US-haag-Obrana-Diplomacija-Terorizam-Ratovi US-BALTIMORE SUN 28. V. AMERIKANCI NE ŽELE U HAAG? SJEDINJENE DRŽAVETHE BALTIMORE SUN28. V. 2002.Kada je posrijedi međunarodno pravo, SAD mora voditi"Zamislite slijedeći scenarij: bivši
američki ministar obrane uhićen je za svog odmora u Kini. Odveden je u Međunarodni kazneni sud (MKZ) na temelju optužbi da je imao zapovjednu odgovornost za zvjerstva počinjena u Afganistanu 2001. godine. Pridružuje se desetku američkih vojnika i mirotvoraca koji su već odvučeni u zatvor i suočeni s kaznom višegodišnjeg zatvora. Zvuči vam prenapuhano? Ne ako slušate brojne pristaše rezolucije koju je donio Parlament 10. svibnja, koja zabranjuje suradnju s MKZ-om, koji s radom počinje 1. srpnja u Haagu. Takve vizije su potaknule Bushovu vladu da poništi potpis SAD-a na Rimskom sporazumu iz 1998. za osnivanje suda (iako SAD nikada nije ratificirao pakt). Pretjeruje li Amerika s reakcijom? I da i ne. MKZ je izvanredna ideja. Trebao bi biti stalno tijelo koje bi sudilo onima koji čine zločine i zvjerstva, od diktatora kao što je bivši jugoslavenski i srbijanski predsjednik Milošević do niže rangiranih pojedinaca koji su izbjegli pravdi kod kuće.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE BALTIMORE SUN
28. V. 2002.
Kada je posrijedi međunarodno pravo, SAD mora voditi
"Zamislite slijedeći scenarij: bivši američki ministar obrane
uhićen je za svog odmora u Kini. Odveden je u Međunarodni kazneni
sud (MKZ) na temelju optužbi da je imao zapovjednu odgovornost za
zvjerstva počinjena u Afganistanu 2001. godine. Pridružuje se
desetku američkih vojnika i mirotvoraca koji su već odvučeni u
zatvor i suočeni s kaznom višegodišnjeg zatvora.
Zvuči vam prenapuhano?
Ne ako slušate brojne pristaše rezolucije koju je donio Parlament
10. svibnja, koja zabranjuje suradnju s MKZ-om, koji s radom
počinje 1. srpnja u Haagu. Takve vizije su potaknule Bushovu vladu
da poništi potpis SAD-a na Rimskom sporazumu iz 1998. za osnivanje
suda (iako SAD nikada nije ratificirao pakt).
Pretjeruje li Amerika s reakcijom? I da i ne.
MKZ je izvanredna ideja. Trebao bi biti stalno tijelo koje bi sudilo
onima koji čine zločine i zvjerstva, od diktatora kao što je bivši
jugoslavenski i srbijanski predsjednik Milošević do niže
rangiranih pojedinaca koji su izbjegli pravdi kod kuće.
Dva privremena međunarodna suda procesuiraju zločine počinjene u
Ruandi i bivšoj Jugoslaviji. SAD je imao ključnu ulogu u osnivanju i
financiranju tih sudova. U početku se zalagao za stalni međunarodni
sud.
Promjena stava SAD-a razljutila je veliki dio ostatka svijeta,
uključujući i EU, koja ističe kako će bez SAD-a sud teško postati
snažan i ugledan (iako je sporazum ratificiralo 60 zemalja
stvarajući tako sud). Kritičari tvrde kako je Amerika hipokritični
unilateralist koji želi da druge zemlje surađuju u njenom ratu
protiv terorizma ali ne želi sudjelovati u bilo čemu što ne
nadzire.
Autori MKZ-a potrudili su se odgovoriti na strahove SAD-a da će
vojnici u mirotvornim misijama moći biti olako optuživani za ratne
zločine. Ili da bi više dužnosnike SAD-a mogli optužiti neki od onih
koji mrze Ameriku.
Npr., sud će procesuirati samo one slučajeve koje ne može obraditi
zemlja optuženika. Ali Bushovoj vladi neće dopustiti masovno
izuzeće Amerikanaca(...).
Ipak, Washington je u pravu kada je sumnjičav prema MKZ-u.
Dovoljno je pogledati suđenje Miloševiću koje je u tijeku da bi se
otkrile potencijalne mane. Među njima su: sudovi nemaju vlastitu
policiju i oslanjaju se na zemlje članice za sve, od uhidbe do
dokaza; sudovi i tužitelji često nisu upoznati sa zemljama i
kulturama optuženih; a lukavi optuženik kao što je Milošević, koji
se sam brani, sudnicu može pretvoriti u pozornicu za farsu,
polemiku i zastrašivanje.
Sudovi su često znali dodatno podijeliti stanovništvo Jugoslavije
i Ruande. Umjesto da se suoče sa vlastitom povijesti, mnogi vide
samo pravdu pobjednika.
Druga opravdana briga SAD-a je ta da bi sud mogao postati verzija
Ujedinjenih naroda, koji je često bio forum za zarazni
antiamerikanizam.
Časopis 'Economist' u svom izdanju od 13. travnja iznosi kako bi
Bushova vlada trebala odbaciti svoje sumnje i pridružiti se MKZ-u.
No možda postoji i bolji način rješavanja američkih strahova -
stvoriti međunarodni pravosudni sustav za koji će biti
vjerojatnije da će biti djelotvoran.
Prvo, SAD se ne bi trebao odnositi prema MKZ-u kao da je
radioaktivan. Trebao bi shvatiti da pitanja pravosuđa ne mogu biti
odvojena od realnosti - te da je SAD jedina supersila uključena u
svjetski rat u kojem bi njegov tip demokracije trebao poraziti
terorizam. Washington je ovo djelomice priznao (...).
Ipak, trebao bi otići dalje i preuzeti vodstvo po ovom pitanju,
osnivajući vlastito međunarodno tijelo, možda pravosudni oblik
Međunarodnog monetarnog fonda.
Takva organizacija mogla bi imati i neke financijske obveze koje su
se pokazale uspješnima, npr. u uvjeravanju vlada u bivšoj
Jugoslaviji da osumnjičene za ratne zločine pošalju u Haag.
Mogla bi angažirati međunarodne sudce i odvjetnike koji bi
surađivali s američkim kolegama.
Nova organizacija čak bi mogla biti zasnovana u Washingtonu i
udružena s MKZ-om, možda se i integrirajući s njim.
Stvar je u tome da SAD treba biti proaktivan ne reaktivan.
Rat protiv terorizma i američki status supersile trebaju još jednu
komponentu - maštovito vodstvo koje će biti sposobno osvojiti mir,
ne samo rat", piše Louise Branson.