US-haag-Organizacije/savezi-Kriminal-Diplomacija-Strana pomoć nj 2. VII. SZ: amerika želi biti suverena NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG2. VII. 2002.Amerika je otok"Sjedinjene Države izabrale su upravo dan rođenja Međunarodnog kaznenog
suda da novopridošlici jasno dadu do znanja da je zapravo neželjeno dijete. Vlada Georgea Busha nije privukla pozornost priopćenjem ili govorom već je izabrala posebno veliko rezonantno tijelo iz kojeg će udarci još dugo odjekivati: riječ je Vijeću sigurnosti UN. Ono što su dosada tek mračno nagovješćivale, Sjedinjene su Države sada pretvorile u ozbiljan, gotovo nerješiv politički problem: postoji izravna veza između MKS-a i mirovnih vojnih i policijskih misija pod mandatom UN.Navedeno je povezivanje identično ucjeni: ili ćete ispuniti naše uvjete u vezi s MKS-om ili će se čitav sustav UN-ovih misija uspostave i očuvanja mira urušiti. Tu ne pomažu nikakva uljepšavanja: prijetnja vetom ne odnosi se samo na 46 američkih policajaca u okviru policijske postrojbe u Bosni, čiji bi mandat sada trebao biti produžen. Logika argumenta usmjerena je na čitav sustav operacija Ujedinjenih naroda općenito.SAD zahtijevaju da njihovi vojnici i policajci koje su na terenu
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
2. VII. 2002.
Amerika je otok
"Sjedinjene Države izabrale su upravo dan rođenja Međunarodnog
kaznenog suda da novopridošlici jasno dadu do znanja da je zapravo
neželjeno dijete. Vlada Georgea Busha nije privukla pozornost
priopćenjem ili govorom već je izabrala posebno veliko rezonantno
tijelo iz kojeg će udarci još dugo odjekivati: riječ je Vijeću
sigurnosti UN. Ono što su dosada tek mračno nagovješćivale,
Sjedinjene su Države sada pretvorile u ozbiljan, gotovo nerješiv
politički problem: postoji izravna veza između MKS-a i mirovnih
vojnih i policijskih misija pod mandatom UN.
Navedeno je povezivanje identično ucjeni: ili ćete ispuniti naše
uvjete u vezi s MKS-om ili će se čitav sustav UN-ovih misija
uspostave i očuvanja mira urušiti. Tu ne pomažu nikakva
uljepšavanja: prijetnja vetom ne odnosi se samo na 46 američkih
policajaca u okviru policijske postrojbe u Bosni, čiji bi mandat
sada trebao biti produžen. Logika argumenta usmjerena je na čitav
sustav operacija Ujedinjenih naroda općenito.
SAD zahtijevaju da njihovi vojnici i policajci koje su na terenu
angažirali Ujedinjeni narodi budu općenito izuzeti od kaznenog
progona MKS-a. Ne bude li taj uvjet ispunjen, Washington više neće
slati svoje vojnike da sudjeluju u operacijama UN-a. Budući pak da
nijedna važna operacija koju su proteklih godina odobrili
Ujedinjeni narodi ne bi bila moguća bez Sjedinjenih Država, jedina
moguća konzekvenca jest sljedeća: Amerika će ubuduće potpuno
neovisno o međunarodnim (obvezama sama odlučivati o tome kada će i
gdje angažirati svoje vojnike. Nadalje, SAD će i povlačiti svoje
vojnike kad im se prohtije - čak i u aktualnom slučaju Bosne, gdje
strategija strpljivog i mukotrpnog rada na obnovi rađa prvim
plodovima i zahtijeva upornost. Kroz tu konzekvencu prijetnja
vetom prerasta u dosada najoštriji napad SAD na međunarodno pravo,
dakle na primamljivu zamisao da suvremene države u međusobnim
odnosima trebaju prihvatiti kao svoju vodilju zakone a ne snagu.
Nepovjerenje većine u Washingtonu prema toj ideji raslo je
godinama. Utemeljeno je na dubokoj nesklonosti svim
multinacionalnim organizacijama koje Amerika ne može
kontrolirati, odnosno čije su procedure američkom političkom
stroju previše strane ili previše složene. No, spomenuto se
nepovjerenje hrani u prvom redu pretjeranim strahom od gubitka
suvereniteta. Taj strah prožima čitavu povijest te zemlje.
Najnoviji val straha izvire iz postreaganovskog doba - zavaljao se
u Kongresu pod vodstvom republikanaca, gdje je skupina političara,
previše sklona pojednostavljivanju, naricala iz unutarpolitičkih
motiva nad rasprodajom Amerike Ujedinjenim narodima.
Unutarpolitičke čarke prerasle su u međuvremenu u vanjskopolitički
pozicijski rat - gospoda iz Kongresa sjede danas u vladi.
Na prvi, površan pogled američka straahovanja nisu sasvim
neutemeljena: što bi se, primjerice, dogodilo da Kina podigne
optužnicu protiv pilota bombardera, koji su za vrijeme rata na
Kosovu razorili zgradu njezina veleposlanstva u Beogradu? Gdje je
granica koja dijeli zloglasnu 'maglu rata' od povreda međunarodnog
ratnog prava - primjerice, u slučaju utvrde Masar-i-Sharif na
sjeveru Afganistana? Očevi MKS-a pronašli su odgovor na to pitanje
koji bi trebao umiriti i Sjedinjene Države. Naime, odredbe
postavljaju uske granice međunarodnom kaznenom progonu,
isključuju samovolju, načelno daju prednost nacionalnom kaznenom i
vojnom pravosuđu - bez obzira na ishod suđenja. Dakle, strah
Amerike od kaznenog suda jest histeričan i ne odolijeva mirnom
preispitivanju.
No, Washingtonu ionako nije stalo do takvog preispitivanja. Odavno
je kazneni sud nabijen simboličnim značenjem baš kao i Protokol iz
Kyota i odredba o zabrani mina. Cilj SAD nije uvođenje pravnih
standarda u složeni sustav međunarodnih odnosa - već izmicanje
ovisnosti o stranim čimbenicima. Washington sustavno reducira
svoje obveze u svijetu jer ih smatra teretom. Bushova vlada želi
opcije a ne precizne obveze, želi ad-hoc saveze a ne saveznike.
Dakle, prevladala je unilateralna škola mišljenja, koja želi da SAD
djeluju samo s pozicije snage i neovisnosti.
Puno se nagađalo o uistinu značajnim konzekvencama 11. rujna. Za
suvremeni svijet i zapadni sustav vrijednosti te konzekvence
obuhvaćaju nepovjerenje Amerike i njezino precjenjivanje
vlastitih mogućnosti. Obje su navedene konzekvence strahovito
opasne zato što svijet čine manje predvidivim. Konačna odluka o
dokončanju mandata u Bosni uzdrmala bi cijelu regiju. Sama Amerika
morat će platiti najvišu cijenu tog poteza jer će uništiti sustav
koji je nekoć legitimirao njezinu snagu i autoritet", upozorava na
kraju komentara Stefan Kornelius.