E-EU-POVJERENSTVO-SKANDALI-Organizacije/savezi-Vlada-Parlament +NJ 12. I. DIE WELT: POVJERENSTVO EU ++NJEMAČKA+DIE WELT+12. I. 1999.+Santer nije žrtva+"'Žrtve smo vlastite politike transparentnosti', žali se Jacques +Santer. Postane
li Jacques Santer sljedećih dana žrtvom, tada će +uzrok njegova pada biti njegova vlastita naivnost, odnosno +nedovoljno poznavanje političkog zanata.+Valja priznati da je prije samo nekoliko godina sve bilo daleko +lakše. Kakve god su se male i velike greške potkrale 16 tisuća +dužnosnika EU, Europska skupština zatvarala je oči - u ime velikog +zajedničkog cilja: europskog ujedinjenja koje nitko nije htio +dovesti u pitanje. Jacques Santer pogrešno misli da još uvijek živi +u tom vremenu, i to je njegova greška. On smatra Europsku skupštinu +svojim vjernim vazalom. No, Povjerenstvu EU postupno su (uglavnom +iz dobrih razloga) dodjeljivane sve veće ovlasti radi rješavanja +problema s kojima se nisu uspjele nositi pojedine države. Danas +Bruxelles treba kontrolore i Santer to mora prihvatiti. Dvadeset +povjerenika ne čini, doduše, vladu, ali je već davno nadišlo razinu +puke uprave. Čak i ako konačne odluke donose članice - bez +pokretačke snage Bruxellesa danas ne bi bilo zajedničkog tržišta ni
NJEMAČKA
DIE WELT
12. I. 1999.
Santer nije žrtva
"'Žrtve smo vlastite politike transparentnosti', žali se Jacques
Santer. Postane li Jacques Santer sljedećih dana žrtvom, tada će
uzrok njegova pada biti njegova vlastita naivnost, odnosno
nedovoljno poznavanje političkog zanata.
Valja priznati da je prije samo nekoliko godina sve bilo daleko
lakše. Kakve god su se male i velike greške potkrale 16 tisuća
dužnosnika EU, Europska skupština zatvarala je oči - u ime velikog
zajedničkog cilja: europskog ujedinjenja koje nitko nije htio
dovesti u pitanje. Jacques Santer pogrešno misli da još uvijek živi
u tom vremenu, i to je njegova greška. On smatra Europsku skupštinu
svojim vjernim vazalom. No, Povjerenstvu EU postupno su (uglavnom
iz dobrih razloga) dodjeljivane sve veće ovlasti radi rješavanja
problema s kojima se nisu uspjele nositi pojedine države. Danas
Bruxelles treba kontrolore i Santer to mora prihvatiti. Dvadeset
povjerenika ne čini, doduše, vladu, ali je već davno nadišlo razinu
puke uprave. Čak i ako konačne odluke donose članice - bez
pokretačke snage Bruxellesa danas ne bi bilo zajedničkog tržišta ni
eura.
Dakle, nedostaje jasna raspodjela ovlasti, europski ustav. On pak
neće tako skoro biti usvojen jer bi doveo u pitanje samu bit
suvereniteta nacionalnih država te stoga mora biti brižno
pripremljen. Tako Povjerenstvo EU i Europska skupština moraju bez
režijskih uputa članica odvagnuti zajedničke ali i suprotstavljene
elemente u EU - nažalost, u uvjetima realne vlasti koja teško
oprašta pogreške.
Trijeznije razmatranje pokazuje da nemar i nepotizam bruxelleskih
povjerenika nisu dovoljni za ostavku cijelog Povjerenstva koja bi
išla na račun odavno žurnih ciljeva: reforme groteskne agrarne
politike, pretjerano raskošnih regionalnih subvencija,
nepravedne raspodjele financijskog tereta - i u prvom redu na račun
širenja EU na istok i obuhvaćanja država koje u najmanju ruku imaju
moralno pravo na pristup.
Unatoč tome, prijestupi vlasti u Bruxellesu zahtijevaju političku
pokoru: najnesposobniji povjerenci trebali bi biti smijenjeni.
Santer se sada mora za to pobrinuti", drži Nikolaus Blome.