IT-S-globalizacija-tržište IT-31. III.-CORRIERE- RIFKIN O GLOBALIZACIJI ITALIJACORRIERE DELLA SERA31. III. 2000.Rifkin - Civilizacija ubijena tržištemList povodom izlaska knjige američkog intelektualca Jeremyja Rifkina "Doba pristupa.
Revolucija nove ekonomije" objavljuje jedan dio posljednjega poglavlja naslovljena "Prema ekologiji kulture i kapitalizma"."Sve dublje razilaženje između globalnoga gospodarstva i lokalne kulture u posljednje se vrijeme posebnom snagom iskazuje oko pitanja povezanih s hranom i prehranom. Transnacionalne franšize, poput McDonlad'sa, Pizza Huta, Burger kinga i Dunkin Donuttsa, šire svoju trgovinsku prisutnost u Europi, Aziji i Južnoj Americi. U Europi je samo 16 posto restorana uključeno u franšize, naspram prosjeka većega od 50 posto u Sjedinjenim Državama: američki 'franchisors', smatrajući nacionalno tržište praktički zasićenim, počeli su ozbiljno razmatrati mogućnost širenja u druge zemlje. U Italiji, primjerice, postoji oko 180.000 caffe barova, od kojih su mnogi financijski krhki, te stoga potencijalno ranjivi na konkurenciju Starbucksa ili drugih velikih američkih marki. (...) Posebno u Europi gdje su kuhinja i kultura usko povezani, uvođenje
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
31. III. 2000.
Rifkin - Civilizacija ubijena tržištem
List povodom izlaska knjige američkog intelektualca Jeremyja
Rifkina "Doba pristupa. Revolucija nove ekonomije" objavljuje
jedan dio posljednjega poglavlja naslovljena "Prema ekologiji
kulture i kapitalizma".
"Sve dublje razilaženje između globalnoga gospodarstva i lokalne
kulture u posljednje se vrijeme posebnom snagom iskazuje oko
pitanja povezanih s hranom i prehranom. Transnacionalne franšize,
poput McDonlad'sa, Pizza Huta, Burger kinga i Dunkin Donuttsa, šire
svoju trgovinsku prisutnost u Europi, Aziji i Južnoj Americi. U
Europi je samo 16 posto restorana uključeno u franšize, naspram
prosjeka većega od 50 posto u Sjedinjenim Državama: američki
'franchisors', smatrajući nacionalno tržište praktički
zasićenim, počeli su ozbiljno razmatrati mogućnost širenja u druge
zemlje. U Italiji, primjerice, postoji oko 180.000 caffe barova, od
kojih su mnogi financijski krhki, te stoga potencijalno ranjivi na
konkurenciju Starbucksa ili drugih velikih američkih marki. (...)
Posebno u Europi gdje su kuhinja i kultura usko povezani, uvođenje
lanaca fast food restauranta i, u novije vrijeme, genetski
izmjenjenih prehrambenih proizvoda američkog porijekla, nailazi
na vrlo snažne otpore. Prije nekog vremena, na jugu Francuske,
napadnut je i razbijen jedan restaurant lanca Mc Donald's, dok je
1999. u Engleskoj uništen eksperimentalni nasad genetski
izmanipuliranog povrća. Francuski politički analitičar Alain
Duhamel tvrdi da 'iza svega toga stoji odbijanje kulturalnog i
gastronomskog razvlašćivanja'.
No područje hrane i prehrane danas je samo najrazvidnije među
područjima na kojima se odvija sukob između kulture i trgovine.
Europljani, ali ne samo oni, boje se onoga što zovu
'hollywoodizacijom' gastronomske kulture, odnosno pokušaja da se
nametnu jednaki globalni standardi za uzgoj povrća i životinja za
prehranu, za vrste prehrambenih proizvoda koje se prodaju u
samoposluživanjima, za pripremu hrane u restaurantima. (...)
Vraćanje kulture i ekonomije u okvir uravnotežene ekologije,
vjerojatno je jedna od zadaća koje će politika trebati preuzeti u
novom dobu. Jamčenje prihvatljive ravnoteže znači posvetiti
jednaku pozornost oživljavanju lokalnih kultura i zaštiti prava
pristupa kulturalne robe na globalno tržište.
Nove trgovinske mreže moraju protutežu naći u novim kulturalnim
mrežama; a nova virtualna iskustva u novim stvarnim iskustvima, a
nove komercijalne zabave u novim kulturalnim ritualima. Naglasak
treba biti stavljen na ravnomjerniju preraspodjelu vremena i
pozornosti pojedinca između gospodarske i kulturalne sfere, tako
da se nađe zajednički teren između dva komplementarna načina, koji
su međutim prečesto u sukobu, u organizaciji ljudskih djelatnosti i
odnosa. (...)
Kultura treba biti revitalizirana, ne samo radi obnove materijalne
osnove kojom se hrani kulturalna proizvodnja, ili zbog činjenice
što proizvodi socijalno povjerenje i empatiju bez čega tržište ne
može ispravno funkcionirati; kultura ponajprije treba biti
oživljena radi sebe same i prema njoj svojstvenim modalitetima, jer
je to jedini način da se generiraju i regeneriraju ljudske
vrijednosti. (...)
U povezanom svijetu, sačinjenom od procesa i prolaznosti,
zemljopis je važniji no ikad. Odnosi među ljudima temelje se na
nečemu što je više od elektronskog sustava prijenosa i primanja i
informatičkog povezivanja; najdublje veze među ljudima mogu se
stvoriti i učvrstiti samo na geografskom prostoru. Kulturalna
iskustva mogu se reproducirati sredstvima komunikacije putem etera
ili cyberprostora, i prenijeti u bilo koji kut svijeta; no što dulji
put prolaze, toliko više gube snagu svog izražaja i zajedničkih
značenja. (...)
Izoliran od teritorijalnog konteksta, kulturalni izražaj postaje
sjena sebe samog: koliko god da može biti cijenjen i prihvaćen od
publike, neki ples ne uspijeva izazvati duboke osjećaje veza sa
zemljom, koje su jedini razlog zbog kojega je stvoren i zbog kojega
se ponavlja.
Sve stvarne kulture postoje na nekom zemljopisnom prostoru, jer se
na teritoriju ostvaruje intimna veza, a bez intimnosti, nije moguće
stvoriti veze društvenog povjerenja i generirati stvarne
empatijske osjećaje.
Oživljavanje kulture, dakle, znači posvećivati teritoriju barem
onoliko pozornosti koliko se posvećuje cyberprostoru, i
sudjelovati u stvarnoj zajednici barem onoliko koliko se
informatički povezuje s onom virtualnom u elektronskim 'chat
rooms'", piše Jeremy Irons.