US-KOMENTARI-Kriminal/zakonodavstvo/pravosuđe-Sudovi-Organizacije/savezi-Ratovi US WT 1. 8. PONIŠTAVANJE USTAVA SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES1. VIII. 2000.Rušenje Ustava"O Rimskome statutu Međunarodnoga kaznenog suda iz 1998.
možda bi se moglo reći i nešto dobro, ali ako bi se i moglo, ne pada mi odmah na pamet.Po Rimskome statutu, koji stupa na snagu kad ga ratificira 60 zemalja, ratovanje bi postalo kazneno djelo što bi poništilo Ustav SAD-a. Taj bi statut SAD morale odbaciti kao sramotu i nastranost zakona te bojkotirati međunarodnu glupost u skladu sa Zakonom o zaštiti američkih vojnika za 2000., koji je podržao zavidan broj republikanskih čelnika iz Donjeg doma Kongresa i Senata.U natjecanju između Ustava i ugovora, Ustav pobjeđuje. Kao što je objasnio Vrhovni sud u slučaju Reid protiv Coverta (1957.), a tom se mišljenju pridružuju i najistaknutiji zagovornici građanskih sloboda predsjednik suda Earl Warren i potpredsjednici suda Hugo Black, William O. Douglas i William Brennan: 'Nikakav sporazum sa stranom državom, na koji se ne odnose ograničenja Ustava, ne može dati ovlasti Kongresu ni bilo kojem vladinom tijelu... To bi bilo suprotno ciljevima onih koji su stvorili Ustav, kao i onih koji su
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
1. VIII. 2000.
Rušenje Ustava
"O Rimskome statutu Međunarodnoga kaznenog suda iz 1998. možda bi
se moglo reći i nešto dobro, ali ako bi se i moglo, ne pada mi odmah na
pamet.
Po Rimskome statutu, koji stupa na snagu kad ga ratificira 60
zemalja, ratovanje bi postalo kazneno djelo što bi poništilo Ustav
SAD-a. Taj bi statut SAD morale odbaciti kao sramotu i nastranost
zakona te bojkotirati međunarodnu glupost u skladu sa Zakonom o
zaštiti američkih vojnika za 2000., koji je podržao zavidan broj
republikanskih čelnika iz Donjeg doma Kongresa i Senata.
U natjecanju između Ustava i ugovora, Ustav pobjeđuje. Kao što je
objasnio Vrhovni sud u slučaju Reid protiv Coverta (1957.), a tom se
mišljenju pridružuju i najistaknutiji zagovornici građanskih
sloboda predsjednik suda Earl Warren i potpredsjednici suda Hugo
Black, William O. Douglas i William Brennan: 'Nikakav sporazum sa
stranom državom, na koji se ne odnose ograničenja Ustava, ne može
dati ovlasti Kongresu ni bilo kojem vladinom tijelu... To bi bilo
suprotno ciljevima onih koji su stvorili Ustav, kao i onih koji su
odgovorni za Zakon o pravima, a pogotovo bi bilo strano cijeloj
našoj ustavnoj povijesti i tradiciji tumačenja Članka VI koji SAD-u
omogućuje provedbu vlasti u skladu s međunarodnim sporazumom ne
obazirući se na ustavne zabrane."
Rimski bi statut, međutim, kršio vrijedne ustavne odredbe koje
štite od sudskog progona i prijetio bi predsjedniku i Kongresu u
slučaju rata. Stvorio bi Stalni međunarodni kazneni sud sastavljen
od 18 sudaca koje bi se na devet godina biralo dvotrećinskom većinom
glasova zemalja koje su ratificirale sporazum. Sudske presude
donosile bi se većinom glasova sudaca koji predsjedaju sudom.
Tužitelja koji bi istraživao i vodio slučajeve apsolutnom bi
većinom birale zemlje koje su potpisale Rimski sporazum, a on bi
svoju dužnost obnašao devet godina.
Kaznena jurisdikcija suda zastrašujuća je jer je podložna
političkim manipulacijama i jer je uznemirujuće nejasna. Sud je
nadležan za slučajeve genocida, zločine protiv čovječanstva, ratne
zločine i agresije. No svaki od tih pojmova zlokobno je neodređen,
baš kao i definicija ljepote u oku promatrača.
