DE-US-E-islam-Politika-Vjerske zajednice NJ 8. VI. SUEDDEUTSCHE Z. O ODNOSU EUROPE PREMA ISLAMU I AMERICI NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG8. VI. 2002.Fascinantna priroda zla"Jacob Burckhardt upozorio je krajem 19. stoljeća da 'strašni
simplifikatori' predstavljaju opasnost za Europu zato što je Stari kontinent po njegovim riječima sve snažnije potpadao pod utjecaj Amerike. I danas europski političari strahuju da američka vlada upada u stupicu vlastitih šlagvorta, zaboravljajući pod utjecajem vlastitih crno-bijelih temeljnih uvjerenja da razmišljanje u nijansama nije izgubilo svoje značenje u svjetskoj politici. Otkada je George W. Bush pozvao u križarsku vojnu protiv terora i progovorio o osovini zla, mnogi Europljani počeli su smatrati američkog predsjednika 'strašnim pojednostavljivačem' koji time preuzima neslavno nasljeđe svoga oca i Ronalda Reagana.Pojednako je grubo nekadašnji francuski ministar vanjskih poslova optužio američku politiku da 'pojednostavljuje stvari'. Reakcija američkog ministra vanjskih poslova Colina Powella bila je više obojena ironijom nego ljutnjom: američkom imperiju ne pada napamet tražiti od srednje europske sile dopuštenje kada želi koristiti velike riječi kako bi opisao ciljeve svoje politike, kazao je
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
8. VI. 2002.
Fascinantna priroda zla
"Jacob Burckhardt upozorio je krajem 19. stoljeća da 'strašni
simplifikatori' predstavljaju opasnost za Europu zato što je Stari
kontinent po njegovim riječima sve snažnije potpadao pod utjecaj
Amerike. I danas europski političari strahuju da američka vlada
upada u stupicu vlastitih šlagvorta, zaboravljajući pod utjecajem
vlastitih crno-bijelih temeljnih uvjerenja da razmišljanje u
nijansama nije izgubilo svoje značenje u svjetskoj politici.
Otkada je George W. Bush pozvao u križarsku vojnu protiv terora i
progovorio o osovini zla, mnogi Europljani počeli su smatrati
američkog predsjednika 'strašnim pojednostavljivačem' koji time
preuzima neslavno nasljeđe svoga oca i Ronalda Reagana.
Pojednako je grubo nekadašnji francuski ministar vanjskih poslova
optužio američku politiku da 'pojednostavljuje stvari'. Reakcija
američkog ministra vanjskih poslova Colina Powella bila je više
obojena ironijom nego ljutnjom: američkom imperiju ne pada napamet
tražiti od srednje europske sile dopuštenje kada želi koristiti
velike riječi kako bi opisao ciljeve svoje politike, kazao je
Powell.
George W. Bush zacijelo nije majstor diferenciranog političkog
razmišljanja ali nepravedno je optužiti samo njega ili njegovu
vladu za 'strašna pojednostavljivanja'. Nakon 1989. g. viđenje
suvremenog svijeta obilježavaju dvije jednostavne formule, koje
djeluju poput cjepanica na Internetu: riječ je o 'ratu kultura' i o
'kraju povijesti'. Njihovi su autori profesori elitnih američkih
sveučilišta koje ćete vrlo rijetko naći u Bushovu kabinetu. No,
spomenute fiksne ideje polučile su određeni učinak. Ako
jednostavno zamijenimo predznake dobra i zla, one bi mogle
poslužiti kao nit vodilja i islamistima iz čijeg okružja potiču
napadači-samoubojice od 11. rujna.
Intelektualci i političari na Zapadu i dalje dočaravaju sliku
islama čiji su obrisi obilježeni ohološću i uobraženošću. Toj
zluradoj znanosti islam je istoznačnica za zaostalost i propast.
Bilo da je riječ o realizaciji pravne države, formiranju suvremenog
tržišnog društva, širenju demokracije i težnje političkoj
jednakosti ili o odvajanju crkve od države a time i o sekularizaciji
društvenog života - islam se navodno uvijek nalazio s druge strane
granice ili je kočio i vraćao stvari na staro. Gledano sa stajališta
uobraženih Zapadnjaka, muslimani su rođeni protivnici
modernizacije.
