FR-PT-INTERVIEW-Politika-Vlada FR-LIBER.12.1.BEZ VOLJE ZA REFORMOM EU FRANCUSKALIBERATION12. I. 2000.Nema volje za preobrazbom EuropePortugal će do lipnja predsjedati Europskom unijom, a Francisco Seixas da Costa, državni tajnik za
europske poslove, predsjedat će Konferencijom vlada Europske unije. Ta će instancija pokušati prilagoditi institucije EU-a prije svog proširenja na istočne zemlje. On upozorava na manjak "ambicije" u velike većine svojih partnera, koji odbijaju opsežniju reformu rečenih institucija u šest zemalja, za početak. On se danas u Parizu sastaje s predstavnicima francuske vlasti; to je druga etapa njegova obilaska glavnih gradova, kojemu je svrha pripremiti Konferenciju, koja bi trebala započeti 14. veljače.Žele li petnaestorica doista tu Konferenciju?U Helsinkiju je Europsko vijeće odlučilo da se Konferencija ograniči na tri zaostatka iz Amsterdama (veličina Povjerenstva, uravnoteživanje glasova između velikih i malih zemalja u Ministarskom vijeću, proširenje izglasavanja na kvalificiranu većinu). Vijeće je, međutim, ostavilo otvorena vrata, nudeći mogućnost Portugalu kao predsjedatelju da dnevnom redu doda neke
FRANCUSKA
LIBERATION
12. I. 2000.
Nema volje za preobrazbom Europe
Portugal će do lipnja predsjedati Europskom unijom, a Francisco
Seixas da Costa, državni tajnik za europske poslove, predsjedat će
Konferencijom vlada Europske unije. Ta će instancija pokušati
prilagoditi institucije EU-a prije svog proširenja na istočne
zemlje. On upozorava na manjak "ambicije" u velike većine svojih
partnera, koji odbijaju opsežniju reformu rečenih institucija u
šest zemalja, za početak. On se danas u Parizu sastaje s
predstavnicima francuske vlasti; to je druga etapa njegova
obilaska glavnih gradova, kojemu je svrha pripremiti Konferenciju,
koja bi trebala započeti 14. veljače.
Žele li petnaestorica doista tu Konferenciju?
U Helsinkiju je Europsko vijeće odlučilo da se Konferencija
ograniči na tri zaostatka iz Amsterdama (veličina Povjerenstva,
uravnoteživanje glasova između velikih i malih zemalja u
Ministarskom vijeću, proširenje izglasavanja na kvalificiranu
većinu). Vijeće je, međutim, ostavilo otvorena vrata, nudeći
mogućnost Portugalu kao predsjedatelju da dnevnom redu doda neke
druge točke. Vidjet ćemo dokle su spremne ići zemlje članice.
Valjalo bi odgovoriti na pitanje želimo li kratkoročnu
institucionalnu reformu kako bismo mogli pristupiti prvom,
ograničenom proširenju, ili će trebati započeti veliku reformu
kojom bi se, već danas, pripremila Unija od 27 zemalja. Očito je da
se većina među Petnaestoricom protivi tome da se krene ovim drugim
putem: oni ne žele preuzeti rizik odgode proširenja, do kojega bi
trebalo doći već od 2003.
Ta želja za brzim proširenjem ne objašnjava sve.
Koliko vidim, želja za dubinskom reformom Unije ne postoji.
Entuzijazam je splasnuo. Vijeće u Helsinkiju pokazalo je opće
pomanjkanje ambicije.
Je li to pomanjkanje ambicije opće?
Ne, ima zemalja koje su spremne ići vrlo daleko. Jer je Unija toliko
hibridna, nije ni federalna, niti unija vlada, tako da se gube
prednosti obaju sustava. Ona omogućuje državama da govore bez
pretvaranja i omogućuje stvaranje pravih direktorija ili drugih
"kontaktnih skupina", koje su bile rezervirane za velike zemlje.
To, dakako, nije u interesu jedne male zemlje kakva je Portugal,
koja bi mogla biti marginalizirana. Ali, može li Portugal kao
predsjedatelj izvršiti pritisak na većinu zemalja koje ne žele
ambiciozniju reformu, ili se treba zadovoljiti time da pronađe
najmanji zajednički nazivnik?
Nije li jedan od problema EU nepostojanje francusko-njemačkog
vodstva?
Francusko-njemačka osovina, koja je ponajprije pitanje osoba, bila
je osnovni element pri izgradnji zajednice. Ali ne treba zanemariti
jedan drugi aspekt sadašnjega stanja: Petnaestorica su, da bi
omogućila proširenje Europe na zemlje Istoka i ponudila im
političku stabilnost i gospodarski razvoj, napravila implicitan
izbor, opredijelila su se za drukčiju Uniju od one koja je postojala
do sada. Izazov proširenja promijenio je kvalitetu Unije i smanjio
ambiciju europskoga projekta. To je možda za žaljenje, ali se
drukčije nije moglo.
Je li rješenje "čvršća suradnja" među zemljama EU koje žele
napredovati same?
To je jedino rješenje da bi se sačuvale stečevine Europe
Petnaestorice. Ako se pokuša ići naprijed sa 27-oricom, prosječna
bi razina politika koje bi se gradile mogla oslabiti. Uostalom,
mislim da je čvršća suradnja više teorijski nego praktični model,
jer ona prisiljava na konsenzus: zemlje će znati da njihovo
protivljenje neće spriječiti njihove partnere da idu naprijed.
Hoće li doći do proširenja i ako se Petnaestorica ne uspiju
sporazumjeti oko tri pitanja koja su ostala iz Amsterdama?
Za Portugal je od ta tri pitanja najbitnije ono o proširenju
izglasavanja na kvalificiranu većinu u Ministarskom vijeću: ako ne
bude dogovora, bit će teško pristupiti proširenju. Ima još 45
predmeta koji se odnose na jednoglasnost u sporazumu. To je
previše. Nasuprot tome, broj povjerenika ili uravnoteženje glasova
između velikih i malih zemalja nama se ne čini bitnim za prvo
proširenje. Suprotno onom što se govori, nikada nismo vidjeli
koaliciju malih zemalja protiv velikih. Mislimo da je teško
predvidjeti Povjerenstvo bez jednog povjerenika po zemlji
članici.
Je li moguća druga Konferencija kad Unija bude imala 20 zemalja?
Razumijem one koji žele da profitiramo od ove Konferencije kako
bismo otišli što dalje. Valja prekinuti s institucionalnom
nestabilnošću. Problem je u tome što temeljitija reforma
institucija može odgoditi proširenje. Kad bi postojala zajednička
volja da se reforma provede, zašto ne, ali pod uvjetom da se objasni
zemljama kandidatima.