstva. Programi pomoći te suradnja s
demokracijama istočne Europe u nastanku klasični su primjeri za to.
Odveć rastegnuto i s premalo osoblja, Povjerenstvo zapošljava
vanjske suradnike da bi obavljali njegov posao, kao i privremeno
osoblje na produženim ugovorima. G. Santer brani takvu 'upravnu
akrobatiku'. No kad se pravila zaobiđu, stvaraju se prilike za
pravu korupciju.
Žurno su potrebne reforme, kao i realniji pristup politici
zapošljavanja i proračuna koji određuje Vijeće ministara,
blagajnik Povjerenstava. Istragu o korupciji trebalo bi učiniti
potpuno neovisnom od Povjerenstva, možda jačanjem Suda revizora. A
zemlje članice moraju urediti i vlastite kuće: najveći dio
korupcije u potrošnji EU uključuje nacionalne vlade, ne
Bruxelles.
Ti slučajevi nisu primjereni razlozi za otpuštanje cijelog
Povjerenstva. Korištenjem nuklearnog oružja, parlament bi se mogao
ozlijediti. Opasnost je u tome da ako glasovanje o nepovjerenju
prođe s većinom manjom od dvije trećine, Povjerenstvo će to
zanemariti, ali će biti smrtno ranjeno. Bude li nepovjerenje
izglasano s dvije trećine, zemlje članice mogle bi doći u iskušenje
da ukinu presudu, i ponovno imenuju Povjerenstvo, radije nego da
puste da svi poslovi u EU stanu. Na posljetku, parlament će se
razići prije novih izbora u ljeto, no Povjerenstvo ima posla pred
sobom. Posebno je važan Program 2000., vitalni paket financijskih
reforma potrebnih da se utre put proširenju, koji mora biti odobren
ove godine želimo li da se financiranje iz proračuna nastavi.
No možda postoje razlozi za imenovanje i posramljivanje
pojedinačnih povjerenika. Oni koji se suočavaju s optužbama
trebali bi biti spremni na pojavljivanje pred Europskim
parlamentom radi objašnjavanja svog ponašanja. Ako to ne mogu
učiniti, trebali bi priznati da su izgubili povjerenje parlamenta,
i učiniti časnu stvar: dati ostavku", zaključuje uvodničar lista.