IT-RU-supersila, savezi, integracije-Politika-Religija/vjerovanje IT-20. V. CORRIERE - RUSIJA, NATO, IDEOLOGIJE, CRKVA ITALIJACORRIERE DELLA SERA20. V. 2002.Nevidljivi lom"Kao što su svi odmah kazali, sporazum Rusije s NATO-om koji će
biti potvrđen 28. svibnja upravo u Italiji predstavlja povijesni zaokret. (...) Virtualna integracija Rusije u NATO, zapravo, dobrim dijelom rješava jedan raskol, ali prijeti stvoriti jedan veći i u perspektivi predodređenu postati još težim. Ona ratificira već potpunu ideološko-političku homogenizaciju sjeverne polutke planeta, koja je više ili manje u cijelosti uvedena u liberalnu demokraciju, no upravo radi toga nesrazmjerno raste podjela između sjevera i juga svijeta. Upravo je suprotstavljenost sovjetske Rusije i demokratskog i proameričkog zapada sedamdeset godina osiguravala izbjegavanje te podjele. Zahvaljujući toj protimbi, zapravo, bilo koja zemlja ili politički pokret Azije, Afrike ili Južne Amerike, koji su se iz bilo kojeg razloga sukobili s interesima Sjedinjenih Država ili demokratskog sjevera (ali i kolonijalističkog, ne zaboravimo), mogli su se opravdano nadati pomoći Sovjetskog Saveza. Odnosno jednog dijela tog istog sjevera, tog istog civilizacijskog prostora. Sve u svemu, ideološko-
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
20. V. 2002.
Nevidljivi lom
"Kao što su svi odmah kazali, sporazum Rusije s NATO-om koji će biti
potvrđen 28. svibnja upravo u Italiji predstavlja povijesni
zaokret. (...) Virtualna integracija Rusije u NATO, zapravo,
dobrim dijelom rješava jedan raskol, ali prijeti stvoriti jedan
veći i u perspektivi predodređenu postati još težim. Ona ratificira
već potpunu ideološko-političku homogenizaciju sjeverne polutke
planeta, koja je više ili manje u cijelosti uvedena u liberalnu
demokraciju, no upravo radi toga nesrazmjerno raste podjela između
sjevera i juga svijeta. Upravo je suprotstavljenost sovjetske
Rusije i demokratskog i proameričkog zapada sedamdeset godina
osiguravala izbjegavanje te podjele. Zahvaljujući toj protimbi,
zapravo, bilo koja zemlja ili politički pokret Azije, Afrike ili
Južne Amerike, koji su se iz bilo kojeg razloga sukobili s
interesima Sjedinjenih Država ili demokratskog sjevera (ali i
kolonijalističkog, ne zaboravimo), mogli su se opravdano nadati
pomoći Sovjetskog Saveza. Odnosno jednog dijela tog istog sjevera,
tog istog civilizacijskog prostora. Sve u svemu, ideološko-
politički sukob sjeverne polutke vjerodostojnim je činio sliku
svijeta koji nije bio kruto podijeljen duž ideoloških crta koje su
preslikavale etničko-kulturalne granice. Ideološka podjela
istok-zapad ujedinjavala je sjever i jug. Bila je to jedna od
malobrojnih povijesnih zasluga, ako se tako može kazati,
komunizma. Ali ne mala zasluga. Komunizam je sovjetsku Rusiju
suprotstavljao demokratskom zapadu ali je, makar i uz sve svoje
teorijske i praktične radikalizme, predstavljao i izdanak, i to
koliko važan!, tog istog zapada. Putem komunizma i marksizma iz
kojega je potjecao, Europa i njeno idealno nasljeđe, mnoge njene
knjige, možda loše shvaćene, možda osiromašene i svedene na
isključivo političku perspektivu, ipak su našle načina stupiti u
doticaj, i biti prihvaćene, sa širokim dijelovima nezapadnog
svijeta. Nije slučajno što su desetljećima portreti jedinih
bijelca europsko-zapadne kulturalne tradicije na trgovima Afrike i
Azije bili oni Marxa i Engelsa, zajedno s onima Lenjina i Staljina.
No od svega toga ne će ostati ništa, i već danas izgleda kao da ništa
nije ostalo. Konačno svrstavanje Rusije uz zapad ponovno združuje
sjever planeta u jednoj svemirskoj ideološkoj udaljenosti, dakle i
neizbježno kulturalnoj, u odnosu na ostatak svijeta. Jedini
organizirani izvor misli i prakse, koji dolazi iz ovoga dijela
svijeta, ali koji se odbija poistovjetiti s njime i nastoji
predstavljati i jedne i 'druge', jednako dostupan svima i za sve, za
sjever kao i za jug, ostaje Rimska crkva, koja ne zaboravlja svoj
katolicizam. No ona se čini gotovo nesukladna, u svojoj općoj
čežnji za mirom, svojem nerealnom srednjem položaju i svojoj
posredničkoj želji, u ekumenskom pozivu, obliku kršćanske
preobrazbe ideologije prikladne Ujedinjenim narodima: koju sve
više tajanstvenim putovima povijesne osamljenosti vodi
proročanski glas njezina starog vođe, koji je već tako umoran",
piše Ernesto Galli della Loggia.