FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

US 8.6. IHT:TRANSATLANTSKI DOGOVOR

E-US-OBRANA-DIPLOMACIJA-INTEGRACIJE-Organizacije/savezi-Obrana-Diplomacija US 8.6. IHT:TRANSATLANTSKI DOGOVOR SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE8. VI. 2000.Na pomolu je novi transatlantski dogovorList objavljuje prilog nizozemskoga ministra obrane F. H. G de Gravea o novom modusu američko-europske suradnje na području obrane."Relativna inferiornost Europe tijekom NATO-ove zračne operacije na Kosovu i dinamičan proces europske integracije ponovno su potpirili raspravu o transatlantskim obvezama.U dubljem smislu ta je rasprava zapravo odraz promjene perspektiva nakon završetka hladnog rata. Članice Europske unije žele manje ovisiti o Sjedinjenim Državama kada je riječ o obrani, iako žele ostati američkim saveznicama, a SAD žele da Europa preuzme veću odgovornost.Pritom valja istaknuti da ne bi bilo pošteno tvrditi da je Europa dosad otklanjala od sebe odgovornost u sferi obrane. Primjerice, vojnici europskih zemalja čine danas 64 posto NATO-ovih mirovnih postrojba u Bosni i 68 posto snaga zapadnog saveza na Kosovu.Bilo bi također pogrešno kazati da europski saveznici nisu sudjelovali u zračnoj operaciji na Kosovu. Američki zapovjednici
SJEDINJENE DRŽAVE THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE 8. VI. 2000. Na pomolu je novi transatlantski dogovor List objavljuje prilog nizozemskoga ministra obrane F. H. G de Gravea o novom modusu američko-europske suradnje na području obrane. "Relativna inferiornost Europe tijekom NATO-ove zračne operacije na Kosovu i dinamičan proces europske integracije ponovno su potpirili raspravu o transatlantskim obvezama. U dubljem smislu ta je rasprava zapravo odraz promjene perspektiva nakon završetka hladnog rata. Članice Europske unije žele manje ovisiti o Sjedinjenim Državama kada je riječ o obrani, iako žele ostati američkim saveznicama, a SAD žele da Europa preuzme veću odgovornost. Pritom valja istaknuti da ne bi bilo pošteno tvrditi da je Europa dosad otklanjala od sebe odgovornost u sferi obrane. Primjerice, vojnici europskih zemalja čine danas 64 posto NATO-ovih mirovnih postrojba u Bosni i 68 posto snaga zapadnog saveza na Kosovu. Bilo bi također pogrešno kazati da europski saveznici nisu sudjelovali u zračnoj operaciji na Kosovu. Američki zapovjednici istaknuli su izvanredne rezultate nizozemskih zrakoplova tipa F- 16. Postoje određene naznake da Europa ozbiljno shvaća poruku s Kosova. Među političarima i u javnosti javlja se sve širi konsenzus da europske ambicije još nadmašuju europske vojne sposobnosti. Javljaju se značajni trendovi. U europskim oružanim snagama naglasak se sve više premješta sa staromodne teritorijalne obrane na vojni angažman u operacijama rješavanja kriza. Reforma obrambenog sektora mukotrpan je proces koji će pokazati određene rezultate tek nakon određenog vremena. U Nizozemskoj smo započeli s reformama u prvoj polovici 90-ih godina i taj je proces nedavno završen nizozemskom bijelom knjigom o obrani koja obuhvaća mjere poput dodavanja više od 2000 raspoloživih vojnika i novih strateških transportnih kapaciteta. Sve se više uočava potreba za djelotvornom primjenom financijskih sredstava. Zašto bi EU sve stvari upetnaesterostručivao? Zašto bi svaka zemlja imala pun opseg kopnenih, zračnih i pomorskih snaga? U okviru naših reforma obrambenog sektora naglasili smo važnost modularnog pristupa precizno skrojenim doprinosima međunarodnim operacijama i udruživanju vojnih kapaciteta. Neizbježan je osjetno viši stupanj međunarodne vojne suradnje. Nizozemska aktivno potiče taj proces. I na kraju - ali ne i najmanje važno - valja istaknuti da se u nekim zemljama sve više razvija svijest da smanjenje proračunskih sredstava za obranu valja prekinuti. Veća izdvajanja za obranu nužna su kako bi bila u skladu s europskim ambicijama. Taj cilj trebao bi biti ostvariv s obzirom na gospodarski rast u Europi. Nizozemska vlada nedavno je odlučila dodati 175 milijuna guldena u godišnji proračun za obranu. Zajedno s rebalansom proračunskih sredstava za obranu i većom svotom odvojenom za mirovne operacije, ta bi se svota mogla popeti na više od četiri posto ukupnog proračuna za obranu. Dugotrajna silazna putanja u nizozemskim izdvajanjima za obranu nakon završetka hladnog rata prekinuta je. Puno toga ovisi o stavu SAD. Bilo bi loše kada bi Sjedinjene Države na novopečenu odlučnost Europe da preuzme svoje obveze reagirale težnjom dokončanju vlastite vojne nazočnosti u Europi. Takav potez poništio bi snažnu potporu koju je Washington pružao europskim integracijama u proteklih pet desetljeća. Amerikanci mogu biti sigurni da će NATO ostati kamenom temeljcem sigurnosne politike vlastitih europskih saveznika budući da Europa može više izgubiti nego dobiti od eventualnog pucanja zapadnog saveza. Pokušaj pomirivanja ambicija EU u obrambenoj sferi s NATO-ovom ulogom najistaknutije sigurnosne organizacije na kontinentu prerastao je u jednu od najsloženijih zadaća. Obje su organizacije temeljno zainteresirane za međusobno plodan odnos. SAD i Europa imat će veliku korist od promocije transatlantske suradnje među proizvođačima vojne opreme. To će zahtijevati promjenu restriktivne američke politike u pitanju transfera tehnologije. Konačni rezultat svih ovih trendova trebala bi biti djelotvornija uloga Europe u procesu očuvanja mira i stabilnosti rame uz rame sa Sjedinjenim Državama. Valja napomenuti da novi dogovor zapravo već poprima sve konkretnije obrise", zaključuje nizozemski ministar obrane.

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