US-DE-E-KRIZA- PB, PD, PN, PL, PP, PR, PG, TR-Obrana-Diplomacija-Strana pomoć-Ratovi THE WASHINGTON TIMES 19. III. TKO SE BOJI DRUGOG KRUGA SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES19. III. 2001.Tko se boji drugog kruga?"Novi američki
predsjednik suočen je s opterećujućim političkim planom jedine svjetske supersile. Za globalnu ulogu SAD-a, partnerstvo i savez s Europom i dalje će biti kamen temeljac. Budućnost transatlantskog saveza biti će jedno od prvih sigurnosnih pitanja s kojima će predsjednik nakon inauguracije biti suočen. Kako je NATO obećao provesti reviziju svoje politike otvorenih vrata na summitu koji će biti održan najkasnije 2001. godine, važne odluke zahtijevat će mudro američko čelništvo. Summit NATO-a koji je 1999. godine održan u Washingtonu, na kojem je odlučeno kako će kao nove zemlje članice biti prihvaćene Poljska, Češka i Madžarska kao prve nove članice bivšeg Varšavskog pakta, eksplicitno je objavio zemljama srednje i istočne Europe (CEE) da će vrata NATO-a ostati otvorena. U principu, aspiracije (trenutno) devet daljnjih partnera CEE-a za integraciju u euroatlantske strukture prihvaćene su, a uloga saveza smatra se ključnom za stabilnost u području. Nažalost, Europljani su značajno zašutjeli glede pitanja NATO-a, jer su postali zaokupljeni vlastitim
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
19. III. 2001.
Tko se boji drugog kruga?
"Novi američki predsjednik suočen je s opterećujućim političkim
planom jedine svjetske supersile. Za globalnu ulogu SAD-a,
partnerstvo i savez s Europom i dalje će biti kamen temeljac.
Budućnost transatlantskog saveza biti će jedno od prvih
sigurnosnih pitanja s kojima će predsjednik nakon inauguracije
biti suočen. Kako je NATO obećao provesti reviziju svoje politike
otvorenih vrata na summitu koji će biti održan najkasnije 2001.
godine, važne odluke zahtijevat će mudro američko čelništvo.
Summit NATO-a koji je 1999. godine održan u Washingtonu, na kojem je
odlučeno kako će kao nove zemlje članice biti prihvaćene Poljska,
Češka i Madžarska kao prve nove članice bivšeg Varšavskog pakta,
eksplicitno je objavio zemljama srednje i istočne Europe (CEE) da
će vrata NATO-a ostati otvorena. U principu, aspiracije (trenutno)
devet daljnjih partnera CEE-a za integraciju u euroatlantske
strukture prihvaćene su, a uloga saveza smatra se ključnom za
stabilnost u području. Nažalost, Europljani su značajno zašutjeli
glede pitanja NATO-a, jer su postali zaokupljeni vlastitim
povijesnim megaprojektima: širenjem Europske Unije (EU) i
unutrašnjim reformama koje su potrebne kako bi veća Europa s 27 ili
više članica funkcionirala.
Uspješno dovršavanje širenja EU-a bit će od ključne važnosti za
osiguravanje trajnog mira i stabilnosti u Istočnoj Europi. Mnogo
toga ukazuje na to da će doći do 'big banga' kada će EU između 2004. i
2005. primiti do 10 novih članica. Od sadašnjih kandidata, bit će
isključne samo Bugarska i Rumunjska. Obje zemlje znaju da neće biti
spremne za prvu rundu i za sebe su odredile različite rasporede
priključenja. Da bi ih održali na putu reforme još deset godina,
međutim, obje moraju biti pošteđene šoka dvostrukog odbijanja.
