US-E-komentari-Politika-Gospodarstvo/poslovanje/financije US-IHT-2.8.-EU. ZRAKOPL. IND.I AMERIKA SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE2. VIII. 2000.Europska zrakoplovna industrija: sve veće suparništvo s
Amerikom"Prošlotjedna tragedija Concordea u blizini Pariza bacila je tamnu sjenu na istodobne događaje u Britaniji. Aeronautički sajam u Farnboroughu, koji alternira s pariškim, vrijedan je komentara jer više nisu posrijedi jednostavni gospodarski događaji. Postale su to javne manifestacije aeronautičke utrke između SAD i zapadne Europe koje potiču sve veće prekoatlantsko političko suparništvo", piše William Pfaff."Ove su godine sajam u Farnboroughu otvorili novi igrači s europske strane. Airbus je ime već poznatoga međunarodnog konzorcija, ali sad se pretvorio u industriju s vlastitim dioničarima. Među najvećima je još jedna nova kompanija: Europska aeronautička obrambena i svemirska kompanija (EADS), odnosno integrirani njemački Daimler Chrysler avionska industrija, francuski Aerospatiale Matra te španjolska CASA. Danas je to vodeći proizvođač helikoptera u svijetu, drugi proizvođač komercijalnih zrakoplova i treći proizvođač naprednih vojnih zrakoplova. Drugi europski igrač su BAE sustavi, skupina bivših British Aerospace i
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
2. VIII. 2000.
Europska zrakoplovna industrija: sve veće suparništvo s Amerikom
"Prošlotjedna tragedija Concordea u blizini Pariza bacila je tamnu
sjenu na istodobne događaje u Britaniji. Aeronautički sajam u
Farnboroughu, koji alternira s pariškim, vrijedan je komentara jer
više nisu posrijedi jednostavni gospodarski događaji. Postale su
to javne manifestacije aeronautičke utrke između SAD i zapadne
Europe koje potiču sve veće prekoatlantsko političko suparništvo",
piše William Pfaff.
"Ove su godine sajam u Farnboroughu otvorili novi igrači s europske
strane. Airbus je ime već poznatoga međunarodnog konzorcija, ali
sad se pretvorio u industriju s vlastitim dioničarima. Među
najvećima je još jedna nova kompanija: Europska aeronautička
obrambena i svemirska kompanija (EADS), odnosno integrirani
njemački Daimler Chrysler avionska industrija, francuski
Aerospatiale Matra te španjolska CASA. Danas je to vodeći
proizvođač helikoptera u svijetu, drugi proizvođač komercijalnih
zrakoplova i treći proizvođač naprednih vojnih zrakoplova. Drugi
europski igrač su BAE sustavi, skupina bivših British Aerospace i
britanske GEC Marconi Electronic Systems. U vlasništvu nove
kompanije je 20 posto Airbusa i proizvodi krila za njegove
zrakoplove.
Prije godinu dana pretpostavljalo se da bi neke od tih kompanija
mogli preuzeti Amerikanci. U američkim je očima europska
zrakoplovna industrija bila slaba i podijeljena, otvorena
prekoatlantskim spajanjima poslije kojih su europska poduzeća
trebala postati podređena američkim divovima. Umjesto toga danas
BAE Systems kupuju elektroniku koju proizvodi Lockheed Martin, a
imaju i druge američke ambicije. (...)
Do velikih američkih spajanja poduzeća došlo je prije tri godine.
Boeing je 1997. preuzeo McDonnell Douglas, a spojili su se i
Lockheed i Martin. Konsolidacija američke vojne industrije nije
postigla očekivani uspjeh. Jedan je razlog to što su 'kulturološki'
problemi tvrtke izazivali nevolje. Drugi je to što zrakoplovno
tržište nije samo postalo kompetitivnije nego ikad prije, nego se i
smanjilo kad je kraj hladnoga rata smanjio i troškove na obranu.
Spajanja europskih tvrtka danas prijete tržištu američkih
kompanija, a europske vlade kupuju europske zrakoplove i oružje
umjesto da po njih odlaze u Ameriku. Britanija je zadnja odbila
pritiske Bijele kuće da kupi vojne transportere i suvremene rakete
zrak-zrak od američkih kompanija. Blairova vlada umjesto toga je
ulagala u nove europske projekte.
Washington je pretpostavljao da će širenje NATO-a i modernizacija
sačuvati dobru zaradu američkim kompanijama, ali ni to nije
uspjelo. Pentagonov dužnosnik za nabavu opet se požalio,
neposredno prije Farnborougha, na 'europsku tvrđavu', kao da je za
Europljane znak nelojalnosti kupovati do vlastitih kompanija.
Prekoatlantska spajanja kompanija blokiraju i američki i europski
strah od gubitka tehnološke prednosti. Britanski BAE Systems
moraju osnovati zasebnu kompaniju čiji će upravni odbor biti
sastavljen od Amerikanaca i osigurati tehnološki odjel koji će
kontrolirati samo Amerikanci kako bi radili na dijelu zajedničkog
projekta borbenog zrakoplova. To kompromitira BAE u budućim
europskim projektima na istom tehnološkom polju. 'Tvrđava'
američka koliko i europska. (...)
Sve su to normalni događaji, ali ipak uznemiruju Amerikance navikle
na nadmoćan položaj u zrakoplovnoj industriji. U drugom svjetskom
ratu njemački su zrakoplovi (uključujući i prvi mlažnjak) bili
jednako dobri, ako ne i bolji od savezničkih. Britanski Spitfire,
Typhoon i Mosquito (najbrži zrakoplov onog vremena) bili su bolji
od američkih. Tek je posuđeni Rolls Royceov motor pretvorio
američkog Mustanga u konkurentan zrakoplov. Američki prvi poratni
mlažnjaci imali su britanske motore.
Francuska je bila pionir u zrakoplovstvu pa zato zrakoplovi danas
imaju 'fizelažu', 'elerone' i slično - prvi je vokabular bio
uglavnom francuski. Francuska i Italija prednjačile su u
zrakoplovstvu tridesetih, sve dok rat nije razorio njihove
neovisne industrije.
Moralo se očekivati da će se Europljani vratiti u avijaciju. Da nije
bilo neuspjeha prvog avioprijevoznika koji se koristio mlažnjacima
britanskoga Cometa (zbog nesreća izazvanih zamorom metala) i
komercijalnog neuspjeha Concordea (sedamdesetih se kriza izazvana
cijenom nafte poklopila s njegovim lansiranjem i tako ga učinila
neekonomičnim), učinili bi to mnogo prije", piše Pfaff.