FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

EU POČINJE U PONEDJELJAK PROCES VLASTITE REFORME

ZAGREB, 11. veljače (Hina) - Međuvladina konferencija EU koja počinje u ponedjeljak u Bruxellesu, a završava u prosincu u Nici sastankom na vrhu europske petnaestorice bavit će se u prvom redu reformom institucija EU koja je uvjet za prijam novih članica u sljedećem desetljeću.
ZAGREB, 11. veljače (Hina) - Međuvladina konferencija EU koja počinje u ponedjeljak u Bruxellesu, a završava u prosincu u Nici sastankom na vrhu europske petnaestorice bavit će se u prvom redu reformom institucija EU koja je uvjet za prijam novih članica u sljedećem desetljeću. #L# Ne dođe li do promjena, sadašnjem institucionalnom sustavu, zamišljenom još 1957. za zajednicu šest država, prijeti paraliza. Kako Amsterdamski sporazum iz 1997. nije razradio prilagodbe koje bi osigurale učinkovit rad institucija Unije nakon njezinog proširenja sa sadašnjih 15 na čak očekivanih 28, šefovi država ili vlada EU na sastanku u Koelnu u lipnju 1999. predložili su da se nejasnoće riješe na međuvladinoj konferenciji. Pod međuvladinom konferencijom podrazumijevaju se pregovori koje vode vlade zemalja članica EU sa svrhom izmjene Sporazuma o EU. Summit u Nici trebao bi završiti zaključivanjem novog sporazuma nakon čega slijedi njegova ratifikacija u nacionalnim parlamentima. Glavna pitanja koja međuvladina konferencija treba riješiti odnose se na veličinu i sastav Europske komisije, promjene u načinu glasovanja u Vijeću ministara (uz Europski parlament zakonodavno tijelo EU) i određivanju vrijednosti glasova zemalja članica. Prijedloge reforme izradila je Europska komisija na čelu s Romanom Prodijem, a rok do kojeg reforma mora biti provedena je kraj 2002. nakon čega može početi prijam novih članica. O prijedlozima će odlučiti vlade članica, a neke od njih već negoduju strahujući od gubitka utjecaja u tijelima Unije. Glede buduće veličine i sastava Europske komisije, Komisija je, svjesna da male članice žele imati svaka svojeg povjerenika, ponudila alternativu. Ili će buduća Komisija imati kao i do sada 20 članova (dakle manje od broja članica EU nakon proširenja), uz jamstvo da niti jedna zemlja neće ostati nezastupljena duže od trajanja jednog mandata ili će svaka članica imati po jednog povjerenika za što su se već se izjasnile Finska i Danska. Zemlje kao Francuska koje trenutačno imaju dva povjerenika zadržale bi time samo jednog. Nadalje, Komisija traži proširenje glasovanja kvalificiranom većinom u Vijeću ministara upozoravajući na "rizik od blokade u jednoglasnom odlučivanju koji se povećava s brojem i raznolikošću članica". Jednoglasno bi se odlučivalo samo o pitanjima "konstitucionalne prirode" (izmjene ugovora, primanje u članstvo) i nekim osjetljivim pitanjima kao što su porezna i socijalna politika. Kvalificirana većina predstavlja trenutačno 62 glasa ili 71 posto od ukupno 87 koliko ih ima Vijeće ministara. Problem je u tome što sada članice nemaju isti utjecaj pri glasovanju jer se vodilo računa o razlikama u broju stanovnika među njima. Tako primjerice "velike" zemlje kao Francuska ili Njemačka imaju svaka 10 glasova, "srednje" kao Belgija ili Nizozemska svaka pet, a "male" poput Irske ili Finske po tri glasa. Unatoč tomu broj glasova i dalje nije razmjeran broju stanovnika. Postojeći sustav slabo odražava demografske razlike među članicama pa s 15 članica kvalificirana većina može predstavljati u nekim slučajevima kada se skupe glasovi zemalja s malo stanovnika najviše 58 posto stanovništva EU, a nakon proširenja bi mogao predstavljati i manje. Komisija predlaže da se ravnoteža među glasovima postigne uvođenjem dvostruke većine. Tako za usvajanje neke odluke ne bi bila dovoljna samo kvalificirana većina glasova nego bi zemlje članice koje glasuju za odluku morale predstavljati i običnu većinu ukupnog stanovništva EU. Što se tiče razlika u stupnju integriranosti u EU među članicama, zbog kojih bi jedna ili više članica mogle blokirati produbljivanje integracije (posebice na područjima gdje se odluke donose jednoglasno), Komisija je sklona pojednostaviti uvjete za "pojačanu suradnju", predviđenu Amsterdamskim sporazumom. Pojačana suradnja bi omogućila nekim državama da brže napreduju u integriranju na određenim područjima ne čekajući suglasnost i zainteresiranost svih članica. Jedini uvjet bio bi prema Komisiji da zemlje koje žele bržu integraciju okupe trećinu članica EU. (Hina) rj sl

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