US-OBUZDAVANJE-Ratovi +US IHT 12. I. HIATT O IRAKU ++SJEDINJENE DRŽAVE+THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE+12. I. 1999.+Sjedinjene Države imaju više političkih smjerova u odnosu s Irakom, +ali nijedan ne donosi rezultate+"Neki Clintonovu
vladu optužuju za nedostatak politike prema +Iraku. To nije pošteno. Ona ih ima mnogo", piše Fred Hiatt. "Postoji +politika rušenja Sadama Huseina, utjelovljena u Iračkom zakonu o +oslobođenju koji određuje 97 milijuna dolara za opremu i +uvježbavanje iračkih oporbenih skupina. Predsjednik Bill Clinton +potpisao je to u listopadu, a u studenome obećao je 'pojačati' +američku suradnju s organizacijama koje se bore protiv Sadama.+Postoji politika koju tumači Clintonov glavni zapovjednik +zaljevskih snaga general Anthony Zinni, koji je prošlog tjedna +izjavio da je njegova glavna misija omogućiti stabilnost. 'Ne bih +se zalagao ni za što što bi destabiliziralo stanje u području', +izjavio je on. Kako se to slaže s podbadanjem puča, nije jasno.+Postoji politika razoružavanja Iraka. Zbog toga što je Sadam +izbacio UN-ove inspektore za oružje, g. Clinton je prošlog mjeseca +odobrio trodnevnu bombašku kampanju. +Inspektorima još nije omogućen pristup. Bombardiranje je oštetilo
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
12. I. 1999.
Sjedinjene Države imaju više političkih smjerova u odnosu s Irakom,
ali nijedan ne donosi rezultate
"Neki Clintonovu vladu optužuju za nedostatak politike prema
Iraku. To nije pošteno. Ona ih ima mnogo", piše Fred Hiatt. "Postoji
politika rušenja Sadama Huseina, utjelovljena u Iračkom zakonu o
oslobođenju koji određuje 97 milijuna dolara za opremu i
uvježbavanje iračkih oporbenih skupina. Predsjednik Bill Clinton
potpisao je to u listopadu, a u studenome obećao je 'pojačati'
američku suradnju s organizacijama koje se bore protiv Sadama.
Postoji politika koju tumači Clintonov glavni zapovjednik
zaljevskih snaga general Anthony Zinni, koji je prošlog tjedna
izjavio da je njegova glavna misija omogućiti stabilnost. 'Ne bih
se zalagao ni za što što bi destabiliziralo stanje u području',
izjavio je on. Kako se to slaže s podbadanjem puča, nije jasno.
Postoji politika razoružavanja Iraka. Zbog toga što je Sadam
izbacio UN-ove inspektore za oružje, g. Clinton je prošlog mjeseca
odobrio trodnevnu bombašku kampanju.
Inspektorima još nije omogućen pristup. Bombardiranje je oštetilo
iračke rakete, ali vjerojatno ne i biološka oružja koja bi one
nosile. Upućeni stručnjaci kažu da Iraku treba samo šest mjeseci
bez promatranja da obnovi takva oružja. Prošlo je pet otkad su UN-
ovi inspektori dobili nogu.
Održavanje međunarodnog konsenzusa o Iraku bila je politika u koju
je američka vlada uložila mnogo. Od studenog 1997., ona je taj cilj
navodila svaki put kad se povlačila pred sukobom sa Sadamom.
Kad su američki zrakoplovi na posljetku otišli u akciju, samo su
Britanci letjeli s njima. Rusija i Kina izvukle su se već mnogo
prije. Francuski premijer Lionel Jospin prošloga je tjedna
kritizirao 'unilateralno' ponašanje Amerike - iako, kao što je
istakla ministrica Albright, nijedna od tih kritika nije pružila
bolju alternativu za razoružanje Sadama. Daleko od predvođenja
konsenzusa, Sjedinjene će Države možda sad trebati staviti veto na
izgradnju konsenzusa s druge strane.
A zatim je tu 'obuzdavanje'. Prema toj politici, Sjedinjene Države
nameću svoje zone zabrane letova, održavaju gospodarske sankcije
te su spremne na bombardiranje svaki put kad Sadam pokuša ponovno
izgraditi svoje biološko, kemijsko ili nuklearno oružje.
Vlada vjeruje da je ta politika djelotvorna. (...)
Sadam je 'sve očajniji', rekao je glasnogovornik ministarstva
vanjskih poslova James Foley. (...) Znakovi tog očaja, prema
američkim dužnosnicima, jesu irački pokušaji rušenja američkih
mlažnjaka u zoni zabrane leta, Sadamovo bockanje drugih arapskih
vođa, smjene u njegovu zapovjedništvu i izvješća da je nedavno
posmicao mnoge svoje unutrašnje neprijatelje.
Američki dužnosnici možda znaju više i možda čine više nego što
smiju reći. No ako se Sadam ne njiše, ako vladine analize sadrže
određeni element gradnje kula u zraku, postaje pitanje kako se dugo
može održavati strategija 'obuzdavanja'.
Istina je da Sjedinjene Države mogu beskrajno stavljati veto na
svaki pokušaj UN-ova Vijeća sigurnosti da ukine gospodarske
sankcije. No one ne mogu ostatak svijeta prisiliti da ostane pri
sankcijama, počne li ih većina zemalja smatrati zastarjelima i
nepoštenima.
Slično tomu, američki obavještajci mogu motriti opći razvoj
Sadamova programa oružja - ponovnu izgradnju pogona za popravak
raketa, recimo. Oni bi uz malo sreće mogli ući u trag uvozu
sumnjivih materija. No UN-ovi inspektori u Iraku nisu mogli naći
sve Sadamovo otrovno oružje; s udaljenosti, neće to moći ni
američka obavještajna sužba.
Taj nestabilan status quo u korijenu je nastavljenog sukoba između
vlade i UN-ova glavnog tajnika Kofija Annana ili barem nekih od
njegovih savjetnika. Pokušaji nekih u njegovom okružju da uništi
UN-ov inspektorat zlonamjernim odavanjem tajne sramotni su. No
razumljivi su pokušaji g. Annana da smisli novi politički okvir -
'Unscom - 2'. To nije 'blaži Unscom', tvrde njegovi zagovornici,
već neka vrst velike pogodbe koja bi Iraku obećala stvarnu prigodu
za gospodarski oporavak u zamjenu za stvarno motrenje oružja.
Na nesreću, to prilično nalikuje velikoj pogodbi koju je predviđao
Unscom - 1; Sadam je lako mogao utjecati na ukinuće sankcija da je
surađivao s UN-ovim inspektorima. On je umjesto toga pokazao da će
zadržati svoja oružja masovnog uništenja pod svaku cijenu. Tako je
teško zamisliti da Unscom - 2 neće završiti kao pretvaranje -
spremnost da se pristane na nedovršeno razoružanje.
Istina je da o pitanju Iraka nema dobrih mogućnosti. Tako dugo dok
Sadam vlada, neće doći do potpunog razoružanja. Jedan je odgovor
pokazati određeni smisao za 'realnost' - pustiti ga da zadrži neka
oružja i krenuti dalje. Drugi je udesiti njegovo zbacivanje, no tek
nekolicina kongresnih sokolova koji retorički zagovaraju to
rješenje također podupire i uporabu sile koju bi to najvjerojatnije
zahtijevalo.
To vladu ostavlja negdje između, da i dalje iskušava niz katkad
proturječnih političkih smjerova, prisvaja više uspjeha nego što
je opravdano te se zasad drži obuzdavanja koje bi moglo, no ne mora
potrajati."