IT-US-fundamentalizam-Politika-Religija/vjerovanje IT-28.V.MANIFESTO - DVA FUNDAMENTALIZMA ITALIJAIL MANIFESTO28. V. 2002.Dva fundamentalizma podijeljena crnim zlatom"Dijagnoza, prognoza, terapija: krećući od toga Johan Galtung
norveški sveučilišni profesor troši se u traženju kreativnih oblika za rješenje malih i velikih ratova koji krvlju obilježavaju naš planet. (...) Godine 1993. je utemeljio organizaciju Transcend, globalnu mrežu znanstvenika i aktivista angažiranih na terenu i u traženju rješenja za mir na raznim vrućim točkama našeg planeta. (...) A od događaja 11. rujan Galtung počinje u iznošenju svojih teorija.- Kako vi tumačite napade na Tornjeve blizance i reakciju Washingtona?= Smatram da se 11. rujan i događaje koji su uslijedili može čitati kao sukob između dvije fundamantalističke sekte: s jedne strane wahhabitski Islam, koji je u Saudijskoj Arabiji državna religija, s druge protestantski puritanizam, koji je zapravo dominantna misao u Sjedinjenim Državama. Te dvije sekte su, makar i na suprotnim stranama, zrcalne, pošto pokazuju uznemiravajući broj zajedničkih elemenata.
ITALIJA
IL MANIFESTO
28. V. 2002.
Dva fundamentalizma podijeljena crnim zlatom
"Dijagnoza, prognoza, terapija: krećući od toga Johan Galtung
norveški sveučilišni profesor troši se u traženju kreativnih
oblika za rješenje malih i velikih ratova koji krvlju obilježavaju
naš planet. (...) Godine 1993. je utemeljio organizaciju
Transcend, globalnu mrežu znanstvenika i aktivista angažiranih na
terenu i u traženju rješenja za mir na raznim vrućim točkama našeg
planeta. (...) A od događaja 11. rujan Galtung počinje u iznošenju
svojih teorija.
- Kako vi tumačite napade na Tornjeve blizance i reakciju
Washingtona?
= Smatram da se 11. rujan i događaje koji su uslijedili može čitati
kao sukob između dvije fundamantalističke sekte: s jedne strane
wahhabitski Islam, koji je u Saudijskoj Arabiji državna religija, s
druge protestantski puritanizam, koji je zapravo dominantna misao
u Sjedinjenim Državama. Te dvije sekte su, makar i na suprotnim
stranama, zrcalne, pošto pokazuju uznemiravajući broj zajedničkih
elemenata.
- Koje su to zajedničke točke?
= Poglavito obje imaju isključujuće i eksluzivističko gledanje na
vjeru. Sljedbenici Ibn Abd al Wahhaba, koji je živio na arapskom
poluotoku između 1703. i 1792., toliko koliko i potomci puritanskih
hodočasnika koji su u Ameriku došli 1620., smatraju se izabranim
narodom. Puritanci, posebice, preradili su židovski mit Postanka
za svoje uporabu: novi Sion više nije bio na obalama Sredozemlja,
nego s druge strane oceana. Iz te točke potiče druga jednako opasna
i sasvim zajednička dvjema tendencijama: zamisao da je svijet
podijeljen na dvoje, na one koji pristaju uz sektu i na one koji ne
pristaju.
Kada Bush kaže 'ili s nama ili protiv nas' ne čini ništa drugo nego
izražava to patološko manihejstvo (...). Isto se može kazati za
proglase Osame bin Ladena protiv nevjernika. Tko ne pristaje na
načela sekte je neprijatelj i stoga mora biti uništen. Govori Busha
i bin Ladena potpuno su zrcalni. Samo što ta dvojica koriste blago
drugačija sredstva: prvi koristi terorizam, a drugi državni
terorizam.
Međutim postoji jedna razlika između dvije tendencije. Dok je u
Saudijskoj Arabiji wahhabizam državna religija, dakle
eksluzivizam je službeno prihvaćen, Sjedinjene Države se
definiraju kao slobodna i tolerantna zemlja u kojoj se ima pravo
izražavati sva mišljenja...
Prevlast puritanske sekte koristi rafiniranije instrumente od
wahhabizma. Petnaest godina nakon dolaska na atlantske obale
puritanci su osnovali jedan teološki fakultet , početnu jezgru
onoga što će poslije postati najvažnije sveučilište Sjedinjenih
Američkih Država: Harvard. To, koje se na zapadu smatra najboljim
sveučilištem na svijetu, the university of excellence, prava je
tvornica ideologije, odakle se šire vodeće smjernice američke
dominacije. (...)", razgovarali Tiziana Barrucci i Stefano
Liberti.