FR-DE-GB-liberalizam-Političke stranke-Vlada-Nezaposlenost-Tržište/cijene FR-LIBERATION 22.9.FRANC.SOCIJALISTI FRANCUSKALIBERATION22. IX. 1999.Politička uporaba srednjih klasa"'Novi savez' Lionela Jospina (između 'isključenih',
'narodnih slojeva' i 'srednjih klasa') kao i plan proračuna za 2000. ponovno svraćaju pozornost na pitanje društvenih klasa, napose na 'srednje klase'. Je li naša ljevica na vlasti, obraćena na tobožnje 'zakone' tržišnog gospodarstva, zadržala 'marksističku' bit? Dakako, ovdje treba povesti računa o napasti 'mekoće' koja je sastavni dio tradicije francuskih socijalista: skupštine se često osvajaju ljevicom, a politika vlade općenito je bliža desnici. Marksistička je riječ poput ukrasa na socijal-liberalnom kolaču na francuski način, što ga čini različitim od Blairova 'trećeg puta' i Schroederova 'novog centra' koji nisu tako shizofrenični. No, baca li povratak klasa u politički govor ljevice, koja je izgubila mnoge intelektualne oznake i čija vještina priopćavanja pokušava više ili manje uspješno popuniti tu prazninu na dopadljiv način, novo svjetlo na socijalno pitanje danas?Još prije dvadeset godina, najdinamičnija područja socijalnih znanosti, osobito u Francuskoj, promijenila su pristup društvenim
FRANCUSKA
LIBERATION
22. IX. 1999.
Politička uporaba srednjih klasa
"'Novi savez' Lionela Jospina (između 'isključenih', 'narodnih
slojeva' i 'srednjih klasa') kao i plan proračuna za 2000. ponovno
svraćaju pozornost na pitanje društvenih klasa, napose na 'srednje
klase'. Je li naša ljevica na vlasti, obraćena na tobožnje 'zakone'
tržišnog gospodarstva, zadržala 'marksističku' bit? Dakako, ovdje
treba povesti računa o napasti 'mekoće' koja je sastavni dio
tradicije francuskih socijalista: skupštine se često osvajaju
ljevicom, a politika vlade općenito je bliža desnici. Marksistička
je riječ poput ukrasa na socijal-liberalnom kolaču na francuski
način, što ga čini različitim od Blairova 'trećeg puta' i
Schroederova 'novog centra' koji nisu tako shizofrenični. No, baca
li povratak klasa u politički govor ljevice, koja je izgubila mnoge
intelektualne oznake i čija vještina priopćavanja pokušava više
ili manje uspješno popuniti tu prazninu na dopadljiv način, novo
svjetlo na socijalno pitanje danas?
Još prije dvadeset godina, najdinamičnija područja socijalnih
znanosti, osobito u Francuskoj, promijenila su pristup društvenim
skupinama i podjelama. Nakon pionirskih raščlamba britanskog
povjesničara Edwarda P. Thompsona sa 'Stvaranjem radničke klase u
Engleskoj' (1963.), radovi Pierrea Bourdieua, Luca Boltanskog,
Alaina Desrosieresa, Laurenta Thevenota i Gerarda Noiriela dali su
stanovito konstruktivno obilježje sociologiji klasa. Što to znači?
Taj se put udaljava od liberalnih zamisli i najtradicionalnijeg
marksizma. Čini se, uostalom, da su u tim slučajevima Jospinov
kolač, kao i ukras, intelektualno prilično nepostojani. Liberali
većinom vide pojedinca, pa im se društvene klase u najboljem
slučaju čine jednostavnim nagomilavanjem pojedinačnih ponašanja
koja imaju drugu stvarnost, a u najgorem, kao 'ideološki prividi'.
Za najvjernije marksiste, klase 'objektivno' postoje u
gospodarskoj 'infrastrukturi' društva na točno utvrđen način.
(...)
Imaju li radnici i 'isključeni' slične interese ili ovi potonji
čine novu klasu? Jesu li činovnici i stručno osoblje dio iste klase
kao i radnici, ili su 'srednja klasa'? Jesu li poduzetnici opet
jedna klasa ili su kao bezimeni pojedinci nestali na financijskim
tržištima? Je li razlika francusko-strano danas važna da bi se
shvatili problemi francuskoga društva? Ta pitanja nadahnjuju
intelektualne, političke i socijalne borbe oko ponovnog
određivanja najprikladnijih podjela našeg društva.
Jospinov 'novi savez' ima ulogu u tom smislu. Pozivanjem na
'isključene', utvrđuje se postojanje novih oblika siromaštva, a
onda i pokreta nezaposlenih. Pozivanje na 'narodne slojeve'
uključuje otpornost klasične 'klasne svijesti' koja se napose
očitovala u studenom-prosincu 1995. Pozivanjem na 'srednje klase'
prepušta se mjesto socijalno-gospodarskim i kulturnim
proturječjima među radnicima. A promicanjem 'srednjih klasa' uz
koje se vezuju vrijednosti 'umjerenosti' i 'modernizacije' kao
glavnih izazova politike ljevice, želi se olakšati gutanje
liberalne pilule, dok se ustraje na socijalnom govoru. Tako se može
opravdati neokonzervativizam koji se ne tiče bitnih stvari,
nasuprot logici liberalne globalizacije koja se prikazuje kao
neizbježna. Aubry za 'isključene', Hue za 'narodne slojeve', Cohn-
Bendit za 'srednje klase' i Dominique Strauss-Kahn za
'vjerodostojnost prema financijskim tržištima': 'novi savez'
doista je politička građevina. Nije sigurno da nezaposleni i
radnici u njoj zaista nalaze svoju korist, osim nekih simboličnih
nagrada. Jer, s Lionelom Jospinom imamo klase bez klasnih borba.
Poduzetnici, bogataši, kapital, prvaci itd. pomalo su nestali iz
rječnika. A kada je riječ o tomu da se pravednije podijele
bogatstva, da se ostvari veća socijalna pravda, više se nema koga ni
što napasti.
Ukratko, 'novi savez' 'ozbiljna' je stvar: dobiti izbore za
parlament, a onda i predsjedničke. 'Utopistima' se prepušta briga
oko toga kako će se socijalna pravda i demokracija nametnuti na
tržištu XXI. stoljeća koje je na pomolu. Nekada se to zvalo
'emancipacijom'. Za liberale-socijaliste to se vrlo dobro rimuje s
'komunikacijom', a još više s 'akcijom'...", u rubrici 'Rasprave
piše Philippe Corcuff, predavač političkih znanosti na lyonskom
Institutu za političke studije.