IT-US-terorizam, zapad, supersila-Politika-Terorizam it - 3.IX. avvenire - fukuyama ITALIJAAVVENIRE3. IX. 2002.Slab bin Ladenov "izazov""1992., tri godina nakon pada berlinskog zida, Francis Fukuyama je u knjizi 'Kraj povijesti'
najavljivao bezuvjetnu pobjedu demokracije i tržišnog gospodarstva, a globalizaciju i tehnološko osuvremenjivanje proglašavao je jedinim snagama sposobnim urediti svijet. Danas Fukuyama, jedan od najuglednijih američkih intelektualaca, profesor ekonomije i međunarodne politike na sveučilištu John Hopkins, priznaje da je poslije ponovno razmotrio svoju tezu.- Profesore Fukuyama, u svojoj knjizi ste rekli da je borba ideologija završila, manje od deset godina kasnije Osama bin Laden pokušao je svoju ideologiju nametnuti terorizmom. Jeste li sada pomislili napisati knjigu 'Povijest je ponovno počela'?= Radim na toj ideji od 11. rujna. Još nisam došao do konačnog zaključka, no mislim da je to u stvarnosti samo privremeni protuudar i da neće izmijeniti proces osuvremenjivanja. Bin Ladenov izazov razmjerno je slab u odnosu na onaj socijalizma. No u tom scenariju ostaju neka pitanja. Sve ovisi o tome kako ćemo
ITALIJA
AVVENIRE
3. IX. 2002.
Slab bin Ladenov "izazov"
"1992., tri godina nakon pada berlinskog zida, Francis Fukuyama je
u knjizi 'Kraj povijesti' najavljivao bezuvjetnu pobjedu
demokracije i tržišnog gospodarstva, a globalizaciju i tehnološko
osuvremenjivanje proglašavao je jedinim snagama sposobnim urediti
svijet. Danas Fukuyama, jedan od najuglednijih američkih
intelektualaca, profesor ekonomije i međunarodne politike na
sveučilištu John Hopkins, priznaje da je poslije ponovno razmotrio
svoju tezu.
- Profesore Fukuyama, u svojoj knjizi ste rekli da je borba
ideologija završila, manje od deset godina kasnije Osama bin Laden
pokušao je svoju ideologiju nametnuti terorizmom. Jeste li sada
pomislili napisati knjigu 'Povijest je ponovno počela'?
= Radim na toj ideji od 11. rujna. Još nisam došao do konačnog
zaključka, no mislim da je to u stvarnosti samo privremeni
protuudar i da neće izmijeniti proces osuvremenjivanja. Bin
Ladenov izazov razmjerno je slab u odnosu na onaj socijalizma. No u
tom scenariju ostaju neka pitanja. Sve ovisi o tome kako ćemo
prevladati neposrednu krizu koju je izazvao terorizma. Nešto drugo
zabrinjava me više od bin Ladena, a to je duboki jaz koji sve više
odvaja Ameriku i Europu.
- Jaz nastao uslijed učinaka 11. rujna i Bushovog rat protiv
terorizma?
= Ne mislim da je krivnja samo Bushova. Ova je vlada sigurno manje
oprezna spram drugih u retorici, no nije prva koja ne dijeli
europsko gledanje na demokraciju. Clinton je, primjerice, potpisao
sporazum o okolišu, mada je znao da ga američki Kongres nikada neće
ratificirati. Spor između dvije obale Atlantika postojao je prije
11. rujan i mnogo se više odnosi na sadržaj nego na formu.
Europljani zapravo međunarodnu zajednicu smatraju krajnjim
izvorom demokratskog legitimiteta. Za Amerikance, međutim, ne
postoji viši izvor od demokratske i ustavne države. Potpora
međunarodnim ustanovama, dakle, prema Amerikancima može biti
potpuno legitimno dana i uskraćena. Te razlike će odnose između
Europe i Sjedinjenih Država učiniti još napetijima.
- Obzirom na te duboke razlike. Može li se još govoriti o jednom
Zapadu?
= Da, zapad je jedan. Dijelimo duboke vrijednosti. Radi toga moramo
paziti da ne pogoršamo taj sukob. Točke neslaganja ne trebaju
zakloniti zajedničke vrijednosti. To je stanje koje traži kontrolu
i diplomatske sposobnosti obiju strana. (...)
- Vi, dakle ne mislite da je 11. rujan ustanovio novi sukob
ideologija, ili civilizacija?
= Ne, jer cilj rata protiv terorizma nije islam, već ova doktrina
koja se razvila tridesetih godina, taj razmjerno novi radikalizam,
koji nije tradicionalni oblik Islama, tako da su njegovi zakleti
neprijatelji svjetovni zapad koliko i liberalni Islam. Same
muslimanske zemlje imaju interes boriti se protiv tog oblika
ekstremizma. Pojmovi koji su korišteni posljednjih mjeseci, poput
islamski terorist, proizveli su veliku zbrku. No potrebno je
objasniti da se ne radi o sukobu civilizacija, zapada protiv
islama, nego o maloj skupini ekstremista koji žele nametnuti svoju
viziju svijeta.(...)", razgovarala Elena Molinari.