DE-EU-HR-INSTITUCIJE-Organizacije/savezi-Vlada RDW 29. I. REFORMA EU NJEMAČKI RAFDIO - RDW29. I. 2000.Reforma Europske unije, komentar Rainera Nahrendorfa."Europske unija već dulje vremena razmišlja o nužnosti reformiranja svojih
institucija i na promjenu ugovora, na što ju tjeraju ne samo izmijenjeni opći uvjeti u svijetu i Europi, nego i predstojeće proširenje na 20, a možda čak i na 28 članica još u ovom desetljeću. Zapravo su šefovi europskih država i vlada već na svom sastanku na vrhu u lipnju 1997. u Amsterdamu trebali institucionalnim reformama Europsku uniju pripremiti za proširenje. Ali tada su državni poglavari odgodili politički škakljive teme kao proširenje većinskog odlučivanja u Vijeću i ograničenje broja povjerenika. Ali Europska se unija više ne može poigravati s vremenom, ako želi biti potpuno opremljena za prijam prvih novih država članica početkom godine 2003. Ako ne bude reformirala svoje institucije zajednica bi mogla biti nesposobna za donošenje odluka i djelovanje, posebice kada tijekom ovog desetljeća poraste sa sadašnjih petnaest članica na 20, a možda i na 28 država. Ta opasnost samokočenja želi se ukloniti na novoj konferenciji vlada koja će prvi put zasjedati 14. veljače i do kraja ove godine
NJEMAČKI RAFDIO - RDW
29. I. 2000.
Reforma Europske unije, komentar Rainera Nahrendorfa.
"Europske unija već dulje vremena razmišlja o nužnosti
reformiranja svojih institucija i na promjenu ugovora, na što ju
tjeraju ne samo izmijenjeni opći uvjeti u svijetu i Europi, nego i
predstojeće proširenje na 20, a možda čak i na 28 članica još u ovom
desetljeću. Zapravo su šefovi europskih država i vlada već na svom
sastanku na vrhu u lipnju 1997. u Amsterdamu trebali
institucionalnim reformama Europsku uniju pripremiti za
proširenje. Ali tada su državni poglavari odgodili politički
škakljive teme kao proširenje većinskog odlučivanja u Vijeću i
ograničenje broja povjerenika.
Ali Europska se unija više ne može poigravati s vremenom, ako želi
biti potpuno opremljena za prijam prvih novih država članica
početkom godine 2003. Ako ne bude reformirala svoje institucije
zajednica bi mogla biti nesposobna za donošenje odluka i
djelovanje, posebice kada tijekom ovog desetljeća poraste sa
sadašnjih petnaest članica na 20, a možda i na 28 država. Ta
opasnost samokočenja želi se ukloniti na novoj konferenciji vlada
koja će prvi put zasjedati 14. veljače i do kraja ove godine
pripremiti nužne promjene ugovora. Europsko povjerenstvo je za tu
promjenu ugovora ovog tjedna iznijelo hrabre i dugoročne
prijedloge. U donošenju važnih zakona - za sada je još dominantno
načelo jednoglasnosti s pravom na veto za svaku državu - trebalo bi
se ograničiti u korist većinskog odlučivanja.
Većinsko odlučivanje trebalo bi se uvesti na području trgovine,
okoliša, prometa i strukturne politike. Čak i na području socijalne
i porezne politike nijedna država više ne bi smjela imati pravo na
veto, ako se radi o odredbama nužnim za funkcioniranje unutarnjeg
tržišta. A koje su to odredbe, to će ostati krajnje sporno - kako je
to već pokazao višegodišnji spor oko jedinstvenog oporezivanja
kamata i zabrane nekorektnih poreznih regulacija. Većinsko
odlučivanje u Vijeću trebalo bi se provoditi samo ako se u tome
istodobno odražava i volja većine stanovništva. Time bi se povećala
demokratska legitimnost. Isto vrijedi i za prijedlog da europski
parlament ravnopravno suodlučuje o svim zakonskim predlošcima o
kojima je Vijeće većinski odlučilo. A to će biti isto tako sporno
kao i utvrđivanje broja europskih povjerenika na sadašnjih
dvadeset, te kao i preporuka da države biraju svoje povjerenike na
načelu rotacije.
Da Unija unatoč proširenju ne postane neefikasna, države moraju
uznapredovati u produbljenju integracije. Tako je već 11 država
ušlo u monetarnu uniju. Pravo na produbljenu suradnju, odnosno
fleksibilnost do sada je bilo ograničeno pravom na veto jedne
države protiv bliže međusobne suradnje drugih članica. A to se mora
promijeniti. Time bi se primjerice i u sigurnosnoj i obrambenoj
politici oslobodio put za snažniju ulogu nekih država. Europa s
više brzina bila bi najbolje jamstvo da se veća Europska unija ne
nasuka. Europsko povjerenstvo se sa svojim prijedlozima još jednom
dokazalo kao motor integracije. Treba se samo nadati da ga šefovi
država i vlada ne ugase."
(RDW)