SI-HR-KOMENTARI-Politika SLO 22.V.-DELO-HRVATSKA I SLOVENIJA SLOVENIJADELO22. V. 2002.Neuspješna diplomacija"U odnosima između Slovenije i Hrvatske poslije raspada SFRJ gotovo da nije bilo razdoblja s više problema nego danas. U tri
najosjetljivija spora - razgraničenju, Nuklearnoj elektrani Krško (Nek) i hrvatskim ulozima u bivšoj Ljubljanskoj banci Zagreb - za sada se ne vide rješenja kojima bi se presjekao gordijski čvor. Sporazum o Nek potpisan je doduše još u prosincu, no oštro protivljenje i u Sloveniji i u Hrvatskoj najvjerojatnije odgađa rješenje spora za budućnost. Isto vrijedi i za sporazum o granici. Neisplaćeni devizni ulozi hrvatskih štediša neprestano su izvor frustracija i oštrih strjelica u smjeru Ljubljane. Ako problemima pribrojimo još i razvikani 'naftni rat' o kojemu izaslanstva raspravljaju u Bruxellesu i Genevi, pitanje slovenskih odmarališta i druga pitanja koja sezonski opterećuju diplomacije, možemo zaključiti da odnosi nisu dobri ni prijateljski, kako često misle slovenski vlastodršci.Lipnja prošle godine na sastanku predsjednika vlade u Rijeci učinjen je korak naprijed kojim bi po scenariju Janeza Drnovšeka i
SLOVENIJA
DELO
22. V. 2002.
Neuspješna diplomacija
"U odnosima između Slovenije i Hrvatske poslije raspada SFRJ gotovo
da nije bilo razdoblja s više problema nego danas. U tri
najosjetljivija spora - razgraničenju, Nuklearnoj elektrani Krško
(Nek) i hrvatskim ulozima u bivšoj Ljubljanskoj banci Zagreb - za
sada se ne vide rješenja kojima bi se presjekao gordijski čvor.
Sporazum o Nek potpisan je doduše još u prosincu, no oštro
protivljenje i u Sloveniji i u Hrvatskoj najvjerojatnije odgađa
rješenje spora za budućnost. Isto vrijedi i za sporazum o granici.
Neisplaćeni devizni ulozi hrvatskih štediša neprestano su izvor
frustracija i oštrih strjelica u smjeru Ljubljane. Ako problemima
pribrojimo još i razvikani 'naftni rat' o kojemu izaslanstva
raspravljaju u Bruxellesu i Genevi, pitanje slovenskih odmarališta
i druga pitanja koja sezonski opterećuju diplomacije, možemo
zaključiti da odnosi nisu dobri ni prijateljski, kako često misle
slovenski vlastodršci.
Lipnja prošle godine na sastanku predsjednika vlade u Rijeci
učinjen je korak naprijed kojim bi po scenariju Janeza Drnovšeka i
Ivice Račana trebali srediti odnose i postati strateški partneri.
Okolnosti su bile izvrsne - vlade u Zagrebu i Ljubljani bile su prvi
put u deset godina politički srodne. Vremenska udaljenost izbora u
Sloveniji i Hrvatskoj dopuštala je ponešto teže odluke, neomiljene
u jednoj ili drugoj javnosti. Obje su strane bile odlučne učiniti
kraj neprestanim sporovima i incidentima koji su opterećivali
odnose. Predsjednici vlada uspješno su pregovarali o Nek i
pripremili temelje za sporazum o međudržavnoj granici koji je bio
sastavljen mjesec dana kasnije.
Iskustvo je gorko, diplomatski neuspjeh velik. Najteži udarac
projektu izglađenja sporova je činjenica da Račan kod svojih
političkih partnera nije osigurao ni minimalan pristanak na
sporazum o granici. Zato su ga sve političke stranke - s iznimkom
Račanovog SDP-a - glatko odbile, jer da šteti hrvatskim nacionalnim
interesima. Takva razmišljanja raspirili su stručnjaci za
međunarodno pravo kao što su Vladimir Ibler, Davorin Rudolf i
Hrvoje Kačić nadovezani na medije koji su do sada više ili manje
čvrstim argumentima 'rastrgali' svaki pokušaj sređenja odnosa s
Ljubljanom.
Sporazum s Drnovšekom o razgraničenju u unutarnjopolitičkim je
prepiranjima kod južnih susjeda postao čak jednim od najčešćih
prigovora hrvatskom predsjedniku vlade. Račana dakako nije uvjerio
ni pritisak Ljubljane da potpiše sporazum. Stanje je otad zamrznuto
jer Zagreb sporazum ne može ni prihvatiti niti od njega odstupiti.
Zato više ili manje ozbiljno nudi arbitražu kao izlaz iz svojih
unutarnjopolitičkih škripaca u pogledu sporazuma o granici.
Tvrdnje službene Ljubljane da su za Sloveniju pregovori o granici
svršeni i da Hrvatska treba postupak izvesti do kraja, u Zagrebu ne
shvaćaju ozbiljno. Kako često tvrde ministar vanjskih poslova
Tonino Picula i stručnjaci, parafiranje nije jednako potpisu ili
ratifikaciji sporazuma. Zato da Hrvatska nema nikakvih obveza
prema sporazumu. Težinu stanja dokazuju i sporovi u pogledu
izvješća europskog parlamenta o napretku Slovenije pri stupanju u
EU, koji nemaju nikakvu pravnu težinu. Zagreb je u odgovoru na
slovensku diplomatsku akciju s ciljem isključivanja arbitraže - u
nacrtu izvješća spomenut je kao put za rješenje sporova - lobirao u
Bruxellesu da se tekst izvješća ne mijenja. Hrvatska je svjesna da
slovenska strana zbog skorog ulaska u NATO (ako se referendumom ili
na vrhu u Pragu ne odluči drukčije) i ulaska u EU ima veću
vanjskopolitičku težinu, pa bi stoga za Zagreb bilo najbolje da se
Slovenija pokaže kao država koja ne želi prihvatiti međunarodnu
arbitražu za rješavanje sporova.
Posljedice diplomatskog neuspjeha i pogrješnih prosudba
političkih okolnosti očito se odražavaju na današnje stanje.
Dijaloga među državma gotovo ni nema. Na moru su se opet počeli
događati zapleti i 'incidenti' koji su zacijelo posljedice
jednostranih odluka i zadirkivanja druge strane. Što više,
sporazum o graničnoj suradnji koji je slovio kao jedan od ključnih
mehanizama za uređenje odnosa na granici, postaje razlogom za
sporove. Hrvatski ribari iz Istre primjerice prijete da će poduzeti
mjere po svojoj logici ako će njihovi slovenski kolege - u skladu sa
sporazumom - početi loviti u hrvatskim teritorijalnim vodama. Ako
se u diplomatske odnose između Ljubljane i Zagreba vrati primjerice
Joško Joras, neuspjeh će biti skoro potpun. Očito su sporovi između
Ljubljane i Zagreba teški, strukturni i neovisni o sastavu vlasti u
jednoj ili drugoj državi", zaključuje komentator lista Peter
Žerjavič.