IT-US-supersila-Politika IT-12. VI.REPUBBLICA- MRŽNJA PREMA AMERICI ITALIJALA REPUBBLICA12. VI. 2002.Zašto toliko mržnje prema Amerike"Devet mjeseci nakon 11. rujna pitanje koje izgleda još progoni većinu Amerikanaca je slijedeće:
'Zašto nas mrze?'. Prijatelji i neprijatelji odgovaraju 'mi vas ne mrzimo, jednostavno vas ne volimo koliko bi vi željeli'. No prema Americi postoje srdžba, neprijateljstvo pa i bijes, a zapitati se 'zašto?' odraz je nesigurnosti 11. rujna.(...)Eto četiri razloga, nazovimo ih i Jahačima mržnje, koje daju poneku naznaku zašto nismo uvijek voljeni: golema moć, licemjerje, ponižavanje i homogenizacija.1) Golema moć: pad Sovjetskog Saveza i kraj hladnog rata izgledali su kao da ukazuju na američku pobjedu, koja je okončala bipolarnost i iz Amerike napravila jedinu preostalu supersilu (na to je mislio Fukuyama kada je govorio o 'kraju povijesti'). No vlast podrazumijeva odgovornost. Trebamo prestati biti skromni prema našoj moći: za druge je naša moć stvarna, a mi moramo odgovorno njome upravljati. (...) Nikada nećemo biti voljeni radi naše moći, no možemo biti poštovani pa čak nam se može i diviti ako ćemo njome
ITALIJA
LA REPUBBLICA
12. VI. 2002.
Zašto toliko mržnje prema Amerike
"Devet mjeseci nakon 11. rujna pitanje koje izgleda još progoni
većinu Amerikanaca je slijedeće: 'Zašto nas mrze?'. Prijatelji i
neprijatelji odgovaraju 'mi vas ne mrzimo, jednostavno vas ne
volimo koliko bi vi željeli'. No prema Americi postoje srdžba,
neprijateljstvo pa i bijes, a zapitati se 'zašto?' odraz je
nesigurnosti 11. rujna.(...)
Eto četiri razloga, nazovimo ih i Jahačima mržnje, koje daju poneku
naznaku zašto nismo uvijek voljeni: golema moć, licemjerje,
ponižavanje i homogenizacija.
1) Golema moć: pad Sovjetskog Saveza i kraj hladnog rata izgledali
su kao da ukazuju na američku pobjedu, koja je okončala bipolarnost
i iz Amerike napravila jedinu preostalu supersilu (na to je mislio
Fukuyama kada je govorio o 'kraju povijesti'). No vlast
podrazumijeva odgovornost. Trebamo prestati biti skromni prema
našoj moći: za druge je naša moć stvarna, a mi moramo odgovorno
njome upravljati. (...) Nikada nećemo biti voljeni radi naše moći,
no možemo biti poštovani pa čak nam se može i diviti ako ćemo njome
znati odgovorno upravljati, dosljedno i učinkovito, kako bi se
suočili s problemima Zemlje - bili oni ili ne uzrokovani od nas.
2) Licemjerje: moćne se nacije nikada ne voli: no moćne nacije koje
djeluju licemjerno i nedosljedno često su omražene. Amerika se drži
za (prilično točno) demokratsku naciju rođenu iz revolucije i u
svojem modernom identitetu stvorenu iz borbi za integraciju,
jednakost i opće blagostanje. No dok zagovara te vrijednosti,
Amerika često djeluje u ime uskih nacionalnih interesa koji su, u
najboljem slučaju, u samo dalekoj vezi s tim vrijednostima. Njezina
dvostruka ovisnost od opijuma i nafte, primjerice često je
nadvladala nad njenim angažmanima za demokraciju. Njezino traganje
za sigurnim ambijentom za trgovinu, za njezine multinacionalne
tvrtke, navodi na zapostavljanje pitanja ljudskih prava i welfarea
i to obeščašćuje njenu idealističku retoriku.
Jedan vrlo jednostavna način da nas ljudi prestanu mrziti je
davanje konkretne potpore demokraciju koju u teoriji potpisujemo,
ili da se barem prestanemo suprotstavljati i postavljati klipove
onima koji u to u svijetu stvarno nastoje i činiti.
3) Poniženje: postoji bezbroj pitanja gospodarske nepravde
(rastući jaz između bogatih i siromašnih na globalnom tržištu,
isključivanje (veliki dio Afrike izbrisan je s lica zemlje kada se
radi o globalnoj trgovini), i iskorištavanje (politike Svjetske
trgovinske organizacije i Međunarodnog monetarnog fonda često
izgledaju kao da privilegiraju one koji ulaže na štetu mjesnih
društvenih programa), koje siju srdžbu i bijes.
Nisu bogatstvo i moć Amerike ti koji po sebi izazivaju bijes, već
poniženje koje je arogantna uporaba tih resursa katkad nanijela.
(...)
4) Homogenizacija: narodi trećeg svijeta, a među njima i islamski
narodi, imaju dva velika straha: prva je da bi njihova djeca mogla
biti isključena iz procesa modernizacije, ostavljena izvan
globalne mreže trgovine, dobara i kulturalnih resursa koji
određuju suvremeni napredak i stvaraju pretpostavke za
demokraciju. Drugi je strah da će njihova djeca biti integrirana u
proces modernizacije, iskvarena istim blagostanjem kojemu
teže.(...)
Mora postojati drugi mogući izbor, osim reakcionarnih mula i
sveprisutnih trgovinskih centara.(...) Ne treba čuditi da mnogi
vole našu kulturu i proizvode ali ih istovremeno mrze. Žele biti
poput nas, ali se boje cijene koju moraju platiti da bi bili kao mi.
Četiri razloga za mržnju sama upućuje na moguća rješenja. Globalna
američka moć mora biti ublažena točno određenim angažmanom za
demokraciju, jer demokracija znači dijeljenje vlasti i olakšavanje
drugima pristup vlasti. Osim toga demokracija se ne može služiti
licemjerjem, koje pridonosi pretvorbi možebitnih građana u cinične
pojedince, i možebitnih prijatelja u krvne neprijatelje.(...)
Ujedinjujući se sa svijetom, umjesto da očekujemo da se svijet
ujedini s nama, učinili bi golemo dobro planetu, ali bi ga još više
učinili Americi", piše Benjamin R. Barber.