US-S-INTEGRACIJE-Makrogospodarstvo-Strana pomoć US 9. III. CSM GLOBALIZACIJA SJEDINJENE DRŽAVETHE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR9. III. 2000.Nema globalizacije bez zastupanja"Bi li Europljanin, Amerikanac ili Japanac trebao biti novi
čelnik MMF-a? Neslaganje o tom pitanju uznemiruje inače smireno sjedište MMF-a u Washingtonu", piše Helena Cobban."No iza te borbe za moć leže najčešće nepostavljana - i mnogo ozbiljnija - pitanja upravljanja i odgovornosti.Zašto bi vlade bogatoga svijeta i dalje dominirale odlučivanjem u MMF-u i njezinoj sestrinskoj organizaciji, Svjetskoj banci?Zar nije moguć novi sustav, u kojem ta tijela pretvaraju iskorjenjivanje globalnog siromaštva u svoj glavni cilj - i u kojem ona postaju izravno odgovorna najsiromašnijim svjetskim zajednicama?Istina, kad je 39 zemalja 1946. osnovalo MMF, njegova je svrha bila osigurati financijsku stabilnost tada još kaotičnom globalnom trgovačkom sustavu. I u tome je postignut sjajan uspjeh. MMF-ove intervencije spriječile su bilo kakav povratak dugačkoj svjetskoj depresiji poput one tridesetih godina ovog stoljeća. Kao rezultat tog uspjeha, MMF-ov popis članica sad obuhvaća 182 zemlje,
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
9. III. 2000.
Nema globalizacije bez zastupanja
"Bi li Europljanin, Amerikanac ili Japanac trebao biti novi čelnik
MMF-a? Neslaganje o tom pitanju uznemiruje inače smireno sjedište
MMF-a u Washingtonu", piše Helena Cobban.
"No iza te borbe za moć leže najčešće nepostavljana - i mnogo
ozbiljnija - pitanja upravljanja i odgovornosti.
Zašto bi vlade bogatoga svijeta i dalje dominirale odlučivanjem u
MMF-u i njezinoj sestrinskoj organizaciji, Svjetskoj banci?
Zar nije moguć novi sustav, u kojem ta tijela pretvaraju
iskorjenjivanje globalnog siromaštva u svoj glavni cilj - i u kojem
ona postaju izravno odgovorna najsiromašnijim svjetskim
zajednicama?
Istina, kad je 39 zemalja 1946. osnovalo MMF, njegova je svrha bila
osigurati financijsku stabilnost tada još kaotičnom globalnom
trgovačkom sustavu. I u tome je postignut sjajan uspjeh. MMF-ove
intervencije spriječile su bilo kakav povratak dugačkoj svjetskoj
depresiji poput one tridesetih godina ovog stoljeća. Kao rezultat
tog uspjeha, MMF-ov popis članica sad obuhvaća 182 zemlje,
uključujući Rusiju, Kinu i većinu drugih članica UN-a.
Novije članice donijele su organizaciji novi niz izazova. No misija
i upravljački sustav MMF-a ostaju uglavnom isti kao i 1946. U oba je
polja potrebna drastična reforma.
Prema pravilima MMF-a, pravo glasa zemalja članica usklađeno je s
'kvotom' koja se procjenjuje otprilike u odnosu na njezin udio u
svjetskom gospodarstvu. Tako Sjedinjene Države imaju 17,4%
glasovne moći u MMF-u, a na države s malim gospodarstvima odlazi
1%.
Ministri financija svih MMF-ovih država sastaju se na velikom
godišnjem sastanku svakoga travnja u Washingtonu, kako bi odlučili
o općenitoj politici organizacije. U međuvremenu, sve MMF-ove
odluke donosi izvršni odbor sastavljen od 24 člana, u kojemu samo
Sjedinjene Države, Japan, Njemačka, Francuska, Velika Britanija,
Saudijska Arabija, Rusija i Kina imaju stalna mjesta. (...)
Sjedinjene Države, Europa i Japan možda su podmirili veći dio
izvornih ulaganja MMF-a. No te zemlje još uvijek lagodno sjede na
vrhu svjetskih gospodarskih ljestava. Narodi bogatih zemalja ne bi
se imali čega bojati - a mnogo bi dobili - kad bi Svjetska banka i MMF
sad prebacili svoj fokus više na iskorjenjivanje siromaštva koje
ustrajava, i pogoršava se, u toliko drugih zemalja.
MMF-ova uloga bila bi da održavajući opću globalnu stabilnost,
pruža posebnu pomoć u obnovi financija zemalja i ozbiljno radi na
iskorjenjivanju siromaštva i dugoročnom rastu.
Bi li potrebe takvih zemalja, 'specijalnih slučajeva', trebale
biti bolje zastupljene u MMF-ovom odlučivanju? (...)
Sad, kad je sustav 'slobodnog tržišta' u sigurnoj vlasti svjetskog
gospodarstva, vrijeme je da se MMF i Svjetska banka otvore prema
zdravijoj globalnoj viziji, i upravljačkom sustavu u kojem je
stavljen veći naglasak na zastupljenost i odgovornost."