IT-US-RU-integracije-super-sile IT-28.V.-STAMPA- GORBAČOV O NATO-U ITALIJALA STAMPA28. V. 2000.Ako se Clinton igra s moskovskim strahovima"Nedavna zajednička izjava devet zemalja srednje Europe i Baltika, koje se istodobno kandidiraju
za ulazak u NATO, krajnje je ozbiljan događaj, štoviše težak, koji zahtijeva pozorno razmatranje. Prva stvar koju treba u tom pogledu istaknuti jest da samo potpuna prostodušnost može navesti da se smatra da se radilo o 'autonomnoj' političkoj volji Rumunjske, Bugarske, Slovenije, Slovačke, Makedonije, Albanije, Estonije, Latvije, i Litve. Kao najmanje, očito je da takav prijedlog ne može biti zamišljen, još manje proveden, bez prethodnog savjetovanja, i prihvaćanja, sa i od strane Sjedinjenih Država. Jedan takav potez pada usred, ne slučajno, jednog zapadnjačkg i europskog razmatranja koje je iznijelo i neke oblike samokritike glede događaja na Kosovu i bivšoj Jugoslaviji. Sastanak u Istanbulu je, primjerice, ponovno otvorio pitanje jačanja Organizacije za europsku sigurnost i suradnju. U Rusiji su prevladavale, makar i s naporom, pretpostavke obnavljanja dijaloga s NATO-om, dok je Duma ratificirala Start-2. (...) I u tom razmjerno pozitivnom kontekstu, makar s tragom
ITALIJA
LA STAMPA
28. V. 2000.
Ako se Clinton igra s moskovskim strahovima
"Nedavna zajednička izjava devet zemalja srednje Europe i Baltika,
koje se istodobno kandidiraju za ulazak u NATO, krajnje je ozbiljan
događaj, štoviše težak, koji zahtijeva pozorno razmatranje. Prva
stvar koju treba u tom pogledu istaknuti jest da samo potpuna
prostodušnost može navesti da se smatra da se radilo o 'autonomnoj'
političkoj volji Rumunjske, Bugarske, Slovenije, Slovačke,
Makedonije, Albanije, Estonije, Latvije, i Litve. Kao najmanje,
očito je da takav prijedlog ne može biti zamišljen, još manje
proveden, bez prethodnog savjetovanja, i prihvaćanja, sa i od
strane Sjedinjenih Država. Jedan takav potez pada usred, ne
slučajno, jednog zapadnjačkg i europskog razmatranja koje je
iznijelo i neke oblike samokritike glede događaja na Kosovu i
bivšoj Jugoslaviji. Sastanak u Istanbulu je, primjerice, ponovno
otvorio pitanje jačanja Organizacije za europsku sigurnost i
suradnju. U Rusiji su prevladavale, makar i s naporom, pretpostavke
obnavljanja dijaloga s NATO-om, dok je Duma ratificirala Start-2.
(...) I u tom razmjerno pozitivnom kontekstu, makar s tragom
jugoslavenskog rata i u nazočnosti uznemirujućih simptoma
otežavanja krize na jugu Balkana, ukazuje se, iza 'inicijative
devetorice', jedna destabilizirajuća operacija. Teško je izbjeći
dojmu da Washington ima namjeru odbaciti svaku mogućnost revizije
političko-vojne doktrine koja je učvršćena na washingtonskom skupu
na vrhu NATO-a sazvanom usred rata. Kao takva ona izgleda usmjerena
poglavito protiv spremnosti za ispravljavanjima koja se pojavila
među europskim saveznicima. No također je, posve očito, jedan potez
protiv Rusije, koja je ponavljano i energično izjavljivala da
neprihvatljivim smatra daljnje širenje NATO-a prema istoku,
utoliko više ako bi ovo uključivalo suverene baltičke republike. I
vrijeme te operacije izgleda znakovito. Ona je javno objavljena
desetak dana prije dolaska predsjednika Clintona u Moskvu. A
Clintonov posjet nekoliko dana prethodi prvom europskom putovanju
Vladimira Putina kao predsjednika. Teško je opet izbjeći dojmu da
Clinton pokušava uvjetovati Putinove poteze prema Europi i one
Europe prema Putinu. Pošto je očito da bi odluke o širenju NATO-a,
naznačenog dosega, stavile novog ruskog predsjednika u krajnje
težak unutarnji položaj. Osim ako potez nema drugo za cilj. Poznato
je da Clinton i Gore smjeraju, u funkciji predizborne kampanje,
službeno pokretanje (s odgovarajućim financiranjima) autarkičnog
projekta zvjezdanog štita vrijednog milijarde. Isto tako je
poznato da Europa ne gleda naklono na tu mogućnost. No ako bi Cliton
od Putina mogao postići odustajanje od sporazuma Abm iz 1972., onda
bi se vrlo lako moglo zatvoriti usta europskim prigovarateljima. I,
kako bi natjerao ruskog predsjednika na to odustajanje, nema ničeg
boljeg od tog da mu se pred očima maše još većom prijetnjom. Sve u
svemu 'inicijativa devetorice', prema toj pretpostavci, bila bi
neka vrsta pokusnog balona, robe za pogađanje u zamjenu za rusko
prihvaćanje američkog zvjezdanog štita protiv projektila. Ako bi
tako bilo, naći ćemo se pred primjenom umjetno poticanih strahova u
jednom dijelu Europe. To je opasna i neodgovorna igra, koja nema
ništa zajedničko sa zajedničkom sigurnošću na euroazijskom
kontinentu. Nastavlja se dakle jednostrana logika američkih
interesa, koja umjesto da pomaže političkoj i gospodarskoj
integraciji kontinenta, naginje ponovnom podizanju barijera.
(...) Ja smatram da Europljani moraju naći političke mudrosti za
realističnu ocjenu stvari. Ima prostora za zajedničku strategiju
između Rusije i Europske unije kako bi se izgradila zajednička
sigurnost. Prirodno, zajedno sa Sjedinjenim Državama, bez kojih ne
može biti sigurnosti ni za koga, ni u Europi, ni drugdje. No plan
koji smjera u tom pravcu traži otvorenost svih sudionika. Vjerujem
da će Vladimir Putin predsjedniku Clintonu kazati stvari slične
ovima. (...) Za odnose SAD-a i Rusije nužan je novi plan, koji bi,
očito, uključivao dossiere posvećene sigurnosti, no i otvarao nove
obzore i za gospodarsku i trgovačku suradnju, zajedničke napore u
borbi protiv međunarodnog terorizma, izrazito važne probleme koji
se tiču stanja u Europi i zemljama bivšeg SSSR-a. Jedna razmjena
između partnera imala bi pozitvne posljedice, premda će ovo biti i
posljednji posjet predsjednika Clintona Rusiji", piše Mihail
Gorbačov.