US-SIGURNOST-Organizacije/savezi +US WP 3. PODJELA POSLA ++SJEDINJENE DRŽAVE+THE WASHINGTON POST+3. I. 1999.+Nova podjela rada za novi svjetski poredak+"Poput braka, savez će trajati ako partneri zajedno rastu u +iskustvima koja
dijele. Tako je nedavna odluka NATO-a o traženju +nove strateške zamisli mudra, želimo li da partnerstvo ostane +čvrsto. Na svoju pedesetu obljetnicu - i s Europom koja je mnogo +drukčija nego 1949. - krajnje je vrijeme da se savez ponovno +osmisli", piše senatorica Kay Bailey Hutchison, republikanka iz +Texasa.+"Clintonovu vladu treba pohvaliti za početak toga procesa. A s +obzirom na nedavne američke zračne napade u Iraku i mlitavo +ohrabrenje naših europskih saveznica, sad je vrijeme za raspravu o +novoj podjeli rada za novi svjetski poredak.+Osim odanog i dragocjenog doprinosa Velike Britanije, operacija +Pustinjska lisica bila je zapravo američka operacija za postizanje +prekooceanskih ciljeva: onemogućavanja Sadama Huseina da rabi +kemijska i biološka oružja za destabilizaciju područja Perzijskog +zaljeva. Naše saveznice tvrde da ih to brine jednako kao i nas. +Zapravo, početkom ovog mjeseca ministrica vanjskih poslova
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
3. I. 1999.
Nova podjela rada za novi svjetski poredak
"Poput braka, savez će trajati ako partneri zajedno rastu u
iskustvima koja dijele. Tako je nedavna odluka NATO-a o traženju
nove strateške zamisli mudra, želimo li da partnerstvo ostane
čvrsto. Na svoju pedesetu obljetnicu - i s Europom koja je mnogo
drukčija nego 1949. - krajnje je vrijeme da se savez ponovno
osmisli", piše senatorica Kay Bailey Hutchison, republikanka iz
Texasa.
"Clintonovu vladu treba pohvaliti za početak toga procesa. A s
obzirom na nedavne američke zračne napade u Iraku i mlitavo
ohrabrenje naših europskih saveznica, sad je vrijeme za raspravu o
novoj podjeli rada za novi svjetski poredak.
Osim odanog i dragocjenog doprinosa Velike Britanije, operacija
Pustinjska lisica bila je zapravo američka operacija za postizanje
prekooceanskih ciljeva: onemogućavanja Sadama Huseina da rabi
kemijska i biološka oružja za destabilizaciju područja Perzijskog
zaljeva. Naše saveznice tvrde da ih to brine jednako kao i nas.
Zapravo, početkom ovog mjeseca ministrica vanjskih poslova
Madeleine Albright predložila je NATO-u da jedna od novih misija
saveza bude zaustavljanje širenja oružja masovnog uništenja; naše
su saveznice taj prijedlog pozdravile.
No kad se ukazala prilika da tu potporu dokažu djelima, one su
žalosno podbacile. Očito je da su naše saveznice nespremne ili
nesposobne pokrenuti vojnu operaciju potrebnu za obuzdavanje te
prijetnje, u nedostatku jasne provokacije kakvu smo doživjeli u
napadu na Kuvajt 1990.
To je razlog zbog kojeg je tako važno da s našim saveznicama počnemo
raspravljati, u prijateljskom okružju NATO-a, o tome što
Sjedinjene Države mogu a što ne mogu učiniti za održavanje europske
sigurnosti dok mi snosimo veći dio odgovornosti za očuvanje
globalne stabilnosti. Primjerice, kako naši europski prijatelji od
nas mogu očekivati da održavamo nerazmjerno velik broj vojnika na
Balkanu (gotovo 10.000 Amerikanaca sad se tamo nalazi uz milijarde
dolara troškova godišnje) kad također nagomilavamo velike snage u
Perzijskom zaljevu, kao odgovor na prijetnje koje ugrožavaju sve
nas?
