IT-FR-stranke, ideologije-Politika IT-4.V.AVVENIRE-POPULIZAM I ELITIZAM ITALIJAAVVENIRE4. V. 2002.Francuska bolest"Možda u ovom trenutku u Europi ne postoji neka zemlja koja se može pohvaliti tako dubokim društvenim rascjepom poput
Francuske. Glasačka potvrda Jean Marie Le Pena u prvom krugu predsjedničkih izbora i suvremeni teški poraz ljevica samo su najočitiji pokazatelji. Zapravo ima i drugih. Nazovimo to 'francuskom bolešću', kao što se prije pet stoljeća nazivalo jednu poznatu bolest koja je mučila Europu. Nazovimo to tako jer je to bolest za izvoz, od koje se nitko ne može izjasniti kao imun. Francuska je,, bojimo se, samo prethodnica.Bolest napada demokraciju, kakvu je oduvijek shvaćamo, i čini to barem na dva načina: s jedne strane elitizmom, s druge populizmom. Elite, nije važno da li s desnice ili ljevice, proglašavaju se progresističkim, zaokupljene građanskim pravima, vjerne društvenom sporazumu koji veže građane i one koji ih vode. Samo što je ta njihova demokracija bez javnosti: narod su putem davno izgubili. Čini se da elite gotovo ništa ne znaju o njegovim svakodnevnim potrebama, najčešćim pitanjima; njihova gluhoća se
ITALIJA
AVVENIRE
4. V. 2002.
Francuska bolest
"Možda u ovom trenutku u Europi ne postoji neka zemlja koja se može
pohvaliti tako dubokim društvenim rascjepom poput Francuske.
Glasačka potvrda Jean Marie Le Pena u prvom krugu predsjedničkih
izbora i suvremeni teški poraz ljevica samo su najočitiji
pokazatelji. Zapravo ima i drugih. Nazovimo to 'francuskom
bolešću', kao što se prije pet stoljeća nazivalo jednu poznatu
bolest koja je mučila Europu. Nazovimo to tako jer je to bolest za
izvoz, od koje se nitko ne može izjasniti kao imun. Francuska je,,
bojimo se, samo prethodnica.
Bolest napada demokraciju, kakvu je oduvijek shvaćamo, i čini to
barem na dva načina: s jedne strane elitizmom, s druge populizmom.
Elite, nije važno da li s desnice ili ljevice, proglašavaju se
progresističkim, zaokupljene građanskim pravima, vjerne
društvenom sporazumu koji veže građane i one koji ih vode. Samo što
je ta njihova demokracija bez javnosti: narod su putem davno
izgubili. Čini se da elite gotovo ništa ne znaju o njegovim
svakodnevnim potrebama, najčešćim pitanjima; njihova gluhoća se
rađa iz izolacije u koje su se dovele. (...) Kao elite, doista
vjeruju da su njihove odluke, po definiciji, nužne za opće dobro.
(...)
I dolazimo tako do drugog iskaza 'francuske bolesti', populizma.
Ovdje je pojava zrcalno obrnuta. Ako su elite demokracija bez
naroda, populizam je narod bez demokracije. Od Jean Marie Le Pena
milijuni Francuza prestrašenih rastućim kriminalom, povrijeđeni
isključivanjem koje ih stavlja na niže stepenice privilegirajući
druge subjekte s potrebama, razljućeni nedosljednošću određenih
poreznih, gospodarskih mjera i tržišta rada, ne traže prije svega
demokraciju. Vjeruju da je ona već tu. Traže sigurnost, traže
izravnavanje osi javnih ustanova koje izgleda da ih više ne
uspijevaju predstavljati, prihvaćajući slogane koji potiču
primitivne strahove, sve do toga da prihvatljivim čine povijesne
gluposti poput čistoće rase, onečišćenje francuskog duha, sukob
između viteza Orlanda i Maura, do toga da žele vjerovati kao je
izlazak iz Europe rješenje za Francusku koja po njima izgleda da je
sišla s pobjedničkog puta njene povijesti.
Kako se naslućuje, ova dva ekstrema simptomi su iste bolesti. U oba
slučaja, kako bilo, nedostaje po jedan sastojak: gdje se vrši
demokracija nema naroda, gdje međutim ide narod nema demokracije.
Osjećaj da se taj raskol može proizvesti i drugdje nije samo naš. U
za sada skromnijoj mjeri antieuropeizam, euroskepticizam koji je
nazočan u dobrom dijelu europskih nacija pokazatelj je brazde koja
već postoji, i glede koje se treba učiniti sve kako se ne bi
proširila. Nije slučajno da se često glede Europske Unije spominje
'manjak demokracije': što bolje od nepristupačne europske komisije
ili isto toliko neshvatljivog dogovora čelnika država i vlada može
u očima skeptičnih predstavljati simbol nedovoljne demokracije?
No, dopustite, i najdrastičnije radikalizacije 'francuske
bolesti' mogu biti pozitivno protumačene. Kao još nezadovoljena
potreba za demokracijom, inteligentno protumačeno. Pozornica na
kojoj se može i mora igrati ova utakmica upravo je Europska Unija
koja ovih mjeseci ponovno piše svoja pravila. (...)", piše Giorgio
Ferrari.