CH-E-REFORME I ŠIRENJE-Organizacije/savezi ŠV - 29.I.-NZZ-EU ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG29. I. 2000.Mala reforma za veliko proširenje"Europska unija (EU) pokušava pravodobno biti spremna za proširenje kako bi 2003. zajednici mogle
pristupiti prve zemlje kandidati iz istočne, srednje i južne Europe. Za dva tjedna, sredinom veljače, ministri vanjskih poslova EU-a formalno će otvoriti konferenciju vlada zemalja članica o takozvanoj institucionalnoj reformi EU-a. Njihov je saziv dogovoren na vrhu u Koelnu i potvrđen na sastanku šefova u Helsinkiju. Istodobno su odgovorni iz vlada manje ili više precizno sastavili popis mogućih područja pregovora. U prvom se redu radi o budućoj veličini Europskog povjerenstva, u drugom redu o težini glasova zemalja članica u Ministarskom vijeću. U trećem redu zatim svi pregovarači trebaju ispitati mogućnost proširenja odlučivanja kvalificiranom većinom u Vijeću na više stručnih područja. Kao četvrto, na posljetku s pogledom na europske organe, mogu se uplesti i drugi - još ne pobliže specificirani - aspekti koji bi mogli učiniti nužnom promjenu Unijinog ugovora.Sve se to može uz površno promatranje doimati nespektakularno - ali
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
29. I. 2000.
Mala reforma za veliko proširenje
"Europska unija (EU) pokušava pravodobno biti spremna za
proširenje kako bi 2003. zajednici mogle pristupiti prve zemlje
kandidati iz istočne, srednje i južne Europe. Za dva tjedna,
sredinom veljače, ministri vanjskih poslova EU-a formalno će
otvoriti konferenciju vlada zemalja članica o takozvanoj
institucionalnoj reformi EU-a. Njihov je saziv dogovoren na vrhu u
Koelnu i potvrđen na sastanku šefova u Helsinkiju. Istodobno su
odgovorni iz vlada manje ili više precizno sastavili popis mogućih
područja pregovora. U prvom se redu radi o budućoj veličini
Europskog povjerenstva, u drugom redu o težini glasova zemalja
članica u Ministarskom vijeću. U trećem redu zatim svi pregovarači
trebaju ispitati mogućnost proširenja odlučivanja kvalificiranom
većinom u Vijeću na više stručnih područja. Kao četvrto, na
posljetku s pogledom na europske organe, mogu se uplesti i drugi -
još ne pobliže specificirani - aspekti koji bi mogli učiniti nužnom
promjenu Unijinog ugovora.
Sve se to može uz površno promatranje doimati nespektakularno - ali
nije. Sama činjenica da su članice EU-a na temi 'institucionalne
reforme' već jedan put polomile zube, i da moraju početi drugi put,
govori dovoljno. U svakom slučaju, u okviru dugotrajnih pregovora o
sporazumu iz Amsterdama (lipanj 1997.) nisu uspjele postići
konsenzus. Očito je tada politički pritisak bio još premalen da bi
se kovalo vruće željezo, osobito što je proširenje EU-a za šest,
dvanaest ili više zemalja bilo još daleko. Tako se danas pomalo
nemarno govori o 'leftovers' iz Amsterdama koji prema izjavama
šefova država i vlada trebaju biti riješeni do kraja godine.
Točnije: zaključak konferencije i suglasnost o potrebnim
promjenama sporazuma treba postići u prosincu.
O čemu se zapravo radi na predstojećim pregovorima petnaestorice? O
ni manje ni više nego stvaranju sposobnosti za odlučivanje i
funkcioniranje proširenog EU-a. Za tu svrhu neizbježne su reforme
organa EU-a, jer se unija in grosso modo odlikuje institucionalnim
strukturama, stvorenim pedesetih godina za zajednicu šest zemalja
članica. Samo se po sebi razumije da je institucionalna oprava,
skrojena po mjeri zajednice šestorice, već danas pretijesna.
Njezini šavovi jamačno će popucati ako EU dobije paneuropske
razmjere.
Kao ni prije svake konferencije vlada s ciljem revizije sporazuma,
ni sada ne nedostaje zamisli i skica koje jasno govore o tomu o čemu
se nacionalne vlade realno mogu dogovoriti. Treba pomisliti na
izvješće 'trojice mudraca' koje je naložio predsjednik
Povjerenstva Romano Prodi. U srijedu je sada Povjerenstvo EU-a,
kako zahtijeva članak 48. sporazuma Unije, predočilo svoje
predodžbe. Bilo bi pretjerano nazvati ih hrabrima ili čak
vizionarskima. Bruxelles pokušava svojim prijedlozima postići
više supranacionalnosti, ali ne u mjeri koju bi zemlje članice
mogle shvatiti kao provokaciju. Povjerenstvo manje ili više ostaje
na tlu stvarnosti, držeći da mora izbjegavati sve što bi moglo
ugroziti proces širenja i EU dovesti u krizu vjerodostojnosti.
