US-KRIZA- PB, PD, PS, PN, PL, PP, PR, PG, TR-Obrana-Diplomacija-Špijunaža-Ratovi WT 5. III. GROZNIČAVI STRAH EUROPLJANA OD NOVIH AMERIČKIH RAKETA SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES5. III. 2001.Traži se pojašnjenje"Uz Dicka Cheneya,
Condoleezu Rice i Donalda Rumsfelda, predsjednik Bush okupio je momčad snova kada je u pitanju provedba programa raketne obrane koji je obećao tijekom kampanje. No, unatoč mnogim tvrdnjama koje idu u prilog provedbi plana, raketna obrana za Europljane je i dalje nepoznanica. Za nas je to, u najboljem slučaju, strateški koncept koji treba provesti, u najgorem - politički alibi za novoizabranog predsjednika. Jedan od razloga zbog kojih se cijeli svijet bavi nacionalnom raketnom obranom (NMD) jest taj da nitko točno ne zna o čemu SAD zapravo govori. Najmanja informacija, istinita ili ne, o namjerama nove uprave potiče nekontrolirane reakcije i među saveznicima i neprijateljima SAD-a. NMD je iz mnogo razloga nalik financijskim tržištima, gdje i najmanja količina nesigurnosti potiče nekontrolirano ponašanje. Projekt NMD zapravo još nije pokrenut; u skoro vrijeme neće biti realiziran niti jedan sustav - pa ipak se svi spremaju na najgore. Ako se uprava nada uvjeriti Europljane u potrebu za takvim
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
5. III. 2001.
Traži se pojašnjenje
"Uz Dicka Cheneya, Condoleezu Rice i Donalda Rumsfelda,
predsjednik Bush okupio je momčad snova kada je u pitanju provedba
programa raketne obrane koji je obećao tijekom kampanje. No, unatoč
mnogim tvrdnjama koje idu u prilog provedbi plana, raketna obrana
za Europljane je i dalje nepoznanica. Za nas je to, u najboljem
slučaju, strateški koncept koji treba provesti, u najgorem -
politički alibi za novoizabranog predsjednika.
Jedan od razloga zbog kojih se cijeli svijet bavi nacionalnom
raketnom obranom (NMD) jest taj da nitko točno ne zna o čemu SAD
zapravo govori. Najmanja informacija, istinita ili ne, o namjerama
nove uprave potiče nekontrolirane reakcije i među saveznicima i
neprijateljima SAD-a. NMD je iz mnogo razloga nalik financijskim
tržištima, gdje i najmanja količina nesigurnosti potiče
nekontrolirano ponašanje. Projekt NMD zapravo još nije pokrenut; u
skoro vrijeme neće biti realiziran niti jedan sustav - pa ipak se
svi spremaju na najgore.
Ako se uprava nada uvjeriti Europljane u potrebu za takvim
sustavom, morat će biti veoma jasna glede vrste štita kojeg se nada
realizirati. Europljani ne odbijaju koncept raketne obrane kao
takav. Oni povlače jasnu crtu između projekata koji predstavljaju
istinski strateški interes za sve i onih koji za cilj, izgleda,
imaju tek utažiti naizgled neutaživu opsesiju Amerike da bude
nepovrediva.
Politika zaštite teritorija SAD-a protiv tzv. razbojničkih zemalja
kao što su Irak, Iran i Sjeverna Koreja u Europi neće imati veliku
potporu, čak ni u Velikoj Britaniji. Najveća razlika između dvije
strane koje dijeli Atlantik jest način na koji se prijetnja
percipira. Službeni položaj Washingtona jest taj da bi kupnja veće
količine oružja masovnog uništenja od strane određenog broja
zemalja predstavljala dovoljno veliku prijetnju da opravda
realizaciju NMD-a, dok europski promatrači tvrde da bi
posjedovanje takvog oružja trebalo biti popraćeno jasnom namjerom
da se ono upotrijebi protiv zemalja na Zapadu - što do danas nije
dokazano. (Te razlike u procjeni prijetnje mnogo govore o
nedostatku razmjene dojavnih informacija unutar transatlantske
zajednice te o međusobnim razlikama kada je u pitanju procjena
rizika). U ovom trenutku Europljani nisu spremni preuzeti rizik
izrazitog pogoršanja diplomatskih odnošaja s Rusijom ili onaj
utrke oružjem s Kinom zauzvrat prihvaćajući program obrane s ciljem
odupiranja prijetnji koja nije očita(...).
Druge vrste raketnih obrambenih programa, koji idu dalje od
teritorijalne obrane SAD-a, mogli bi naići na manje otpora u
Europi. Europljani bi, npr., mogli biti otvoreni prema
prijedlozima suradnje glede TMD-a (kopnena raketna obrana). (...)
Zainteresiranost Europljana za TMD ponovno će ovisiti o
sposobnosti uprave da pojasni svoju politiku. TMD pokriva
različite sustave, od štita na taktičkoj razini do obrane dugih
zemalja. Ova verbalna zabuna potkopava mogućnost postizavanja
transatlantskog sporazuma. Iako bi zaštita vojnika predstavljala
osnovu zajedničkog interesa, realizacija tzv. TMD-a u slučaju
obrane Tajvana ili Izraela mogla bi se pokazati mnogo manje
uvjerljivim argumentom. TMD bi u tom slučaju imao mnogo veće
strateške posljedice i bio bi mnogo pogubniji za nastojanja s
ciljem kontrole oružja. Preciznije bi ga trebalo nazivati NMD-om za
druge. Bez nastojanja u smjeru pojašnjavanja ciljeva i uvjeta
raketne obrane, šanse za transatlantski sporazum kada je ovo
ključno pitanje posrijedi u najboljem su slučaju male. Očito je da
ovo od Bushove uprave zahtjeva da zauzme jasan stav glede pitanja
što uopće želi postići. Puko ponavljanje kako je raketna obrana
ćudoredno pitanje neće biti dovoljno da uvjeri skeptične
Europljane", piše Jacques Beltran.