Uz Ministarstvo gospodarstva, naručitelji studije su Hrvatska gospodarska komora i Hrvatska obrtnička komora
Kako se navodi u priopćenju Ministarstva gospodarstva, anketno istraživanej Ekonomskog instituta pokazalo je da je kriza imala negativniji utjecaj na tvrtke koje posluju u djelatnosti neprehrane nego na one koje koje posluju u djelatnosti prehrane. U 2009. godini u odnosu na 2008. godinu prihodi u sektoru prehrambenih proizvoda stagniraju, dok su oni u sektoru neprehrane smanjeni (za 4,8 posto).
Kriza se negativno odrazila i na obrtničku trgovinu čiji su prihodi u 2009. godini u odnosu na 2008. smanjeni za 7,6 posto, a rashodi za 3,4 posto, što se odrazilo na smanjenje dobiti obrtničke trgovine.
Velika trgovačka društva su povećala, a mala i srednja trgovačka društava te obrtnička trgovina smanjili tržišni udio, naglašava se u priopćenju.
Istraživanje je pokazalo i da je pad potražnje najveći ograničavajući čimbenik u hrvatskoj maloprodaji te da zajedno s rastućim eksternim troškovima (posebice financijskim rashodima) utječe na pad profitabilnosti maloprodavača.
Kao ograničavajući čimbenici razvoja maloprodajnih tvrtki navode se i nelikvidnost u gospodarstvu, porezno opterećenje, siva ekonomija, nelojalna konkurencija te nepovoljni uvjeti kreditiranja. Stavovi maloprodavača, kako se navodi, odražavaju vrhunac krize.
Istraživanje je identificiralo i dvije grupe antikriznih mjera koje tvrtke provode - one usmjerene prema smanjivanju troškova poslovanja i prema privlačenju kupaca s kvalitetnijom uslugom i nižim cijenama. Od ostalih mjera ističu se one koje se odnose na smanjenje nabavne vrijednosti trgovačke robe, smanjenje troškova poslovanja i povećanje prihoda od prodaje.
Ankete su pokazale da su maloprodavači koji su ostvarili rast prihoda i u vrijeme krize nastavili s ulaganjem u širenje prodajne mreže i razvoj. Istraživanje potvrđuje pozitivne efekte udruživanja, odnosno da poduzeća koja se udružuju u kupovne grupe za zajedničku nabavu robe ostvaruju veću profitabilnost od onih poduzeća koja se ne udružuju te da je povećana prodaja trgovačkih marki, navodi se u priopćenju.