IT-US-supersila, integracija-Politika it 10. VIII. la stampa - fukuyama o eu i sad ITALIJALA STAMPA10. VIII. 2002.Nejedinstveni"Za zapadne demokracije Osama bin Laden, Al Qaida, talibani, a šire radikalni islamizam - postavljaju
ideološke izazove u nekim vidovima ozbiljnije od onih koje je utjelovljivao komunizam. No dugoročno je teško u islamu vidjeti realnu alternativu upravljanja za društva koja postoje u stvarnom svijetu. Osim što nudi slabu privlačnost nemuslimanima, radikalni islamizam ne zadovoljava ni težnje većine samih muslimana. Znamo, primjerice, koliko je nepopularan u zemljama koje su posljednjih godina upoznale teokratske vlade islamskog nadahnuća, kao u Iranu i Afganistanu. Sa svojim oružjima za masovno uništavanje fundamentalistički fanatici mogu predstavljati ozbiljnu i neposrednu prijetnju, ali su daleko od toga da stvore pravi ideološki izazov.Atentati 11. rujna mogu izgledati kao zaustavljanje, ali će modernizacija i globalizacija i dalje biti strukturalna načela međunarodne politike. No islamski je terorizam potaknuo nekoliko važnih pitanja. Trebamo ocijeniti održivost koncepta 'zapada' i utvrditi hoće li Sjedinjene Države i njihova vanjska politika
ITALIJA
LA STAMPA
10. VIII. 2002.
Nejedinstveni
"Za zapadne demokracije Osama bin Laden, Al Qaida, talibani, a šire
radikalni islamizam - postavljaju ideološke izazove u nekim
vidovima ozbiljnije od onih koje je utjelovljivao komunizam. No
dugoročno je teško u islamu vidjeti realnu alternativu upravljanja
za društva koja postoje u stvarnom svijetu. Osim što nudi slabu
privlačnost nemuslimanima, radikalni islamizam ne zadovoljava ni
težnje većine samih muslimana. Znamo, primjerice, koliko je
nepopularan u zemljama koje su posljednjih godina upoznale
teokratske vlade islamskog nadahnuća, kao u Iranu i Afganistanu. Sa
svojim oružjima za masovno uništavanje fundamentalistički
fanatici mogu predstavljati ozbiljnu i neposrednu prijetnju, ali
su daleko od toga da stvore pravi ideološki izazov.
Atentati 11. rujna mogu izgledati kao zaustavljanje, ali će
modernizacija i globalizacija i dalje biti strukturalna načela
međunarodne politike. No islamski je terorizam potaknuo nekoliko
važnih pitanja. Trebamo ocijeniti održivost koncepta 'zapada' i
utvrditi hoće li Sjedinjene Države i njihova vanjska politika
postati središnji problemi međunarodne politike. ...)
Kraj povijesti koji je na kao jedine moguće alternative ukazivao na
liberalnu demokraciju i tržišno gospodarstvo trebao je biti
pobjeda vrijednosti i institucija cijelog zapada, a ne samo
Sjedinjenih Država. Hladni rat vođen je od strane saveza koji su se
stvorili u ime zajedničkih vrijednosti slobode i demokracije, a
ipak se stvorio jaz između Europljana i Amerikanaca. Nestala je
opcija jedinstvene percepcije svijeta. Ima li još uvijek smisla
govoriti o 'zapadu' u 21. stoljeću? Ili pak crta raskola glede
globalizacije više ne dijeli zapad od ostatka svijeta, nego
Sjedinjene Države od ostatka svijeta? Nakon govora o 'osovini zla'
spor između Sjedinjenih Država i Europe poglavito se odnosi na
unilateralizam prvih i njihovog odnosa spram međunarodnog pravnog
sustava: povlačenje iz protokola iz Kyota o globalnom
zatopljavanju, izostalo ratificiranje sporazuma iz Ria de Janeira
o bio-različitosti, povlačenje iz sporazuma o raketama, odbijanje
zabrane protupješačkih mina, odnos prema zatvorenicima u
Guantanamu, odbijanje konvencija glede biološkog naoružanja i, u
novije vrijeme, neprijateljstvo spram Međunarodnog kaznenog
suda.
No u očima Europljana najteži aspekt unilateralizma Bushove
administracije je namjera da zbaci sadašnji irački režim ako je
potrebno i pomoću vojske Sjedinjenih Država. Govor iz siječnja
označava promjenu pravca u vanjskoj politici Sjedinjenih Država
koje su s odvraćanja prešle na otvorenu borbu protiv terorizma.