Izvor priče o propasti islama nalazi se na Zapadu. No, uskoro su je
počeli prepričavati i sami muslimani - koje danas američki
političari posebno rado citiraju. Propadanje islama koji je nekoć
bio tako moćan u Europi nalikuje prirodnoj pojavi. Na taj je način
dobrim dijelom izbrisan utjecaj kolonijalizma i imperijalizma.
No, onoga tko licemjerno pita zašto su demokratske težnje u gotovo
svim zemljama srednjeg istoka slabo izražene, valja podsjetiti da
je Zapad u odnosu prema tim zemljama uvijek više slijedio
gospodarske nego demokratske misionarske želje. Uzrok što Iran
nije demokratska zemlja ne treba tražiti samo u ajatolahu Homeiniju
već i u ranom svrgavanju premijera Mossadegha, za koje dio
odgovornosti snose CIA i britanska Secret Service. Opstanak
autoritarnog režima u Saudijskoj Arabiji nije toliko povezan s
prirodom islama koliko s moći nafte i sa strateškim i gospodarskim
interesima Amerike.
Resentiman predstavlja drugu stranu uobraženosti. Ta spoznaja
objašnjava odnos mnogih muslimana prema Zapadu. No, sada se čini da
je ne samo u Europi i Magrebu već i u 'državama-nitkovima' poput
Irana u tijeku odlučujuća promjena. Napadi od 11. rujna nisu uzrok
te promjene ali su je osjetno ubrzali. Nakon međufaze obilježene
šokom i nijemošću muslimanski intelektualci prelaze s neodređene
samooptužbe na preciznu samokritiku, crpe iz tog procesa novu
kulturnu samosvijest i novu političku snagu.
Za početak, ustraju na pluralnosti islama. Ne postoji jedinstveni
islam. Upravo muslimani žestoko kritiziraju primitivni vahabitski
islam, koji se u 18. stoljeću proširio arapskim poluotokom i od
1932. g. služi obitelji Ibn-Sauda kao vjersko osiguranje njihova
feudalnog sustava vladanja. Finom ironijom muslimani ukazuju na
činjenicu da mješavina demonstrativnog konzuma i rigoroznog
vjerskog fundamentalizma, karakteristična za društva zaljevskog
područja, ima i te kako mnogo dodirnih točaka sa 'životom
Amerikanaca'.
Saudijska Arabija, najvažniji američki saveznik u arapskom
svijetu, ostaje utočištem fundamentalizma. Upravo muslimanski
intelektualci smatraju da nije puki slučaj što su tamo na vlast
došli vahabiti dok je u Europi prevladalo prosvjetiteljstvo. Time
se islam oprostio od tradicija koje je dijelio s kršćansko-
židovskom Europom. Na njihovo je mjesto stupila amerikanizacija
svijeta koju su muslimani pratili uz mješavinu zaziranja i
fascinacije.
Čini se da je kucnuo trenutak za alternativni projekt: za
prisjećanje da je u islamskom svijetu bilo ozbiljnih pokušaja
demokratizacije i sekularizacije društva. Zapad je u pravilu tek
mlako podupirao takve pokušaje. Sada muslimani pretvaraju svoje
duhovno i političko nasljeđe, koje je istodobno i sastavni dio
europske povijesti, u program za vlastitu budućnost. Između
ostalih, i iranski teolozi ustraju na tvrdnji da će islam imati
budućnost samo ako bude bezuvjetno poštivao ljudska prava. U tom
zahtjevu leži velika šansa za Europu.
Muslimani samosvjesno smatraju ponovno približavanje svojih
društava sekularnoj Europu povratkom samosvojnoj tradiciji a ne
činom otuđenja. Okreću se protiv autoritarnih režima koji zlorabe
islam. Suvremeni islam mora tražiti svoje korijene u demokratskim i
sekularnim tradicijama koje će osigurati njegovo preživljavanje u
suvremenom svijetu.
Islamsko obilježje srednjeg vijeka i Sredozemlja pruža Europi
maksimalne mogućnosti za dovršetak 'strašnih pojednostavljenja'.
S onu stranu uobraženosti i resentimana nudi se suradnja s
muslimanima, koja može biti plodna u prvom redu na području kulture
i znanosti. Neće izostati ni njezin utjecaj na politiku. To
približavanje zahtijeva hrabrost. Upravo u razdoblju terora, to je
najveći kulturno-politički izazov za ujedinjenu Europu",
zaključuje Wolf Lepenies.