Najveći 'zahtjev' Povjerenstva sastoji se u tomu da u Ministarskom
vijeću načelo većinskog odlučivanja postane pravilo, a jednoglasje
iznimka. Damoklov mač većinskog odlučivanja u Vijeću nedvojbeno
zahtijeva konstruktivnu raspravu, otežava povezivanje nestručnih
junktima a time i 'ucjene' partnera. Takva je pozitivna iskustva EU
prikupio u provedbi višegodišnjeg programa stvaranja unutarnjeg
tržišta. Unutarnje je tržište 1992. vjerojatno samo stoga stvarno
usklađeno s rokovima, jer je na tom području revizijom sporazuma
(jedinstveni europski akti) većinsko odlučivanje - osim iznimaka
kao što su fiskalno i socijalno područje - postalo pravilom.
Zapravo bi se u Vijeću moralo i mora ići na odlučivanje samo u
rijetkim slučajevima, jer su pregovaračka izaslanstva od početka
prisiljena u konsenzusu naći kompromis.
Povjerenstvo definira pet kategorija zaključaka za koje treba
ostati jednoglasje država članica. Među njih pripadaju dva
osjetljiva područja oporezivanja i socijalne sigurnosti - ali po
bruxelleskom tumačenju samo pod uvjetom da ne zadiru u uredno
funckioniranje unutarnjeg tržišta. To je ograničenje vrlo
problematično. Moglo bi širom otvoriti vrata koracima u pogrješnom
smjeru. I nacionalni fiskalni i socijalni sustavi u Europi su se
naime vrlo različito razvijali i u skladu s time od zemlje do zemlje
odražavaju različita shvaćanja uloge i zadaće države. Ta
šarolikost, prednost Europe, bila bi ugrožena kao i prihvaćanje EU-
a od strane građana, ako članice budu prisiljene na
izjednačavanje.
Osim toga, postoje i druge stvari. Mogućnost većinskog odlučivanja
po pitanjima poreza stvara poticaj za prekogranične 'kartelske
razgovore' ministara financija. Time bi bile kažnjene one zemlje
koje teže gospodarskom uspjehu u utakmici, ali i povoljnoj poreznoj
klimi. Sadašnja 'otrovna' razilaženja u Ministarskom vijeću o
zajedničkom uređenju oporezivanja kamatno tromih prirodnih osoba
pružaju dojmljiv primjer: zemlje EU-a s visokim porezima,
ponajprije Njemačka, žele Velikoj Britaniji i Luksemburgu
nametnuti fiskalni režim koji bi po prosudbi vlada u Londonu i
velikoj kneževini ugrozio povoljne položaje njihovih financijskih
tržišta. Ne treba pobliže pojašnjavati da obje zemlje nisu spremne
plaćati ceh za navodni njemački problem zaobilaženja i utaja
poreza.
Slično prijeporna poput širenja većinskog odlučivanja, na
konferenciji vlada mogla bi biti težina glasova u Ministarskom
vijeću. Današnje su odredbe dobro uravnotežene. One jamče da s
jedne strane mala skupina velikih zemalja ne može majorizirati
veliku skupinu srednjih i malih zemalja (i obratno) i da je s druge
strane za valjanu odluku potrebna zastupljenost većine
stanovništva EU-a. Taj sustav uravnoteženja ni Povjerenstvo
načelno ne napada, iako se Bruxelles zalaže za radikalno
pojednostavljenje koje bi moglo biti u korist velikih zemalja. A ta
bi skupina, ako prijedlozi Povjerenstva budu prihvaćeni, morala
progutati i drugi knedl, i to u pogledu reforme Povjerenstva. Taj je
gremij s 20 članica i danas već predimenzioniran. Prodi zbog
djelotvornosti želi izbjeći svako daljnje povećanje - bez obzira na
budući broj zemalja članica. Pravo zemalja da u Povjerenstvu budu
zastupljene s najmanje jednim predstavnikom, moralo bi se stoga
relativizirati. On stoga zagovara načelo rotacije, i to na temelju
načela jednakosti zemalja članica. To je za 'velike' koji danas u
Bruxellesu imaju po dva povjerenika, ipak (još) preteško
probavljiva vijest.
Tih nekoliko naznaka pojašnjavaju izazove koje treba riješiti za
konferencijskim stolom ako do prosinca treba postići uspješan
zaključak. No iskustvo poučava da će se na konferencijama vlada
ipak na posljetku pronaći kompromisi koji ne dovode u pitanje barem
zadanu razinu integracije ni sposobnost odlučivanja i
funkcioniranja EU-a. Ako to uspije ove godine i ako osim toga 'više
Europe' bude omogućeno onim zemljama koje žele produbiti
integraciju, tada se EU s dobrim razlozima može nazvati sposobnim
za širenje - dakako, s institucionalnog aspekta" - piše komentator
lista rg.