(...)
Europska točka gledanja jest da Europa nastoji stvoriti čvrsti
međunarodni poredak prikladan potrebama vremena nakon hladnog
rata, svijet lišen ideoloških sukoba i vojnih rivaliteta širih
razmjera koji bi nastojao sukobe riješiti kroz dogovor, dijalog i
pregovore. Europljani zaziru od ideje doktrine otvorenog rata
protiv terorista i zemalja koje sponzoriraju terorizam, a po kojoj
samo Sjedinjene Države odlučuje kada i kako treba uporabiti silu. U
godinama koje će doći transatlantske odnose će neuralgičnim
učiniti duboko načelno pitanje koje se ne odnosi na vrijednosti
liberalne demokracije nego na krajnji izvor legitimizacije
demokracije.
Amerikanci nisu skloni priznati niti jedan izvor legitimizacije
višim od ustavne nacionalne države. Neka međunarodna organizacija
uživa legitimnost, jer ju je priznala demokratska većina u
sporazumnom ugovaračkom procesu. Ugovorne strane mogu odbiti
priznati tu legitimnost u bilo kojem trenutku. Međunarodne
organizacije i međunarodno pravosuđe ne postoje izvan te vrste
dragovoljnog dogovora između suverenih nacija. Za Europljane
demokratski legitimitet izlazi iz volje međunarodne zajednice
mnogo šire od bilo koje pojedinačne nacije. Ta zajednica nije
utjelovljena ni u kakvom globalnom ustavnom poretku nego
legitimnost predaje postojećim međunarodnim ustanovama, koje vidi
kao njen integralni dio. U tom smislu mirovne snage koje djeluju u
bivšoj Jugoslaviji nisu plod jednostavnog dogovora između vlada
nego moralni izraz volje i normi šire međunarodne zajednice. Kazalo
bi se da je ekstremna obrana nacionalnog suvereniteta koju vodi
senator Sjedinjenih Država Jesse Helms svojstvena određenom dijelu
desnice Sjedinjenih država, dok bi ljevica bila
internacionalistička kao i Europljani.
No to je točno u pogledu sigurnosti i međunarodne politike, ali
potpuno pogrešno ako pogledamo ekonomsku stranu. Ljevica ne
priznaje nikakav poseban legitimitet ni Svjetskoj trgovinskoj
organizaciji niti bilo kojem drugom međunarodnom tijelu
gospodarske prirode. Podozriva je spram WTO-a kada ovaj u ime
slobodnog tržišta dovodi u pitanje zakone o okolišu ili radu, te je
u tom pitanju nepovjerljiva kao i Helms. Modeli američkog
unilateralizma i europskog multilateralizma odnose se poglavito na
pitanja sigurnosti i vanjske politike, a tek sekundarno na teme
zaštite okoliša.(...)
Mnogi su Amerikanci uvjereni da je nakon 11. rujna svijet postao
opasniji. Vjeruju kako bi neki čelnik poput Saddama Huseina ako bi
imao nuklearno oružje da bi ga dao teroristima i da je to opasnost za
zapadnu civilizaciju. Svijest o toj prijetnji podloga je novoj
doktrini 'preemptiona' i spremnosti Sjedinjenih Država da se
unilateralno bore bilo gdje u svijetu. Suprotno tome, za mnoge je
Europljane je 11. rujan izolirani događaj u kojemu je Osama bin
Laden imao sreće pri postizanju punog pogotka, no događaj koji nema
velike vjerojatnosti za ponavljanje radi povećanja nadzora.
Europljani misle da su slabi izgledi da bi Saddam mogao svoj
nuklearni arsenal otvoriti teroristima, te da on može biti
'zauzdan'.
Nije potrebno napasti Irak, dovoljno je na teren dovesti ista
sredstva odvraćanja poput onih nakon Zaljevskog rata. I na kraju,
misle da terorizam islamskog porijekla nije prijetnja za zapad kao
takav, nego akcija usredotočena na Sjedinjene Države kao odgovor na
njihovu politiku na Bliskom istoku i Perzijskom zaljevu. Jaz koji
se stvorio između Europe i Sjedinjenih država u 2002. mnogo je više
od prolazne reakcije spram Bushove administracije ili međunarodne
situacije nakon 11. rujna. On održava dva suprotstavljena odgovora
koja zapadna civilizacija daje na pitanje na čemu počiva
demokratski legitimitet", izvadak s konferencije koju je 8.
kolovoza u Melbournu za Center of Independent studies održao
profesor Fukuyama.