Tipičan je zločin napadačkog rata. Gdje je granica između napada i
samoobrane, ili između pravednog i nepravednog rata? Nacije će
neizbježno imati različito mišljenje u svakom pojedinom slučaju pa
su neizbježne hirovite sudačke odluke. Nueremberški sud koji je
osnovan nakon Drugoga svjetskog rata, a koji je uključivao
sovjetske suce, nacističke je vođe optužio za agresiju na Poljsku i
druge zemlje. Ali sovjetski vođa Josif Staljin - koji je kriv za
sličnu agresiju na Finsku, Poljsku, baltičke zemlje i Rumunjsku pod
pokroviteljstvom pakta Ribbentrop-Molotov iz 1939. - nije optužen
ni za što. A Tokijski sud, dalekoistočna verzija Nueremberškoga
međunarodnog suda, nije optužio japanskog kralja Hirohita za
agresiju, iako je 1931. odobrio invaziju na Mandžuriju, 1937.
invaziju na Kinu i Pearl Harbor. Mnoge su zemlje optuživale SAD za
agresiju u vijetnamskom ratu te za agresiju na Castrovu Kubu u
Zaljevu svinja 1961. koja je bila potpuni neuspjeh. A neki nas danas
optužuju za agresiju na Miloševićevu Jugoslaviju zbog
bombardiranja koje je bilo odgovor na unutarnje etničko čišćenje te
za napad na Sadamov Irak jer smo de facto uspostavili protektorate
za iračke Kurde i Šiite.
Je li Rusija kriva za agresiju u Čečeniji, Indija u Kašmiru ili
Armenija u Nagorno-Karabahu, odnosno Etiopija u Eritreji?
Jednodušan će odgovor sigurno izostati jer se ni mišljenja država
ni mišljenja pojedinaca ne mogu poklopiti kad je riječ o tome može
li se otpočinjanje rata opravdati moralno ili na bilo koji drugi
način, a ne poklapaju se čak ni kad su u pitanju relevantni dokazi
poput povijesnih nepravda koje se događaju još od vremena Staroga
Zavjeta.
Ustav, međutim, zahtijeva razumnu određenost glede zabrana
kriminalnih djela kako bi se građanin mogao pokoriti zakonu. Kao
što je to Vrhovni sud naglasio(...): ' Statut koji niti brani niti
zahtijeva provođenje nekoga djela, (...) tako da muškarci i žene
prosječne inteligencije moraju pogađati njegovo značenje i
različito ga primjenjuju, krši prvi ključni uvjet za primjenu
zakona.'
Ustavna klauzula o sudskom postupku, međutim, traži razumnu
točnost o tome što je kažnjivo kako bi građanin mogao postupati u
skladu sa zakonom. Kao što je Vrhovni sud iznio u slučaju Connally
protiv tvrtke 'General Construction' (1926.): 'Statut koji
zabranjuje ili zahtijeva djelo tako nejasnim riječima da muškarci i
žene prosječne inteligencije moraju nužno nagađati njegovo
značenje i različito tumačiti njegovu primjenu, krši temelje
provedbe zakona.'
Ono što je rečeno o agresiji i upozorenju jednako je primjenjivo na
ratni zločin slučajnoga napada na civile ili privatni posjed koji
je u predviđenom vojnom napredovanju očito bio suvišan. SAD su
bombardirale Tokio, ubile desetke tisuća civila (koji su se našli
okruženi obrambenim položajima), bacili atomske bombe na Hirošimu
i Nagasaki uz jednako jezive posljedice. Mnogi i danas tvrde kako je
očito da je pokolj civila bio suvišan u odnosu na glavni cilj:
predaju Japana. Isto vrijedi i za slučajno bombardiranje civila u
Jugoslaviji radi pokoravanja Miloševića zbog etničkog čišćenja na
Kosovu.
Odgovori na takve povijesne zagonetke nisu poznati niti će ikad to
biti jer je naše razumijevanje ljudske psihe tako problematično.
Kad je kriva procjena proglašena zločinom, posebno po Rimskome
statutu, zakon postaje sredstvo opresije, a ne pravde. A zlo se
pogoršava jer ne postoji statut koji bi zadao granice Rimskoga
statuta. Sljedeći će naraštaji često pobijati oslobađajuće presude
onih koji su sudjelovali u njegovu stvaranju.
Rimski je statut suprotan Ustavu jer civilima oduzima pravo na
suđenje s porotom i jednoglasnu presudu i jer oduzima imunitet
predsjedniku i članovima Kongresa u provedbi službene dužnosti. Uz
to, Međunarodni kazneni sud, koji okuplja početnike u pitanjima
nacionalne sigurnosti koje ne obvezuje lojalnost SAD-u, ima
ovlasti našem predsjedniku uskratiti pravo na zadržavanje dokaza
koje se temelji na pitanjima nacionalne sigurnosti.
Već uobičajeno ad hoc osnivanje međunarodnih kaznenih sudova
(primjerice onoga za Jugoslaviju, Ruandu, Kambodžu i Sierra Leone)
daleko je od savršenoga, ali zašto s lošega prijeći na gore s
Rimskim statutom?", pita Bruce Fein, pravnik i autor komentara koji
se bave pravnim pitanjima.