Sjedinjene Države potrošile su više od od 12 milijarda dolara za
održavanje mira u Bosni. Od kraja operacije Pustinjska oluja u
Perzijskom smo zaljevu potrošili polovicu tog iznosa na
naoružavanja i povlačenja.
Ispitivanje podjele rada u Europi i drugdje između Sjedinjenih
Država i njezinih saveznica, vrijedna je rasprava nakon 50 godina
uspjeha NATO-a kao uzajamnog obrambenog pakta. Savez smo osnovali
da bi postigli sinergiju snage i diplomacije u postizanju
zajedničkih strateških ciljeva, i to bi trebao biti temelj na kojem
će savez nastaviti živjeti u sljedećem stoljeću. Na nesreću,
međutim, naše su saveznice izgleda zapele u prekomjernoj ovisnosti
o Sjedinjenim Državama. Nigdje to nije bilo očitije nego u Bosni,
gdje se ubijanje nastavilo dok nisu stigle američke snage.
Jedina sinergija koja danas postoji odnosi se na američki obrambeni
proračun: američkoj potrošnji na obranu Europe od regionalnih
prijetnja priključuje se američka potrošnja na rješavanje drugih
globalnih prijetnja. U vrijeme kad imamo proračunska ograničenja,
a naša vlastita vojska gubi svoje najiskusnije osoblje jer je
preopterećena dužnostima i potplaćena, mi jednostavno ne možemo i
dalje biti izloženi naletu troškova europske sigurnosti - posebno
kad isti posao vršimo na globalnoj pozornici.
Do travanjskog summita NATO-a 1999., zajednička europska valuta
spojit će većinu naših saveznica u moćan blok zemalja sa združenim
bruto domaćim proizvodom koji konkurira našem te s brojem
stanovništva koje nadmašuje naš. Dok se summit približava,
američki bi pregovarači trebali ohrabriti naše saveznice na
razmatranje nove strateške zamisli koja europske članice čini
prvenstveno odgovornim za sigurnost na kontinentu. Teško da se
trebamo bojati neovisnog europskog obrambenog položaja tako dugo
dok dijelimo ciljeve stabilnosti, demokracije i obuzdavanja
diktatora poput Slobodana Miloševića.
Amerika bi trebala pozdraviti Europu koja je potpuno sposobna
braniti vlastite granice i vrijednosti. To bi omogućilo
Sjedinjenim Državama da podnesu teret strateški vitalnih dužnosti
poput održavanja odnosa snaga na Bliskom istoku i u Aziji. Iako su
te regije u interesu naših saveznika, one su u prvom redu američki
državni sigurnosni interes. Održavanje mira u Bosni, koliko god
bilo vitalno europskim susjedima, za nas nema isti strateški
prioritet.
Ukratko, na europskom kontinentu vodi Europa sa Sjedinjenim
Državama kao pojačanjem; u ostatku svijeta, vode Sjedinjene Države
s europskim i drugim saveznicama kao pojačanjem.
Koliko god zakašnjeli bili, vojni napadi na Irak zaslužili su i
dobili potporu američkog naroda i Kongresa. Ostaje da vidimo jesmo
li postigli cilj smanjenja Sadamovih oružanih mogućnosti.
Svejedno, istinski uspješna politika prema Iraku i čitavom
Perzijskom zaljevu zahtijevat će trajnu predanost; tu ćemo možda
trebati uglavnom sami djelovati. To će međutim biti sve teže bez
veće preorganizacije naših dužnosti drugdje, posebno u Europi.
Osnivači NATO-a vjerojatno bi bili šokirani kad bi pola stoljeća
kasnije vidjeli snažne, demokratske europske zemlje koje nisu
sposobne vojno djelovati, dok je 100.000 američkih vojnika još
uvijek potrebno za održavanje saveza. Američka sposobnost da
ostane uključena u Europi sljedećih pola stoljeća mogla bi uvelike
ovisiti o ponovnom razmatranju podjele tereta između nas i naših
saveznica."