US-KRIZA- PB, PD, PS, PN, PL, PR, PG, TO, TR-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi CHRISTIAN SCIENCE MONITOR 6. III. NE/SPORAZUM O NAORUŽANJU SJEDINJENE DRŽAVETHE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR6. III. 2001.Predah u svezi sporazuma o
naoružanju"Vrijeme je da napravimo pauzu u svezi sa sporazumima o kontroli nuklearnog oružja. Prespori su i premalo učinkoviti. Npr., počeli smo pregovarati glede sporazuma START II 1991. godine, koji do sada nije čak ni odobren. Osim toga, novi sporazumi jednostavno nisu potrebni za ono što želimo postići. Što se SAD-a tiče, predsjednik Bush iskazao je želju za jednostranim smanjenjem našeg nuklearnog arsenala, s ili bez ruskog odobrenja. Na ruskoj, pak, strani, nuklearni arsenal neizbježno propada jer si oni ne mogu priuštiti zamjenu starog oružja novim. U najboljem slučaju, prije kraja ovog desetljeća Rusi će raspolagati s manje od 1000 bojevih glava koje će moći dosegnuti SAD. Mi bismo se, dakle, trebali usredotočiti na osiguravanje toga da se smanjenje provede na obje strane i to dovoljno brzo kako bi čelništvo SAD-a u pokretu za borbu protiv proliferacije bilo potvrđeno. Samo najavljivanje toga kako smo potpisali sporazum, ili da smo jednostrano odlučili smanjiti broj našeg oružja u ovom je
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
6. III. 2001.
Predah u svezi sporazuma o naoružanju
"Vrijeme je da napravimo pauzu u svezi sa sporazumima o kontroli
nuklearnog oružja. Prespori su i premalo učinkoviti. Npr., počeli
smo pregovarati glede sporazuma START II 1991. godine, koji do sada
nije čak ni odobren. Osim toga, novi sporazumi jednostavno nisu
potrebni za ono što želimo postići.
Što se SAD-a tiče, predsjednik Bush iskazao je želju za
jednostranim smanjenjem našeg nuklearnog arsenala, s ili bez
ruskog odobrenja. Na ruskoj, pak, strani, nuklearni arsenal
neizbježno propada jer si oni ne mogu priuštiti zamjenu starog
oružja novim. U najboljem slučaju, prije kraja ovog desetljeća Rusi
će raspolagati s manje od 1000 bojevih glava koje će moći dosegnuti
SAD.
Mi bismo se, dakle, trebali usredotočiti na osiguravanje toga da se
smanjenje provede na obje strane i to dovoljno brzo kako bi
čelništvo SAD-a u pokretu za borbu protiv proliferacije bilo
potvrđeno. Samo najavljivanje toga kako smo potpisali sporazum,
ili da smo jednostrano odlučili smanjiti broj našeg oružja u ovom je
kontekstu zapravo beznačajno. Da bi se bojeve glave uklonile i
rasklopile potrebne su godine, a u našem inventaru danas
raspolažemo s 12.000 nuklearnih bojevih glava.
Alternativa jest skloniti nuklearno oružje na strateški položaj,
što znači pohraniti ih barem 300 milja od mjesta s kojih može biti
lansirano. To bi značilo i pozivanje Rusije da postavi promatrače
na ta strateška mjesta kako bi pratili što se događa.
U ruku od tri ili četiri godine, mogli bismo smanjiti broj
nuklearnih bojevih glava u SAD-u na manje od 1000. Kako Rusi ionako
idu u tom smjeru, skoro je sigurno da će slijediti naš primjer
premještanjem nuklearnog oružja na strateški položaj.
Kada dovršimo ovaj proces, trebali bismo otpočeti pregovore o
sporazumu s ostalih šest nuklearnih sila. Cilj bi bio sporazum
prema kojemu bi svaka strana provela smanjenje broja nuklearnih
raketa na oko 200 svaka, (...). Ovo bi svijet dovelo u veoma
stabilni položaj, a niti jedna nuklearna raketa ne bi bila spremna
na trenutnu upotrebu, nego bi bojeve glave i instrumenti za njihovo
lansiranje mogli bi biti ponovno sastavljeni u slučaju da neka
razbojnička zemlja dođe do nuklearnog oružja i počne njime
prijetiti.
Jedna od glavnih prepreka ovom procesu jest mogućnost da će SAD
izgraditi nacionalnu raketnu obranu unatoč protivljenju mnogih
naših saveznika i naših glavnih suparnika, Rusije i Kine. Dok ne
razriješimo ovaj problem, bit ćemo upleteni u dugotrajne rasprave-
da li, kada i kako ćemo nastaviti s realizacijom nacionalne raketne
obrane. Ovo će nas odvući i od drugih glavnih pitanja koja se tiču
nas i tih zemalja i od rapidnog premještanja nuklearnog oružja na
strateške položaje.
Naši su saveznici zabrinuti zbog slijedećega: ako smo zaštićeni od
nuklearnog napada, bit ćemo manje zabrinuti zbog činjenice da će
oni i dalje biti nezaštićeni. S njihove točke gledišta, to ima
smisla, no ne postoji američki predsjednik koji bi svom narodu
mogao priopćiti kako odustaje od nacionalne raketne obrane, i to u
slučaju da je ona izvediva, jer se našim saveznicima ta zamisao ne
sviđa.
Slično tako, Rusija i Kina tvrde kao žele da ostanemo nezaštićeni u
slučaju da oni nisu u stanju prijetiti nam nuklearnim napadom. Ovo
je, opet, logično s njihove točke gledišta, no irelevantno s naše.
Drugi prigovor nacionalnoj raketnoj obrani jest kako je vjerojatno
da će potaknuti utrku nuklearnim oružjem pa čak i razvrgnuti
postojeći Sporazum o zabrani proturaketnih sustava. Niti jedno od
ovo dvoje nije vjerojatno. Rusi jednostavno nemaju sredstava da se
s nama natječu. Kinezi bi to mogli no već godinama shvaćaju koliko
je malo nuklearnog oružja potrebno za sprječavanje SAD-a u
eventualnoj namjeri da započne nuklearni rat.
Treba znati da Kina danas ima tek 2o-tak nuklearnih bojevih glava
koje mogu doprijeti do SAD-a. U slučaju da Kina podvostruči ili
utrostruči taj broj zbog obrambenog štita koji bismo eventualno
izgradili, to opet za nikoga ne bi trebao biti problem. To zasigurno
ne bi predstavljalo poticaj Japanu, Koreji ili Tajvanu da započnu
izgradnju nuklearnog oružja, jer su već nezaštićeni od stotina
kineskih nuklearnih bojevih glava. Dodatno ugrožena ne bi bila ni
Indija. Što se tiče mogućnosti da bi Rusija ili Kina mogle opozvati
postojeće sporazume glede oružja, isto bi samo pogoršalo njihovu
nuklearnu inferiornost vis-a-vis SAD-a.
Odgovor za SAD jest jednostrano poništiti Sporazum o zabrani
proturaketnih sustava, usredotočiti se na smanjivanje broja našeg
nuklearnog oružja i okrenuti se prema međunarodnom kondominiju s
ciljem uspostave nuklearne stabilnosti u svijetu.
U proteklih 50 godina nije bilo pogodnog trenutka za kontrolu i
ograničavanje nuklearnog oružja. U tom smjeru sada moramo krenuti
hrabro", piše Stansfield Turner, bivši direktor CIA-e.(...)