IT-E-povijest-integracija IT-17.V.-CORRIERE-POVIJEST EUROPE ITALIJACORRIERE DELLA SERA17. V. 2000.Je li moguće napisati povijest Europe?"Jedna dosljednja vizija europske povijesti morala bi, po mojem mišljenju, biti temeljena na pet
osnovnih načela.Na prvom mjestu nužno je postaviti se u jednu izvorno paneuropsku perspektivu, izbjegavajući usredotočiti pozornost samo na dio Kontinenta. Posebno bi trebalo izbjeći staru pristranu, neprikladnu i otvoreno uvrjedljivu shemu, takozvane 'zapadne civilizacije', utemeljenu na zamisli da je 'zapadno' istoznačnica za superiorno, a 'istočno' za inferiorno. Osim toga, treba napustiti egocentrični pojam da su 'Europa' i Europska unija ista stvar. Jedina realna shema europske povijesti je ona koja obuhvaća svaki dio Kontinenta: istok i zapad, sjever i jug, središte i periferiju.Na drugom mjestu treba preuzeti perspektivu utemljenu na jednakom poštivanju svih. U prošlosti je europska povijest bila pisana kao da su samo velike sile nešto značile. Stari model je često sličio na ne neku vrstu diplomatskog šahovskog turnira između ograničenog broja igrača: gotovo uvijek Engleske, Francuske i Njemačke, a
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
17. V. 2000.
Je li moguće napisati povijest Europe?
"Jedna dosljednja vizija europske povijesti morala bi, po mojem
mišljenju, biti temeljena na pet osnovnih načela.
Na prvom mjestu nužno je postaviti se u jednu izvorno paneuropsku
perspektivu, izbjegavajući usredotočiti pozornost samo na dio
Kontinenta. Posebno bi trebalo izbjeći staru pristranu,
neprikladnu i otvoreno uvrjedljivu shemu, takozvane 'zapadne
civilizacije', utemeljenu na zamisli da je 'zapadno' istoznačnica
za superiorno, a 'istočno' za inferiorno. Osim toga, treba
napustiti egocentrični pojam da su 'Europa' i Europska unija ista
stvar. Jedina realna shema europske povijesti je ona koja obuhvaća
svaki dio Kontinenta: istok i zapad, sjever i jug, središte i
periferiju.
Na drugom mjestu treba preuzeti perspektivu utemljenu na jednakom
poštivanju svih. U prošlosti je europska povijest bila pisana kao
da su samo velike sile nešto značile. Stari model je često sličio na
ne neku vrstu diplomatskog šahovskog turnira između ograničenog
broja igrača: gotovo uvijek Engleske, Francuske i Njemačke, a
katkada i Rusije i Španjolske. Sve ostale europske zemlje bile su
samo pijuni. Jugoistočna Europa, osim toga, takozvana balkanska
regija, bila je samo teren produžene igre međunarodnih sila nazvane
'istočno pitanje'. (...)
Jedna paneuropska perspektiva pretpostavlja, eto trećeg načela,
zanimanje ne samo za povijest sadašnjih zemalja članica Europske
unije, nego i za onu potencijalnih novih članica. Posljedično,
postoji određena žurnost da se produbi proučavanje novije
povijesti i događaja zemalja koje su istaknule kandidaturu za
članstvo u Europskoj uniji, počevši od onih središnje Europe,
Poljske, Mađarske, Češke, koje će biti dio sljedećega kruga novih
priključivanja. No što kazati o baltičkim zemljama koje su više od
šezdeset godina bile neprirodno odvojene, bez svoje krivnje, od
svojih europskih susjeda? Ili o bivšoj Jugoslaviji i općenito
Balkanu? To što su europski političari bili zatečeni događajima u
Bosni, Hrvatskoj i na Kosovu, pokazavši se potpuno nesposobnima
djelotvorno reagirati, djelomice je posljedica njihova
nepoznavanja osnova bosanske, hrvatske ili kosovarske povijesti.
Jedan od najštetnijih stereotipa 'zapadne civilizacije' koji
stalno primjenjuju znanstvenici društvenih znanosti lišeni
ikakvog smisla za povijest je onaj koji u zapadnom svijetu pravi
razliku između razvijene jezgre i jedne nepopravljivo i trajno
zaostale periferije. Unatoč svih statističkih prosjeka i zemlje
koje teoretski tvore najrazvijeniju jezgru Europe imaju unutar
sebe bogate i siromašne regije. A to isto vrijedi i za periferiju.
Uz to bih želio naglasiti da gospodarska zaostalost nije vječna.
Jedna vizija perspektive europske povijesti mora, osim toga, to je
četvrto načelo, uzeti u obzir probleme koji proizlaze iz trajnog
naslijeđa imperijalizma i podvojenog odnosa prema Europi koji
proizlazi iz tog naslijeđa. (...)
Za zaključak, ne može se zaobići moralna dimenzija. Prečesto je
europska povijest pisana s svrhom samoproslavljanja. Prečesto
obožavatelji zapadne civilizacije samo hvale vrijednosti
kršćanstva i demokracije, napretke znanstvenih i tehnoloških
spoznaja, uspjehe na gospodarskom području. Po mojem mišljenju,
trebalo bi malo više skromnosti. Ako je i istina da Europljani u
svojoj prošlosti imaju mnogo razloga za ponos, isto tako je istina
da je bilo i sramotnih epizoda. Europa ima i dugu povijest vjerskih
nesnošljivosti, nacionalističkih mržnja i rasnih predrasuda.
Fašizam i komunizam, dvije velike nevolje dvadestoga stoljeća,
izmišljeni su u Europi; oba svjetska sukoba proistekla su iz
europskih sporova", piše Norman Davies.