FR-BL-IT-reforme-Organizacije/savezi-Vlada-Parlament FR-LIBER. 27.1.PRILAGODBA EU PROŠIRENJU FRANCUSKALIBERATION27. I. 2000.Buduće upute za rad Europe s dvadeset osmoricom"Ako se ništa ne promijeni, Europska unija proširena na 28
članova (s Turskom) neće imati puno izgleda da spriječi vlastitu paralizu, budući da je sadašnji institucionalni sustav bio zamišljen 1957. za šest država. No, velika većina među petnaestoricom ne pokazuje veliku marljivost u započinjanju temeljitih reforma europskih ustanova, bilo zbog euroskepticizma, bilo zbog straha od mogućih teškoća u unutarnjoj politici. U priopćenju koje je objavljeno jučer pod nazivom 'Prilagodba ustanova za uspješno proširenje', Povjerenstvo poziva vlade da očituju svoje 'viđenje budućnosti', prema riječima predsjednika Romana Prodija.Međuvladina konferencija (CIG) koja će započeti 14. veljače u Bruxellesu, a teoretski će završiti u prosincu na europskom susretu na vrhu u Nici, bit će prigoda da se započne 'ambiciozna, doista vrlo ambiciozna' reforma. Bruxelles daje primjer nudeći istodobno proširenje tema koje su već uvrštene u dnevni red CIG-a (sastav Povjerenstva, proširenje glasovanja na većinu, važnost zemlje pri glasovanju) i predlažući niz rješenja koja će, budu li ih vlade
FRANCUSKA
LIBERATION
27. I. 2000.
Buduće upute za rad Europe s dvadeset osmoricom
"Ako se ništa ne promijeni, Europska unija proširena na 28 članova
(s Turskom) neće imati puno izgleda da spriječi vlastitu paralizu,
budući da je sadašnji institucionalni sustav bio zamišljen 1957. za
šest država. No, velika većina među petnaestoricom ne pokazuje
veliku marljivost u započinjanju temeljitih reforma europskih
ustanova, bilo zbog euroskepticizma, bilo zbog straha od mogućih
teškoća u unutarnjoj politici. U priopćenju koje je objavljeno
jučer pod nazivom 'Prilagodba ustanova za uspješno proširenje',
Povjerenstvo poziva vlade da očituju svoje 'viđenje budućnosti',
prema riječima predsjednika Romana Prodija.
Međuvladina konferencija (CIG) koja će započeti 14. veljače u
Bruxellesu, a teoretski će završiti u prosincu na europskom susretu
na vrhu u Nici, bit će prigoda da se započne 'ambiciozna, doista
vrlo ambiciozna' reforma. Bruxelles daje primjer nudeći istodobno
proširenje tema koje su već uvrštene u dnevni red CIG-a (sastav
Povjerenstva, proširenje glasovanja na većinu, važnost zemlje pri
glasovanju) i predlažući niz rješenja koja će, budu li ih vlade
prihvatile, omogućiti da se izbjegne zbrka. 'Stanje je teško',
svečano je upozorio Michel Barnier, povjerenik za CIG.
Bruxelles kao prvo želi da glasovanje kvalificiranom većinom u
Ministarskom vijeću (zakonodavno tijelo Unije) postane pravilo:
'Ako se traži jednoglasno izglasavanje, opasnost od blokade
povećavat će se razmjerno broju i raznolikosti sudionika', kaže se
u priopćenju. Povjerenstvo, dakle, smatra da se pravo veta treba
primjenjivati samo u iznimnim slučajevima, napose pri odlučivanju
o financiranju Unije, o bitnim institucionalnim odlukama i o
usklađivanju poreznih sustava i socijalnog osiguranja. O svemu
ostalom glasovalo bi se većinski u dogovoru s Europskim
parlamentom.
Problem je što svaka zemlja nema isti utjecaj pri glasovanju, a to
zato da bi se vodilo računa o demografskim razlikama. U ovom času
Njemačka, Francuska, Italija i Velika Britanija imaju deset
glasova svaka, Španjolska osam, Belgija pet itd. Kvalificirana
većina iznosi 62 od 87 glasova, tj. 71 posto. Očito je da takav
sustav jako slabo odražava demografske razlike među zemljama.
Dapače, malene su zemlje s proširenjima dobile veći utjecaj, tako
da s petnaest članova kvalificirana većina obuhvaća najviše 58
posto puka Unije, dok je u EEZ-u sa šestoricom imao 67 posto...
Ako se ništa ne poduzme, u Europi s 28 članova kvalificirana većina
mogla bi iznositi manjinu puka... Što znači da demokracija tu neće
naći svoju računicu. Umjesto da uvedu 'ponovno izjednačavanje'
('reponderation') glasova, Prodi i Barnier predlažu da se sustav iz
temelja promijeni: izglasavanje odluke moguće je ako se dobije
obična većina država koje čine većinu puka u Uniji.
Proširenje bi također moglo dovesti do preobrazbe Povjerenstva,
izvršnog tijela Unije, u miniparlament: ono bi s 28 članica imalo 35
povjerenika, dok ih danas ima 20. Budući da su malene zemlje posebno
privržene zamisli da imaju svog predstavnika u Bruxellesu,
Povjerenstvo nije uspjelo riješiti to pitanje. Ono stoga predlaže
dva rješenja: ili jedan povjerenik za svaku državu, ili konačno
utvrditi broj od 20 povjerenika jamčeći da nijedna zemlja neće biti
nezastupljena više od jednog mandata (pet godina).
Unatoč svim tim reformama - Povjerenstvo u priopćenju predlaže i
mnoge druge, manje važne reforme - jedna ili više zemalja uvijek će
moći blokirati produbljivanje europske integracije (napose na
područjima koja zahtijevaju jednoglasnost). Kako bi se izbjegla ta
opasnost, Prodi i Barnier predlažu da se skupini država omogući
brže napredovanje 'pojačanom suradnjom'. Amsterdamski je ugovor
predvidio tu mogućnost, ali joj je postavio tolike zapreke da je
teško osvariva. Bruxelles predlaže da se postavi samo jedan uvjet:
da skupina zemalja koja bi htjela ubrzati tijek integracije okupi
barem trećinu država.
Hoće li reforma koju priželjkuje Povjerenstsvo ugledati svjetlo
dana? Predviđanja mogu biti pesimistična, s obzirom na umjereno
oduševljenje petnaestorice. No kršćanski demokrat Romano Prodi
uvijek se može nadati čudu", piše Jean Qatremer.