DE-US-S-KOMENTARI-Sudovi-Politika nj 1.VII.-fr-mks i sad NJEMAČKAFRANKFURTER RUNDSCHAU1. VII. 2002.Svjetska sila protiv svjetskoga suda"Trebao bi to biti napredak. Od 1. srpnja 2002. ratni se zločinci moraju bojati svojeg posve
privatnog najnovijeg suda. Glavni tužitelj i sudac Međunarodnog kaznenog suda (MKS) u Haagu bit će imenovani tek idućeg proljeća. No datum stupanja na snagu prije četiri godine usvojenog Rimskog statuta vrijedi: mučitelji u odorama, silovatelji po zapovijedi ili masovni ubojice u državnim palačama od danas moraju odgovarati za svoja nedjela. Ako zakažu nacionalni sudovi i ako tako hoće svjetski sud.To bi trebao biti kvantni skok u međunarodnom pravu. Statut Međunarodnog kaznenog suda potpisalo je 120 država. Do sada ga je ratificiralo 69 država. Još za pregovora SAD je preuzeo ulogu kočničara. Za ratifikaciju sporazuma kojega je potpisao još 2001., Bill Clinton se više nije zalagao. Od tada su u pitanjima međunarodnoga prava vladali obijesno dezinformirani političari iz američkog kongresa. Optužba iz Washingtona glasi da pred sudom kojega Washington ne može nadzirati, treba očekivati montirane procese protiv američkih državljana. Činjenicu da je to od početka
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
1. VII. 2002.
Svjetska sila protiv svjetskoga suda
"Trebao bi to biti napredak. Od 1. srpnja 2002. ratni se zločinci
moraju bojati svojeg posve privatnog najnovijeg suda. Glavni
tužitelj i sudac Međunarodnog kaznenog suda (MKS) u Haagu bit će
imenovani tek idućeg proljeća. No datum stupanja na snagu prije
četiri godine usvojenog Rimskog statuta vrijedi: mučitelji u
odorama, silovatelji po zapovijedi ili masovni ubojice u državnim
palačama od danas moraju odgovarati za svoja nedjela. Ako zakažu
nacionalni sudovi i ako tako hoće svjetski sud.
To bi trebao biti kvantni skok u međunarodnom pravu. Statut
Međunarodnog kaznenog suda potpisalo je 120 država. Do sada ga je
ratificiralo 69 država. Još za pregovora SAD je preuzeo ulogu
kočničara. Za ratifikaciju sporazuma kojega je potpisao još 2001.,
Bill Clinton se više nije zalagao. Od tada su u pitanjima
međunarodnoga prava vladali obijesno dezinformirani političari iz
američkog kongresa. Optužba iz Washingtona glasi da pred sudom
kojega Washington ne može nadzirati, treba očekivati montirane
procese protiv američkih državljana. Činjenicu da je to od početka
bio samo izgovor za odbijanje, odavno su svojim argumentima
dokazale organizacije za ljudska prava, međunarodne odvjetničke
udruge a i ostale države potpisnice.
Međunarodna je zajednica ogorčeno primila na znanje da će svjetski
sud izricati pravdu bez potpore 'neizbježne' svjetske sile. Još
uvijek bolje od ad hoc sudova za Jugoslaviju i Ruandu koji djeluju
po načelu nečiste savjesti, držali su zapadni diplomati. I potajno
se nadali da će se SAD na kraju ipak distancirati od Rusije, Kine,
Indije, Izraela i mnogih islamskih država čija alergija na
međunarodno pravo ima svojih zlih razloga.
Uzalud. Jer pod Georgeom W. Bushom SAD se iz kočničara
međunarodnoga prava pretvorio u sabotere MKS-a. Prije šest tjedana
Bush je poništio potpis svojega prethodnika na Rimskom statutu - do
sada povijesno jedinstveni čin fobije od ugovora. Od tada
Washington vodi usredotočenu kampanju protiv kaznenoga suda. I to
sredstvima koja možda pristaju nekoj imperiji ali ne demokraciji sa
zahtjevima kakve ima SAD. Do sada zadnji korak u sabotaži je
prijetnja Bushove administracije da će mandat Ujedinjenih naroda u
Bosni produljiti samo ako UN-ovo Vijeće sigurnosti sve sudionike
mirovne misije izuzme od mjerodavnosti MKS-a. Rezolucije donijete
pod izgovorom 'poboljšanja djelotvornosti' iznova bi definirale
obveze država potpisnica prema MKS-u i izmakle načelnoj zabrani
imuniteta po članku 27. Vijeće sigurnosti koje pristaje na takvu
rezoluciju, legitimira naknadnu preradu multilateralnih ugovora
na prigovor SAD-a.
No povijesno nije bez usporednica da se jedna velika sila brani od
ograničavanja svoje suverenosti kroz međunarodne ustanove. I
pitanje tko će upravljati haaškim sucima je opravdano, ako se
primjerice sud za Jugoslaviju drznuo prisilno dovesti novinare kao
svjedoke. I osjetljivost SAD-a u odnosu na njegove vojnike je
razumljiv, jer je njihova vojna i politička ugroza ipak najveća. No
to je bio materijal pregovora u Rimu na kojima je SAD sa svojim
prigovorima bez daljnjega mogao uspjeti. A to bi bio materijal za
kompromis u New Yorku. No ne može se prihvatiti politika koja po
pitanjima kaznenoga suda nikada nije bila zainteresirana za
rješenje izvan vlastitog kategoričkog odbijanja. Koja je sve češće
kršila temeljna načela diplomatske pristojnosti. I koja u
međuvremenu pribjegava perfidnim i ucjenjivačkim sredstvima kako
bi međunarodnom pravu koje se dalje razvija, nametala svoje
uvjete.
Spor oko MKS-a postat će egzemplaran transatlantski sukob koji će
dopustiti da stalne članice Vijeća sigurnosti i pokretačke snage
statuta, zemlje poput Velike Britanije, Francuske i Njemačke
nastupe protiv SAD-a. Samo ako se usude! Isplatilo bi se, jer u igri
je više toga: međunarodno pravo protiv posebnoga prava,
diplomacija umjesto diktata, multilateralizam protiv
unilateralizma, diferencijacija argumenata umjesto raspirivanja
pretjeranih strahova - pa makar to Europu stajalo svršetka misije u
Bosni bez SAD-a.
SAD će tada sam sa sobom morati zaključiti zašto Bushova
administracija u Bosni ugrožava mirovnu misiju s kojom je još
nedavno pokazivala svoju moralnu i praktičnu nadmoć nad Starim
svijetom. Zašto George W. Bush stalno podupire predrasude o
'dvostrukim standardima' SAD-a, čijim postojanjem sada pojašnjava
otpor Međunarodnom kaznenom sudu. I zašto kod globalne projekcije
vlastite moći temeljno načelo SAD-a o vladavini prava ne bi više
trebalo vrijediti izvan državnih granica", piše komentator lista
Rolf Paasch.