DE-US-E-SAD-UN-MKS-Organizacije/savezi-Sudovi-Obrana-Ratovi nj 10. VII. SZ prosper: svjetski sud potkopava vijeće sigurnosti NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG10. VII. 2002.Prosper: "Zloporaba nije isključena"U interviewu s novinarom Nicom
Friedom posebni izaslanik američkog predsjednika Pierre-Richard Prosper "brani otpor SAD Međunarodnom kaznenom sudu"."Spor oko Međunarodnog kaznenog suda opterećuje europsko-američke odnose i ugrožava nastavak mirovne misije UN u Bosni. Američki predsjednik George W. Bush imenovao je Pierrea-Richarda Prospera posebnim izaslanikom za pitanja ratnih zločina. U razgovoru za list američki izaslanik brani tvrd stav SAD.- Veleposlaniče Prosper, čini se da je veto Sjedinjenih Država u Vijeću sigurnosti iznenadio Europljane. Zar se tako odnosi prema saveznicima?= Nije moguće da je takav stav ikoga iznenadio. Odavno smo naveli naše prigovore.- Jesu li Europljani podcijenili odlučnost američke vlade?= Čini se da jesu. Ostale nas države nisu shvatile dovoljno ozbiljno. Ulaganjem veta samo smo potvrdili naš stav da pod pravosudnu nadležnost suda mogu spadati samo one države koje
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
10. VII. 2002.
Prosper: "Zloporaba nije isključena"
U interviewu s novinarom Nicom Friedom posebni izaslanik američkog
predsjednika Pierre-Richard Prosper "brani otpor SAD Međunarodnom
kaznenom sudu".
"Spor oko Međunarodnog kaznenog suda opterećuje europsko-američke
odnose i ugrožava nastavak mirovne misije UN u Bosni. Američki
predsjednik George W. Bush imenovao je Pierrea-Richarda Prospera
posebnim izaslanikom za pitanja ratnih zločina. U razgovoru za list
američki izaslanik brani tvrd stav SAD.
- Veleposlaniče Prosper, čini se da je veto Sjedinjenih Država u
Vijeću sigurnosti iznenadio Europljane. Zar se tako odnosi prema
saveznicima?
= Nije moguće da je takav stav ikoga iznenadio. Odavno smo naveli
naše prigovore.
- Jesu li Europljani podcijenili odlučnost američke vlade?
= Čini se da jesu. Ostale nas države nisu shvatile dovoljno
ozbiljno. Ulaganjem veta samo smo potvrdili naš stav da pod
pravosudnu nadležnost suda mogu spadati samo one države koje
prihvaćaju njegovu jurisdikciju.
- Zašto je Vi ne prihvaćate?
= Zato što statut MKS-a ima određenih nedostataka. On potkopava
autoritet Vijeća sigurnosti UN. Po Povelji UN, samo VS UN može
donositi odluke o radnjama koje utječu na međunarodnu sigurnost.
Zahvaljujući MKS-u, u taj se proces može uključiti i tužitelj,
dakle, pojedinac. To je naš najveći prigovor. Naime, time navedena
osoba stječe pravo definiranja je li u određenom slučaju počinjena
agresija, odnosno je li povrijeđena međunarodna sigurnost. Time je
nekontrolirana moć položena u ruke pojedinih tužitelja. Smatramo
da je to opasno.
- Zašto?
= Uzmite za primjer sud UN za područje bivše Jugoslavije.
Utemeljenju tog suda prethodila je politička rasprava u Vijeću
sigurnosti UN, koja je urodila sviješću o složenoj situaciji i
ispravnim odlukama. Ako pak takvu odluku donosi pojedinac, to može
rezultirati eskalacijom sukoba.
- Kritičari Vaše pozicije tvrde da će se MKS ionako aktivirati tek u
slučaju izostanka reakcije nacionalnih sudova.
= No, statut također omogućuje MKS-u preispitivanje nacionalnih
odluka. Drugim riječima: ako je optuženik oslobođen optužbe, MKS
može reći da se ne slaže s oslobađajućom presudom.
- U pismu upućenom američkom ministru vanjskih poslova Colinu
Powellu glavni tajnik UN Kofi Annan napisao je da je 'vrlo malo
vjerojatno' da će američki vojnici ikada biti optuženi pred MKS-om?
Zar Vam to nije bilo uvjerljivo?
= Ne. I dalje postoji mogućnost podizanja optužnice protiv
američkih vojnika. Moramo to shvatiti ozbiljno. Moja zadaća nije
spekuliranje o vjerojatnosti. I povijest nas uči nešto drugo: u
ratu na Kosovu pojavio se prigovor da su SAD počinile ratne zločine.
No, istraga koju je proveo haaški sud opovrgnula je takve tvrdnje. U
tom je slučaju sve dobro prošlo. No, kako da budemo sigurni da će
odgovornost uvijek biti povjerena razumnim ljudima? Nedovoljno je
pozornosti posvećeno još jednom problemu: naime, statut MKS-a ni u
kom slučaju ne promiče razvoj demokratskih struktura. Naprotiv, on
dopušta državama da svoju odgovornost za pravno sankcioniranje
zločina svale na leđa MKS-a.
- Obrnuto bi se moglo reći da se SAD kao posljednja supersila opiru
bilo kakvoj kontroli.
= SAD se ne namjeravaju izdvojiti iz međunarodne zajednice. Mi
snosimo odgovornost u okviru te zajednice i postupamo sukladno toj
odgovornosti. To je prirodan poredak stvari u svijetu. Istodobno se
pak čini da MKS pokušava djelovati izvan tog poretka.
- U Europi jača dojam da SAD vode računa o tome da su sastavni dio
međunarodne zajednice samo kada im to donosi korist. Priča se o
multilateralizmu a la carte.
= Svaka država ima pravo štititi svoje interese. Ne treba uvijek
slijediti gomilu ali treba moći s njom surađivati. Mi to i činimo.
- MKS postaje besmislen ako u njemu ne sudjeluju Sjedinjene
Države.
= To je nesporazum. Države koje su prihvatile statut MKS-a smatraju
da bi taj sud trebao moći suditi svakome. Mi pak smatramo statut
sporazumom u kojem nismo partner - zašto bi nas, dakle, njegove
odredbe trebale obvezivati?
- Gdje tražiti rješenje kako bi mandat u Bosni bio spašen?
= U statutu MKS-a postoji član 16 po kojem Vijeće sigurnosti UN može
suspendirati istragu na godinu dana. Želimo rezoluciju koja će se
nadovezati na taj član i unaprijed istaknuti da MKS ne može kazneno
goniti nijednog sudionika misije u Bosni. To bi moglo biti
rješenje.
- U tom ćete se slučaju za godinu dana suočiti s istim problemom.
= Točno, ali imat ćemo godinu dana vremena da uvjerimo ostale
države.