IR-IRAN-ŽENE-Politika IRANKE U ČADORIMA OSVOJILE SVEUČILIŠTA Piše: Vesna KlanacTEHERAN, 11. svibnja (Hina) - Od Islamske revolucije 1979. godine, kada na čelo Irana stupa "mistik koji je okupio naciju i uzdrmao cijeli islam", u očima
zapadnjaka crni čador postao je taj koji utjelovljuje lik iranske žene.
Piše: Vesna Klanac
TEHERAN, 11. svibnja (Hina) - Od Islamske revolucije 1979. godine,
kada na čelo Irana stupa "mistik koji je okupio naciju i uzdrmao
cijeli islam", u očima zapadnjaka crni čador postao je taj koji
utjelovljuje lik iranske žene.#L#
Ajatolah Rudolah Homeini te godine u Iranu uspostavlja teokraciju
utemeljenu na vladavini mula, islamskog svećenstva. Pa iako su žene
bile ravnopravne sudionice u pobuni protiv šaha Reze Pahlavija,
Homeini, kojeg tjednik Time proglašava "osobom godine" jer je
savršeno "artikulirao strast i bijes" svoga naroda, u Iran uvodi
stege koje su najviše pogodile žene. Umotane u dugi crni čador,
"izdaleka se čineći poput zloslutnih Darth Vadera", kako ih je
opisao 22-godišnji student Teheranskog sveučilišta i štovatelj
Georgea Lucasa, žene su shvatile da su iz te revolucije izašle
"kratkih rukava".
OBRAZOVANJE IRANSKIH ŽENA - PROTURJEČJE ISLAMSKE REVOLUCIJE
Pa kako onda objasniti da su današnje Iranke, usprkos
ograničenjima, integriranije u iranskom društvu u znatno većoj
mjeri nego u razdoblju šaha Pahlavija, a daleko su obrazovanije i
uspješnije od žena u ostalim islamskim zemljama.
Prije revolucije bilo je pismeno samo 35 posto žena, dok se u srpnju
1999. godine broj pismenih žena popeo na 75 posto. Iranske žene s
kojima je razgovarala izvjestiteljica HINA-e isticale su da im je
Islamska revolucija, koliko god to kontradiktorno zvučalo,
otvorila vrata obrazovanju i radnim mjestima.
Žene polako osvajaju i područja poput bankarstva, a često su viđene
na poslovima koje su donedavna isključivo obavljali muškarci. Nije
neobično da za volanom gradskog autobusa sjedi žena, a u kaotičnom
prometu 14-milijunskog Teherana zadivljujuće vješto upravljaju
automobilima i motorima.
Svaki treći liječnik u Iranu je žena, a i filmska industrija dobila
je snažan ženski pečat. Iranski je film posljednjih godina stekao
svjetsku slavu, no malo je onih koji znaju da se iza imena Marzieh
Meshkini krije žena, redateljica koja je 2000. godine filmom "Dan
kada sam postala žena" stekla svjetski ugled.
Godine 1998., više je žena nego muškaraca pristupilo prijemnim
ispitima na sveučilištima, a prema najnovijim podacima, broj
studentica na Teheranskom sveučilištu popeo se na 62 posto.
ŽENE - MOĆNA POLITIČKA SNAGA
Faezeh Hashemi, kći bivšeg predsjednika Ali Akbara Hashemija
Rafsandjanija, zastupnica je u parlamentu, i kako se tvrdi, vodi
gorljive rasprave.
Obranu iranskog pisca optuženog za špijunažu bila je preuzela
odvjetnica Sherin Ebadi, međunarodno priznata aktivistica za
ljudska prava, koja je svojedobno ustvrdila da se "žena koja
zakorači u društvo, više ne može ugnjetavati".
Ženski magazin Zanan (Žene), pod uredničkom palicom Shahle
Sherkat, ima brojnu čitalačku publiku. Tekstove o bolnim ženskim
pitanjima, poput zakona koji u slučajevima rastave i dalje daje
prednost muškarcima kada se radi o skrbništvu nad djecom, čitaju ne
samo žene već i muškarci. Žene sve više traže, a ponekad se i uspiju
izboriti za izmjene diskriminacijskih zakona. Suprug, primjerice,
ne može više automatski dobiti rastavu i pritom supruzi mora
platiti pozamašnu odštetu. U obranu svojih prava spremne su u
desecima tisuća izaći i na ulice.
PREDSJEDNIK HATAMI KAO IRANSKA INAČICA MIHAILA GORBAČOVA
Od imenovanja Mohamada Hatamija za predsjednika, kojeg analitičari
drže iranskom inačicom Mihaila Gorbačova i 'glasnosti', žene
uvelike koriste ozračje popuštanja stega. Više niti jedan ajatolah
ne bi smio podcijeniti moć žena u politici. Prema ispitivanjima
javnog mišljenja više od 80 posto ženskih glasača dalo je 1997. svoj
glas Hatamiju i one čekaju da im uredno vrati taj politički dug.
Ženska je nazočnost sve upečatljivija na svim poljima, od politike
do sporta. Bilo da su redateljice, prodavačice, parlamentarne
zastupnice ili pak, poput 17-godišnje Nikoo Karimi, koja nakon
škole redovito 'visi' na obližnjem teheranskom penjalištu Darband,
podno 5.610 metara visokog Damavanda i uživa u 'free climbingu'
(slobodnom penjanju), iranske žene ističu da je napredak polagan,
često samo kozmetički. Ali, jednako su tako uvjerene da svojim
aktivizmom i pukim brojem naprosto prisiljavaju Islamsku republiku
da prigrli promjene. Čador, obvezan prema 'hejabu', islamskom
kodeksu odijevanja, sve češće se zamjenjuje liberalnijim
'rupušem', dugim kaputom, a studentice sve češće nose kratki
'manteau' i marame u pastelnim bojama. Mladi se, također, sve češće
viđaju kako se drže za ruku, prkoseći 'basijima', čuvarima morala.
I MULA PROTIV KONZERVATIVACA
Uostalom, ta je zemlja izrodila i fanatičnog mulu Mohamada Musavija
Khoeiniha, jednog od tvoraca Islamske revolucije, koji nakon dva
desetljeća, poput mantre, zagovara potrebu za reformama i
demokratizacijom zemlje. Tvrdi da su konzervativci iskoristili
Homeinijevo naslijeđe kako bi uveli diktaturu mula. Iako mu neki
predbacuju da se kasno sjetio demokracije, Iranci, a pogotove
Iranke, razmišljaju ovako: ako naša zemlja može proizvesti mekšeg
Hoeiniha, onda zacijelo može ponuditi šire mogućnosti ženama.
Je li se s takvim mislima 19-godišnja Leyli, s ruksakom i daskom za
'bordanje' uputila prema Dizinu, jednome od najviših skijališta na
svijetu, samo na sat vremena vožnje od Teherana? Ono što znamo jest
da u Iranu više ne postoje odvojene muške i ženske skijaške padine.
(Hina) vk rt