DE-HR-SI-SPOROVI-Politika NJ 4.VI.-FAZ-SLOVENIJA SE SPREMALA VOJNO RIJEŠITI SPOR S HRVATSKOM? NJEMAČKAFRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG4. VI. 2002.Hladni rat"Sada se u Ljubljani i Zagrebu razmjenjuju oštre riječi, u razmjeni nota čini se
da je diplomacija zaostala na pruzi. Između Slovenije i Hrvatske vlada hladni rat. Hrani se nasiljem riječima i snagom fraza tako da se ne može dobiti dojam da sudionici nastoje ostati umjereni ili očuvati ako već ne 'dobrosusjedske', onda ipak snošljive odnose. S obje strane granične rječice Dragonje koja utječe u prijeporni Piranski zaljev, emocije dobivaju krila. Čak je i susret 16 državnih poglavara ispod Karavanka gdje je za vikend u lječilištu Bled održan deveti, po obliku proširen ali sadržajem siromašan skup Srednjoeuropske inicijative (CEI) nastale 1993. iz Pentagonale, bio zasjenjen natezanjem oko dogovora zasebnog susreta predsjednika Kučana (Slovenija) i Mesića (Hrvatska). Naposljetku su se ipak sastali, no njihov razgovor nije donio ništa osim poznatih razmjena vječno istoga, po čemu je potrebno poboljšati bilateralne odnose a problemi su poznati i treba ih rješavati dobrom voljom.Ljubljana i Zagreb, bivši saveznici u borbi za neovisnost protiv
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
4. VI. 2002.
Hladni rat
"Sada se u Ljubljani i Zagrebu razmjenjuju oštre riječi, u razmjeni
nota čini se da je diplomacija zaostala na pruzi. Između Slovenije i
Hrvatske vlada hladni rat. Hrani se nasiljem riječima i snagom
fraza tako da se ne može dobiti dojam da sudionici nastoje ostati
umjereni ili očuvati ako već ne 'dobrosusjedske', onda ipak
snošljive odnose. S obje strane granične rječice Dragonje koja
utječe u prijeporni Piranski zaljev, emocije dobivaju krila. Čak je
i susret 16 državnih poglavara ispod Karavanka gdje je za vikend u
lječilištu Bled održan deveti, po obliku proširen ali sadržajem
siromašan skup Srednjoeuropske inicijative (CEI) nastale 1993. iz
Pentagonale, bio zasjenjen natezanjem oko dogovora zasebnog
susreta predsjednika Kučana (Slovenija) i Mesića (Hrvatska).
Naposljetku su se ipak sastali, no njihov razgovor nije donio ništa
osim poznatih razmjena vječno istoga, po čemu je potrebno
poboljšati bilateralne odnose a problemi su poznati i treba ih
rješavati dobrom voljom.
Ljubljana i Zagreb, bivši saveznici u borbi za neovisnost protiv
Beograda, već jedanaest godina guraju pred sobom sukobe koji su
nastali poslije raspada Jugoslavije. Otprilike od sredine 2001.
dodani su novi sporovi tako da se potencijal sukoba povećao umjesto
da se smanji. Na prvom mjestu je Piranski zaljev u sjevernoj Istri
na kojega polažu pravo obje zemlje. Bilo je neizrecivih razilaženja
a u sporu oko tijeka granice odigrali su se nedostojni prizori.
Granica je prijeporna i na kopnu i u - zamišljenom produžetku
rječice Dragonje - na vodi duž obale do međunarodnih voda. Bivši
američki ministar obrane William Perry pokušao je svojedobno
posredovati. Prije dvije godine Ljubljanom je kružila glasina da je
prijelazna Bajukova vlada ozbiljno razmišljala da i u zaljevu i u
graničnom pojasu na kopnu vojno riješi spor.
Nedavno se stanje opet zaoštrilo kad je Ljubljana zatražila od
Zagreba da ukloni uzgajalište školjaka koje su hrvatski ribari
postavili već drugi put, iako ne i na istom mjestu. Ponovno je
hrvatska policija spriječila slovenske ribare da u vodama obalnog
luka između sjeverne Istre, Portoroža i Pirana obavljaju svoj
posao. Naposljetku je ostatak obavio 'naftni rat na dvije fronte':
Zagreb je hrvatskoj naftnoj kompaniji INA-i dopustio potragu za
naftom i zemnim plinom u sjevernom Jadranu. Koncesijsko područje
sezalo je upravo do voda koje zahtijeva Slovenija. Osim toga
Hrvatska je slovenskim cisternama uskratila prolaz prema Bosni i
Hercegovini a zatim je poslije prosvjeda iz Ljubljane i žalbe
Svjetskoj trgovačkoj organizaciji WTO otvorila tek nekoliko
graničnih tranzitnih prijelaza. 'Jednostrana djelovanja koja
zadiru u teritorijalnu suverenost Slovenije', komentirao je
slovenski ministar vanjskih poslova u svojim notama Zagrebu i
upozorio, u slučaju da se Hrvatska ne pokrene, 'da bi time uistinu
bili ugroženi dobri odnosi između dviju država'.
