US-E-KRIZA- PB, PD, PN, PL, PP, PR, PG-Obrana-Diplomacija-Proračun-Organizacije/savezi LAT 6. VI. O BUSHU I EUROPI SJEDINJENE DRŽAVETHE LOS ANGELES TIMES6. VI. 2001.Odlučno Bushovo iznošenje planova razoružat će Europljane"Za dva
tjedna, predsjednik Bush će otići u Europu, no u složenim okolnostima. Njegov prvi predsjednički put u inozemstvo nosi koristan simbolizam, no saveznici su skeptičniji glede sposobnosti i predanosti SAD-a nego na početku ikoje druge američke administracije. Kako je toliko mnogo toga u igri, predsjednik mora razoružati one koji sumnjaju tako da odlučno iznese planove za NATO i jasno iskažečelnu ulogu SAD-a. Slično stanje bilo je prije osam godina, predsjednik Clinton također je brinuo zbog europskih saveznika, posebice zbog njihove neodlučnosti glede Bosne. No na sastanku ministara obrane NATO-a, u listopadu 1993. godine, ministar obrane Les Aspin predložio je hrabri i opsežni plan za europsku sigurnost koji je tvorio osnovu za veliki dio trasnformacija unutar NATO-a. Europske sumnje glede Clintonove administracije odmah su se raspršile. Bush na sličan način može osvojiti povjerenje iznoseći plan predvođenja transatlantskih odnošaja. Osim obveznog potvrđivanja
SJEDINJENE DRŽAVE
THE LOS ANGELES TIMES
6. VI. 2001.
Odlučno Bushovo iznošenje planova razoružat će Europljane
"Za dva tjedna, predsjednik Bush će otići u Europu, no u složenim
okolnostima. Njegov prvi predsjednički put u inozemstvo nosi
koristan simbolizam, no saveznici su skeptičniji glede sposobnosti
i predanosti SAD-a nego na početku ikoje druge američke
administracije.
Kako je toliko mnogo toga u igri, predsjednik mora razoružati one
koji sumnjaju tako da odlučno iznese planove za NATO i jasno iskaže
čelnu ulogu SAD-a.
Slično stanje bilo je prije osam godina, predsjednik Clinton
također je brinuo zbog europskih saveznika, posebice zbog njihove
neodlučnosti glede Bosne. No na sastanku ministara obrane NATO-a, u
listopadu 1993. godine, ministar obrane Les Aspin predložio je
hrabri i opsežni plan za europsku sigurnost koji je tvorio osnovu za
veliki dio trasnformacija unutar NATO-a. Europske sumnje glede
Clintonove administracije odmah su se raspršile.
Bush na sličan način može osvojiti povjerenje iznoseći plan
predvođenja transatlantskih odnošaja. Osim obveznog potvrđivanja
nastavka uloge Amerike kao europske sile, trebao bi predložiti pet
inicijativa:
- Dovršiti zadatak na Balkanu. Pentagon je možda u pravu kada tvrdi
da su vojni zadaci u Bosni i na Kosovu u slijepoj ulici. No jedinstvo
NATO-a ovisi o zajedničkom odlučivanju zemalja članica NATO-a kada
su posrijedi takova pitanja, a civilne zadaće od ključne važnosti
tek su pred nama. Bush bi trebao pozvati Europljane da nam se
pridruže kako bismo posao na Balkanu dovršili, pomogli narodima
Balkana da riješe vlastite probleme kod kuće i da zauzmu svoje
mjesto u europskom društvu.
- Odrediti uvjete slijedećeg kruga širenja NATO-a. U Pragu, u
studenom 2002. godine, čelnici NATO-a moraju odlučiti hoće li
primiti nove članove i ako da, koje. Bush bi trebao objaviti svoju
potporu za primanje novih zemalja članica u NATO; još jednom
ponoviti svoje odbijanje ikakvog veta iz Rusije- posebice glede
baltičkih zemalja; iznijeti program za uključivanje Moskve i
pozvati europske saveznike da zemljama kandidatkinjama pruže veću
potporu za vojnu i gospodarsku reformu.
- Predložiti sporazum između NATO-a i EU-a glede sigurnosne i
obrambene politike EU-a. Predsjednik bi trebao ponuditi potpunu
podršku stvaranju novih snaga za brzo djelovanje, pod slijedećim
uvjetima: da one uključuju i države članice NATO-a koje nisu
članice EU-a (Turska, Norveška) u svemu osim kada je u pitanju
odlučivanje o slanju snaga na teren; da integriraju operativno
vojno planiranje s onim NATO-a i da potvrde prvenstvo NATO-a. Ako EU
ispuni te zahtjeve, Bush bi trebao ponuditi pomoć u obliku visoke
tehnologije iz SAD-a (...).
- Odluke glede raketne obrane donositi nakon opsežnih savjetovanja
s našim saveznicima. Saveznici prihvaćaju to da je Bushova
administracija predana programu raketne obrane, no malo ih je
uvjereno kako će koristi takovog programa biti veće od novčanih
obveza. Bush je pravilno učinio kada je ponudio savjetovati se sa
saveznicima prije donošenja konačnih odluka. Sada bi se trebao
obvezati na zajedničko procjenjivanje prijetnji i donošenje odluka
glede načina na koji se od njih obraniti. Mora potvrditi i važnost
sporazuma za kontrolu oružja. Jednostavno opovrgnuti vrijednost
'Sporazuma za zabranu proturaketnih sustava' (ABM) je opasno.
Predsjednik mora predvoditi multilateralnu zamjenu i zatražiti od
senata da ratificira 'Sporazum za zabranu opsežnih ispitivanja'.
- Predložiti novo strateško partnerstvo između SAD-a i EU-a.
Savršeno mjesto za iznošenje ovog prijedloga jest na sastanku na
vrhu EU-a, koji bi 14. lipnja trebao biti održan u Gothenbergu, u
Švedskoj. Takvo je partnerstvo logično. Restrukturiranje NATO-a za
21. stoljeće je završeno. Sve samouvjerenija Europska Unija uvela
je jedinstvenu valutu i stvara institucije i za vanjsku i za
obrambenu politiku.
No postoje i veliki problemi, uključujući skoro konstantne
transatlantske prepirke glede trgovine. Problemi koji postoje
izvan Europe i Sjeverne Amerike - međunarodni kriminal, migracije,
okoliš, globalizacija, nove sigurnosne prijetnje i potrebe
zapostavljenih područja kao što su ona u Africi - bit će riješeni
samo ako SAD i europski saveznici ulože svoja sredstva, talente i
političku volju. Takvo strateško partnerstvo, koje bi bilo
inicirano i održavano na najvišim razinama, pomoglo bi smanjiti i
napetosti između SAD-a i EU-a glede trgovine i obrane ukorjenjujući
ih u široj svrsi.
Sve u svemu, ovaj plan s pet točaka odmah bi u potpunosti izmijenio
položaj administracije u Europi i potaknuo bi europsku sigurnost u
predsjednikovu viziju i vodstvo", piše Robert E. Hunter.