Autor: sbak
ZAGREB, 29. ožujka 2013. (Hina) - Donosimo pregled zanimljivosti iz svijeta.

BAJKONUR - Ruska svemirska letjelica Sojuz u petak je s tri astronauta stigla na Međunarodnu svemirsku postaju (ISS) prešavši put do postaje u Zemljinoj orbiti za manje od šest sati, objavila je ruska svemirska agencija Roskosmos. Sojuz je lansiran s kozmodroma Bajkonur u Kazahstanu u četvrtak u 21 sat i 43 minuta po Srednjoeuropskom vremenu a na ISS je došao novom putanjom u petak u 3 sata i 29 minuta. Svim dosadašnjim posadama, kako sada umirovljenim NASA-inim raketoplanima tako i u ruskim kapsulama Sojuz, bilo je potrebno najmanje dva dana da dođu do ISS-a koji orbitira oko Zemlje na oko 400 kilometara. Novi prečac, po prvi puta korišten za prijevoz posade do postaje, skratio je put za oko 45 sati u odnosu na dosadašnje letove. Taj "ekspresni" let na ISS prethodno je iskušan u tri misije u kojima je kapsula Progres prevozila samo opskrbu bez ljudske posade. Sojuz je na ISS prevezao astronauta NASA-e Chrisa Cassidyja i kozmonaute Pavela Vinogradova i Aleksandra Misurkina iz ruske svemirske agencije Roskosmos a na postaji su ih dočekali Kanađanin Chris Hadfiled, Amerikanac Tom Marshburn i Rus Roman Romanenko koji se tamo nalaze od prosinca prošle godine. Slijedeći "brzi" let planiran je krajem svibnja a među članovima posade bit će i astronauti Europske svemirske agencije.

STOCKHOLM - Švedska sanitarna inspekcija tijekom nadzora u jednoj zalogajnici otkrila je doista nevjerojatnu stvar - za pravljanje umaka djelatnici su koristili malu mješalicu za beton, rekao je jedan od inspektora, Sven-Inge Svensson u razgovoru za elektronsko izdanje dnevnika Svenska Dagbladet. Tijekom inspekcije lokala za brzu prehranu u Haessleholmu, na jugu Švedske, utvrdio je da osoblje nimalo ne zabrinjava činjenica da se s mješalice ljušti boja. Inspekciju je izazvala pritužba jednog gosta koji se nadležnima požalio da je u kebabu pronašao vijak. "Vijak je bio dio kuke koju koristimo svakodnevno... Odvojio se i pao na posudu u kojoj je kebab. Vijak je crn, a i kebab je crn pa ga je bilo teško uočiti", rekao je za švedski dnevnik vlasnik zalogajnice, dodavši da se tek počeo baviti posluživanjem hrane. Dodao je da je kupio novi stroj za miješanje umaka, a Svenska Dagbladet napominje kako mu je inspekcija odlučila dati priliku da ispravi svoje pogreške i nije mu zatvorila lokal.

NEW YORK - Američki znanstvenici utvrdili su da, nakon operativnog liječenja pretilosti ugradnjom želučane premosnice, u gubitku težine pomažu i nove bakterije koje naseljavaju probavni sustav i pomažu mršavljenju te potiskuju 'loše' bakterije koje apsorbiraju više kalorija iz hrane. Na istraživanju provedenom na laboratorijskim miševima utvrđeno je da se kod njih, nakon što su podvrgnuti operaciji stvaranja želučane premosnice, promijenio sastav bakterijske flore u probavnom sustavu odnosno da je operativni zahvat na neki način potaknuo širenje bakterija koje apsorbiraju manje kalorija iz hrane te potiskivanja bakterija koje više kalorija izvlače iz hrane. U sklopu ugradnje želučane premosnice smanjuje se želudac te se spaja na završni dio tankog crijeva čime se osigurava zbog smanjenog volumena želuca ranije osjeća sitost, a zbog kraćeg tankog crijeva dolazi do apsorpcije manjih količina hrane. Ukoliko se mehanizam otkriven kod miševa potvrdi i kod čovjeka, tada bi se pretilost mogla liječiti unošenjem bakterija za mršavljenje i invazivni operativni zahvat ne bi bio potreban, kažu znanstvenici.

ZUERICH - Poznati švicarski proizvođač čokolade Lindt&Sprungli izgubio je sudsku parnicu za zaštitu svojih čokoladnih uskršnjih zečeva omotanih u zlatnu foliju od imitacije njemačkog proizvođača čokolade Confiserie Riegelein. Lindt je pokušao zaustaviti svog njemačkog suparnika da proizvodi slične čokoladne zečeve još od 2000. godine. Međutim, njemački savezni sud odbacio je Lindtovu zadnju žalbu. "Vrlo nam je drago da je ovaj slučaj dobio sretan kraj za nas nakon nekih 12 godina", rekao je čelnik Confiserie Riegelein. Lindt će poštovati sudsku odluku iako se ne slaže s pravnim tumačenjem suda, rekla je glasnogovornica švicarske tvrtke. "Mi ćemo nastaviti braniti našeg zlatnog zeca i ubuduće kad god to bude potrebno", kazala je ona. Zanimljivo je da je prošle godine Lindt dobio sudski spor protiv austrijske tvrtke Hauswirth kada je sud u Beču odlučio da Hauswirth više ne može proizvoditi čokoladne uskršnje zečeve u zlatnoj foliji jer ih zbog prevelike sličnosti ljudi miješaju s Lindtovim zečevima.

(Hina) xsb ysb