Neki (zapadni) Europljani mogli bi se tajno nadati da u 2001. godini
NATO neće primiti niti jednu članicu. Zapad si ne može priuštiti
oslabiti demokratske sile niti riskirati pojavu neprijateljskog
raspoloženja prema Zapadu u jugoistočnoj Europi. Bugarska i
Rumunjska ključni su elementi na Balkanu, kako stabilizacija
područja konačno ima pravih šansi nakon kraja Miloševićevog
režima. Dvije balkanske države imaju i geostratešku vrijednost za
NATO i SAD osiguravajući širi pristup Crnom Moru i pripadajućim
rutama dopremanja goriva.
Kako bi izbalansirale širenje EU-a, Bugarska i Rumunjska moraju
dobiti jasnu perspektivu pridruživanja NATO-u do 2005. U konačnoj
fazi, procesi širenja EU-a i NATO-a moraju se konačno međusobno
nadopunjavati i jačati. Sve zemlje CEE-a trebale bi biti članice
barem jedne euro-atlantske institucije 15 godina nakon revolucije
iz 1989.- 1990. Tada će Zapad više ili manje ispuniti svoju
povijesnu obvezu.
Naravno, ova će logika potaknuti novu dinamiku širenja za savez.
Npr. Slovenija je jednako spremna za članstvo u NATO-u kao i 1997.
godine (...). Drugo, Slovačka treba biti primljena samo zbog
geostrateškog pložaja. S te četiri kandidatkinje, savez bi jasno
signalizirao kako nakon četiri balkanska rata, stabilnost u
jugoistočnoj Europi ostaje ključni strateški prioritet za SAD i
Europu.
No što s baltičkim zemljama? Toliko je jasno: niti jedna od tri nove
demokracije neće biti izostavljena. Ruskom faktoru neće biti
dozvoljeno da spriječi njihovu integraciju u euro- atlantske
institucije. Puno članstvo u EU-u označit će definitivni povratak u
Europu tri baltičke zemlje. Pridruživanje složenom sistemu EU-ovih
normi i regulacija, internom tržištu (...) stvorit će novu realnost
u baltičkom području.
Dugoročno, baltičko pitanje bit će i ispit za vjerodostojnost
saveza. Oko 25 godina nakon potpisivanja helsinškog sporazuma,
mora biti jasno da su pojedinačne zemlje slobodne odabrati svoje
saveze. Baltičko pitanje bit će i veliki ispit Putinove Rusije.
Moderna i demokratska Rusija mora razumjeti kako će imati koristi
od napretka i stabilnosti na svom zapadnom krilu. Moderna Rusija
mora prihvatiti da su vremena crvenih linija zauvijek prošla.
Može se očekivati da će NATO odabrati pažljiv pristup koji zahtjeva
legitimne ruske sigurnosne brige u obzir, no nema prava na veto.
U drugom krugu širenja NATO-a, članstvo bi tako moglo biti ponuđeno
jednoj baltičkoj zemlji, Litvi, koja nema problem ruske manjine.
Kako bi nastavak politike otvorenih vrata NATO-a bio potvrđen,
Estonija i Letonija mogu se promaknuti i dobiti status službenih
kandidatkinja.
U interesu je Zapada da Rusija bude uključena u europsku sigurnosnu
arhitekturu. Tako je od ključne važnosti da se (...)utvrdi
dugoročni, transparentni sigurnosni plan s Moskvom. Širenje
NATO-a mora ostati postupan, dobro promišljen i transparentan
proces(...). Povijesni zadatak prevladavanja podjele Europe iz
Jalte ne može biti zauvijek odlagan. Slijedeći krug širenja NATO-a,
koji bi uključivao četiri ili pet novih članica, potvrdio bi
širenje EU-a, politiku otvorenih vrata NATO-a i ojačao savez između
SAD-a i buduće velike Europe. Predsjednik SAD-a koji bi preuzeo te
izazove u povijesnim bi spisima mogao biti zabilježen kao
ujedinitelj starog kontinenta", piše Friedbert Pflueger,
predstavnik CDU-a u njemačkom parlamentu.