U međuvremenu 'starim teretima' pripao je čak i sporazum o
malograničnom prometu, isposlovan i potpisan prošle godine i
slavljen kao pozitivan korak prema rješenju graničnog pojasa. On
predviđa olakšice za stanovnike na obje strane granice kad
Slovenija jednoga dana zbog članstva u EU bude morala primjenjivati
zaoštren nadzor 'schengenskog režima'. Hrvatski sabor odbija
ratifikaciju tog sporazuma jednako kao i sporazuma o granicama
kojega su predsjednici vlada Račan (Hrvatska) i Drnovšek
(Slovenija) parafirali u srpnju 2001. i koji je svojedobno bio
slavljen kao prekretnica. Zastupnici čak i iz Račanove
socijaldemokratske stranke odbijaju dati pristanak, jer jednako
kao i koalicijski partneri i oporba u Hrvatskoj u pogledu
zamišljenog povlačenja granice u Piranskom zaljevu vide pogrješku:
naslućuju 'izdaju' i 'rasprodaju hrvatskog tla'. Slovenija je u
skladu s dogovorom šefova vlada dobila pretežni dio (oko 80 posto)
zaljeva i za svoju jedinu prekooceansku luku Koper neometani
pristup međunarodnim vodama za ustupke na kopnenoj granici: četiri
slovenska naselja čiji stanovnici prosvjeduju jer ne žele pripasti
Hrvatskoj. Dok Račan zbog nedostatka pristaša u tom stanju
zahtijeva 'međunarodnu arbitražu' ili 'povratak za pregovarački
stol', što je i Mesić na Bledu upravo predložio Kučanu kao
'prijedlog rješenja', Drnovšek i Rupel ustraju na ratifikaciji
parafiranog sporazuma.
Naposljetku i dva 'prastara tereta' opet postaju aktualni. S jedne
je strane u toku pregovora predočena mogućnost da će isplate uloga
za 140 tisuća deviznih štediša koje su prije raspada Jugoslavije
uložili u zagrebačku podružnicu slovenske Nove Ljubljanske Banke
(NLB), u današnjoj vrijednosti od 150 milijuna eura, zbog
nerazumijevanja u drugim pitanjima opet staviti na led. Protiv toga
i protiv banke mnogi oštećeni sada vode postupak pred sudom u Trstu.
S druge strane se pokazuje parlamentarno odbijanje u prosincu 2001.
potpisanog sporazuma o budućem iskorištavanju Nuklearne elektrane
Krško koju zajednički vode Hrvatska i Slovenija a koja se nalazi na
području Slovenije. Državno vijeće, drugi parlamentarni dom u
Ljubljani, odbio ga je zbog 'nedovoljnih odredaba o uklanjanju
nuklearnog otpada'. Preporučio je zastupnicima da odbiju
ratifikaciju, jer da je sporazum usmjeren 'protiv nacionalnog
interesa Slovenije'. Hrvatska se doduše obvezala da će u roku od 20
godina riješiti polovicu nuklearnog otpada, za sada deponiranog u
Krškom. U Ljubljani međutim dvoje u ispunjenje te obveze.
U Ljubljani znaju da neriješena pitanja ne opterećuju samo odnose
sa Zagrebom nego bi mogla postati i preprekom na putu Slovenije u
NATO i EU, kojega Slovenija drži sigurnim. Jedanaest godina tijekom
kojih nije zabilježen pomak: ta slika male ali fine zemlje nije baš
povoljna. U Zagrebu također to znaju i vide da Hrvatska - iako u
međuvremenu već pridružena EU - u pogledu euroatlantskih
integracija šepa iza Ljubljane. Zbog toga su često u iskušenju da
ponešto za što Piranski zaljev predstavlja nešto poput šifre,
ocjenjuju kao 'teoriju zavjere': kao manevar ako ne za potpuno
sprječavanje skorog članstva Slovenije u EU i NATO, onda barem za
veliku pometnju vremenskoga plana. Sve do mogućnosti da bi pri tomu
neposredni susjed Italija kao povijesni i sve do novije povijesti
'gazda jadranskih obala' mogao gurnuti u igru i otvorene račune i
interese a i prste", piše Reinhard Olt.